Згідно з планами дорожня «революція», як її уже охрестили місцеві журналісти, має набути чинності з 1 грудня цього року. Низькі штрафи за порушення правил дорожнього руху відійдуть в історію — головна теза, що характеризує нововведення.

Про те, що й у якому обсязі очікує водіїв на польських дорогах, повідомили у міністерстві інфраструктури. «Покладемо край потуранням «дорожнім піратам». Дорожня статистика не бреше, на наших дорогах гине надто багато людей, щоденно зростає кількість тих, котрі отримали поранення. ДТП — це не лише травма для потерпілих і їхніх близьких, а й збитки для економіки. Втрати державного бюджету на ДТП становлять понад 56 мільярдів злотих на рік», — аргументував очільник мінінфраструктури Анджей Адамчик.

Першочерговим, на що звертають увагу експерти, є різке підвищення грошових покарань за дорожні злочини та правопорушення. Зміни передбачають зростання максимального розміру штрафу за порушення на дорогах з 5 до 30 тисяч злотих (тобто приблизно від 35 до 210 тисяч гривень). Зросте також розмір дорожнього штрафу, тобто штрафу, який можуть виписати поліцейські безпосередньо на місці вчинення правопорушення — від нинішніх 500 злотих (понад 3,5 тис. грн) до 5 тис. злотих (майже 35 тис. грн), а у випадку сукупності порушень — до 6 тис. злотих (приблизно 42 тис. грн). Якщо заплатити штраф безпосередньо після його отримання, то можна буде розраховувати на 10-відсоткову «знижку».

Кілька прикладів з «тарифікатора правопорушень». За перевищення швидкості на 30 км/год. (як на забудованій території, так і поза її межами) мінімальний штраф становитиме 1,5 тис. злотих (понад 10 тис. грн). «Рецидивіст» заплатить щонайменше 3 тис. злотих (21 тис. грн), якщо вчинить це порушення упродовж двох років з моменту першого затримання на гарячому.

Штраф у розмірі щонайменше 1,5 тис. злотих (понад 10 тис. грн) загрожує «пірату» в разі «пошкодження майна чи завдання тілесних ушкоджень потерпілому або спричинення розладів його здоров’я, лікування яких триває до 7 днів».

За керування автотранспортом під впливом алкоголю (у Польщі це називають їздою «на подвійному газі») передбачається покарання у вигляді арешту або штрафу в розмірі не менше 2,5 тис. злотих (майже 18 тис. грн). Дещо «поблажливішими» будуть стосовно кермувальників «під газом», що пересуватимуться на велосипеді чи електросамокаті — нижній поріг штрафу становитиме для них 1 тис. злотих (7 тис. грн). Зміни щодо п’яних водіїв стосуються також виплати ренти рідним жертв спричинених ними ДТП.

Кошти, стягнуті з «дорожніх піратів», згідно з нововведеннями, будуть спрямовуватися до Національного дорожнього фонду і призначатимуться на фінансування інвестиційних завдань, пов’язаних із покращенням безпеки дорожнього руху на трасах державного значення.

Оскільки питання безпеки на дорогах має величезний суспільний резонанс і фактично безапеляційну підтримку більшості суспільства, експерти не сумніваються, що урядова пропозиція знайде необхідну підтримку в Сеймі та Сенаті.

Довідка

2020 року в Польщі було зареєстровано 23 540 ДТП. У них загинула 2 491 особа, поранення дістали 26 463, в тому числі 8 805 — тяжкі. З вини п’яних за кермом 2020-го сталося 1656 ДТП, в яких загинуло  216 осіб, а 1847 — було поранено.