Головні пріоритети та переваги від запуску ринку землі. Як в умовах ринку громади можуть планувати свій розвиток та управляти територіями? Ці та інші питання стали предметом обговорення під час Всеукраїнського форуму «Україна 30. Земля».

«Земельну реформу обговорюють щонайменше 20 останніх років», — зауважив Президент Володимир Зеленський, відкривши форум. Він розставив всі крапки над «і» у питаннях що було, що зроблено і що буде далі. «Майже 20 років з боку влади було все, що завгодно, окрім справ. Вони обіцяли, маніпулювали. Навіть їли землю на трибуні Верховної Ради, лякали, що черноземи вагонами вивезуть за кордон, але найстрашніше те, що вони позбавили 7 мільйонів громадян України їх конституційного права -права власності на землю», — сказав Президент, додавши, що за часи мораторію, що діяв, померло мільйон землевласників, а вартість гектара сільськогосподарської землі стала найнижчою у Європі.

«Колишні парламенти не змогли не те, що провести земельну реформу, а й навіть розпочати обговорення відповідних законів. Натомість їм вдалося інше — вони утворили всередині країни фактично офшор площею понад 8 млн га. Це сірий тіньовий ринок, де землю легко купували, продавали, збирали врожай і заробляли мільйони. Без сплати будь-яких податків, офіційного працевлаштування та соціальних гарантій для людей. За попередніми підрахунками, було незаконно присвоєно майже 5 млн га державних земель», — наголосив В. Зеленський.

Торкнувшись безпосередньо зробленого, глава держави зауважив, що закон про обіг земель сільськогосподарського призначення ухвалювався для людей і він враховує їх застереження і побажання.

«Ми провели сотні регіональних земельних форумів, дискусій з експертами, публічних обговорень щодо моделі земельного ринку. На цій основі 31 березня 2020 року парламент ухвалив закон про запровадження обігу земель сільськогосподарського призначення. Це був перший потужний крок уперед», — наголосив він, додавши, що у травні 2020 року Верховна Рада ухвалила ще один важливий закон — про національну інфраструктуру геопросторових даних.
«У липні 2020 року мною підписано закон щодо просторового планування громад. Саме вони найкраще знають, як організувати своє життя, де має бути садочок, школа, комунальні дороги або інші об’єкти. Для повноцінного завершення децентралізації я підписав указ про передачу сільськогосподарських земель із державної до комунальної власності. Громади на місцях отримали у свою власність понад 2 млн га землі, а також можливість спрямовувати кошти від землевпорядкування на свій розвиток», — наголосив Президент, зауваживши, що нещодавно парламент, подолавши шалений спротив у вигляді поправочного спаму від окремих політичних партій, ухвалив останні ключові закони, необхідні для повноцінного старту прозорого ринку землі. Це закон № 2195, який запроваджує електронні аукціони з купівлі-продажу землі, та Закон «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» (№ 2194), який докорінно змінює землеустрій нашої держави і який називають земельною Конституцією. Президент у прямому ефірі підписав закон № 2194 і продемонстрував присутнім підписаний ним документ.

«Підписання закону № 2194 ознаменує новий етап в історії земельних правовідносин України», — зауважив міністр аграрної політики та продовольства Роман Лещенко. Міністр розповів про цілі очолюваного ним відомства на найближчий період. Найголовніше, запустити ринок землі з 1 липня 2021 року відповідно до всіх законодавчих процедур. По-друге, вирішити питання доступної фінансової підтримки. «Ми будемо готові надати державну підтримку у відповідності до програми «5-7-9» на перехідному періоді з подальшою реалізацією програми Фонду гарантування кредитів та інших форм компенсації кредитної ставки, необхідних для повноцінного функціонування та доступу до фінансових ресурсів», — сказав він. По-третє, йдеться про землю — громадам. І по-четверте, про оцифрування землі.

Окрема амбіція міністерства — це прийняття у повному обсязі законодавства про агрострахування. «Держава хоче і готова виступити гарантом страхових ризиків у випадку складних погодних умов. І нині у бюджеті закладено кошти під агрострахування. Ми хочемо бути опорою, якщо аграрій отримує складні випробування через призму різних форс-мажорів», — зазначив Р. Лещенко.

Водночас, відповідаючи на запитання: чи готова країна до запуску ринку землі з 1 липня у контексті підзаконних актів, голова Комітету з питань аграрної та земельної політики Микола Сольський визнав, що тут є певні питання. «Підзаконки насправді, не так багато треба, але вона має бути. Якщо конкретно, то її грубо можна розділити на три речі. Перша — це типові речі, які бажано, щоб Кабмін рекомендував ринку. Другий блок — питання, які необхідні нотаріусам. Наскільки мені відомо, Мін’юст уже підготував цей документ і нині він на погодженні в Кабміні. Третій блок — це різні додаткові можливості та опції, які необхідно додати до реєстру речових прав у зв’язку з прийняттям законів, зокрема № 2194», — сказав народний депутат.

Водночас голова комітету висловив припущення, що після перших практик застосування земельного законодавства його доведеться змінювати. «Очевидно, немає ніякого законодавства стабільного, доведеться якісь речі підправляти з практики застосування, яка з’явиться з другої половини літа», — сказав він.