Під час засідання Комітету Верховної Ради з питань молоді та спорту народні депутати розглянули два законопроекти, які передбачають внесення змін до Бюджетного кодексу і стосуються підтримки дитячих закладів оздоровлення та відпочинку. Як зауважила представниця цього комітету, голова підкомітету з питань державної молодіжної політики Ірина Борзова, законопроектом, зареєстрованим за № 5635, пропонується внести зміни до статей 87 та 91 Бюджетного кодексу, які передбачають можливість підтримки із державного та місцевих бюджетів дитячих закладів охорони здоров’я та відпочинку всіх форм власності. Натомість законопроект № 5635-1 передбачає зміни до статті 87 в частині державної допомоги, фінансової підтримки та інституційної підтримки в установленому законі порядку для закладів позашкільної освіти, а також дитячих закладів санаторного типу, дитячих центрів, позаміських закладів оздоровлення та відпочинку, таборів із денним перебуванням дітей інших дитячих закладів оздоровлення, незалежно від форми власності, за умови надання зазначеними закладами послуг оздоровлення та відпочинку відповідно державних соціальних стандартів. Статтю 91 пропонується доповнити положеннями, які дозволять призначати подібним закладам в установленому порядку субсидії, дотації та гранти за умови надання ними послуг відповідно до державних соціальних стандартів.

Міністерство соціальної політики підтримує перший із зазначених законопроектів, наголосила І. Борзова, а Міністерство фінансів не підтримує жодного. Натомість підкомітет з питань державної молодіжної політики, за словами його очільниці, схвалює законодавчі ініціативи щодо посилення підтримки дитячих закладів оздоровлення та відпочинку. «Водночас, в умовах обмеженості бюджетного ресурсу, вважаю за доцільне підтримати законопроект № 5635, оскільки ним пропонується підтримати дитячі заклади оздоровлення та відпочинку, а законопроект № 5635-1 пропонує підтримати низку закладів — і заклади позашкільної освіти, і санаторного типу, і дитячі центри, і позаміські заклади тощо, тобто заклади, які не мають безпосереднього стосунку до оздоровлення», — зауважила вона.

Позиція Міністерства соціальної політики спрямована на підтримку будь-якої ініціативи, яка стосується покращення роботи дитячих оздоровчих закладів. На цьому наголосив представник міністерства, генеральний директор Директорату розвитку соціальних послуг та захисту прав дітей Міністерства соціальної політики Руслан Колбаса. У зв’язку із поширенням COVID-19, за його словами, торік такі заклади майже не працювали. Навіть ті, які змогли підготуватися, але не мали можливості приймати дітей, не отримали державної підтримки, в тому числі, і через відсутність належної норми в чинному законодавстві. Нині процес оздоровлення дітей триває, але ринок більше приватний і не стимулюється державою. Держава ніяк не заохочує створювати якісні послуги. А процедура тендерів та закупівлі іноді доходить до того, що виграють її ті, в кого менша ціна, а якість узагалі не береться до уваги. Нині заклади оздоровлення просто борються за кількість дітей, адже від держави отримують фінансування лише у вигляді оплачених путівок. Норми, про які йдеться в обидвох законопроектах, необхідно всіляко підтримувати. Але перший законопроект передбачає більш широкий перелік закладів, тоді як другий містить вичерпний список, до якого можуть не увійти деякі заклади оздоровлення дітей, наголосив Р. Колбаса.

Натомість позиція Міністерства фінансів непохитна — жоден із запропонованих законопроектів підтримувати не можна, бо вони вимагають значних коштів, не містять механізму їх запровадження, не визначають, на що саме йтимуть видатки. Політика держави відходить від утримання установ до закупівлі послуг, наголосила представниця міністерства Олеся Товстунець. А от із місцевих бюджетів, за словами чиновниці, підтримувати заклади оздоровлення дітей можна й нині — чинні норми кодексу надають таку можливість.

Під час засідання парламентського комітету також зазначалося, що обидва законопроекти порушують основний принцип бюджетного кодексу, передбачаючи одні й ті ж видатки із різних рівнів бюджетів. Окрім того, основним у цій царині є закон про оздоровлення і в ньому державна підтримка для закладів, які надають відповідні послуги для дітей, не передбачається. Тож рух у цьому напрямі варто розпочинати не із кодексу, а із цього базового закону, зауважували промовці.

Після обговорення голова Комітету з питань молоді та спорту Андрій Кожем’якін поставив на голосування пропозицію рекомендувати Верховній Раді прийняти за основу законопроект № 5635. Народні депутати підтримали.

Фото надано комітетом.