Розмір пенсії, який дорівнює прожитковому мінімуму, не може забезпечити нормальне існування людей похилого віку. 

Тож народні депутати пропонують збільшити мінімальну пенсію. Це передбачено у проекті закону «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо розміру мінімальної пенсії за віком та у зв’язку з втратою годувальника» (№ 5446), авторства групи народних депутатів із різних фракцій та груп, зокрема: Сергія Демченка («СН»), Василя Німченка, («ОПЗЖ»), Артура Герасимова («ЄС»), Михайла Цимбалюка («Батьківщина»), Дмитра Лубінця («За майбутнє») та Сергія Вельможного («Довіра»). Та в альтернативному до нього проекті «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» щодо підвищення розміру мінімальної пенсії за віком та пенсії у зв’язку з втратою годувальника» (№ 5446-1), авторства представників «Опозиційної платформи — За життя» Наталії Королевської, Володимира Мороза, Юрія Солода, Володимира Кальцева та Валерія Гнатенка.

В основному законопроекті пропонується з 1 січня 2022 року для осіб, які досягли віку 65 років, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановити в розмірі 70 відсотків мінімальної заробітної плати, що нині становить 4200 грн, але показник з січня 2022 р. може бути змінений у зв’язку зі збільшенням мінімальної заробітної плати.

Якщо ж наявний страховий стаж менший, то мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі, пропорційному до наявного страхового стажу, але не менше півтора прожиткового мінімуму, що становить 2901 грн для осіб, які втратили працездатність.

В альтернативному законопроекті, на відміну від основного, пропонується визначити мінімальний розмір пенсії за віком не в розмірі двох прожиткових мінімумів, а в розмірі не менше фактичного розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум». Також додатково пропонується встановити, що мінімальний розмір пенсії за віком повинен встановлюватися в законі про Державний бюджет України на відповідний рік.

Відмінністю також є те, що альтернативний законопроект пов’язаний із законопроектом «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо підвищення розміру мінімальної пенсії за віком до розміру фактичного прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність», яким встановлюється мінімальний розмір пенсії за віком на рівні прогнозного фактичного розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Очікується, що він у 2021 році з урахуванням індексу споживчих цін 107,3%, визначеного постановою КМ від 29 липня 2020 року, становитиме: з 1 липня — 4300 гривень, з 1 грудня — 5000 гривень.

Обидва законопроекти викликали жваву дискусію в профільному Комітеті з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів. Зокрема, голова комітету Галина Третьякова зазначила, що основний проект № 5446 розроблено з порушенням статті 27 Бюджетного кодексу України. За її словами, за даними центральних органів виконавчої влади, у разі його прийняття, незабезпечені додаткові видатки Пенсійного фонду становитимуть 201 млрд грн на рік, а у разі прийняття альтернативного законопроекту № 5446-1 — 250 млрд грн на рік. Такі витрати, переконана голова комітету, призведуть до розбалансування Державного бюджету та можуть спричинити підвищення єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у 1,5—2 рази.

Такої ж думки і перший заступник міністра соцполітики Євген Котик, який зауважив, що фінансова потреба передбачених законопроектом видатків може бути гарантована або за рахунок перегляду відсоткових ставок ЄСВ або за рахунок інших шляхів відповідного наповнення бюджету Пенсійного фонду.

Водночас більшість народних депутатів—представників комітету, назвавши питання підвищення пенсій за віком надзвичайно актуальним, проголосували за включення до порядку денного сесії Верховної Ради цих законопроектів — № 5446 та № 5446-1.