Новоукраїнський комбінат хлібопродуктів десятиліттями був гордістю не лише району, а й усієї Кіровоградщини. Його продукція, зокрема вівсяні пластівці «Геркулес», славилася по всій Україні. І, кажуть, навіть за кордоном. Років із 10 тому підприємство поступово стало втрачати свої позиції. Вистоявши в часи перебудови, коли період руйнації зачепив майже всі промислові та виробничі галузі країни, стабільність підприємства таки похитнулась...

Змінювалось керівництво держави, ще частіше змінювались керівники КХП. З часом, як за водою, спливла і колишня слава підприємства. До того ж одна за одною знівелювались торговельні марки, які були візитівкою продукції Новоукраїнського КХП. У той час, коли місцевим жителям хотілось бачити його великим потужним підприємством, у тих, хто його час від часу очолював, мабуть, були зовсім інші завдання. І, як сказав один з уже колишніх керівників району, вони «в кращому разі бачили тут перевалочну базу».

Свіжий подих перемін відчули на комбінаті цієї весни. На противагу кільком минулим призначенням чужинців, нині Новоукраїнський КХП очолив Андрій Шиптенко (на знімку), який виріс у Новоукраїнці і тут залишився працювати. Свого часу — на круп’яному заводі. Як і більшість місцевих жителів, він теж хоче, щоб підприємство запрацювало і його колишня слава відродилась.

І хоча комбінат залишається власністю акціонерного товариства «Державна продовольчо-зернова корпорація України», з новим директором, який, на відміну від попередників, зацікавлений у розвитку підприємства, майбутнє комбінату вже не видається таким примарним, як кілька років тому. Щоб пересвідчитись у цьому, варто побувати на підприємстві. А ще, звісно, ознайомитися з оновленою продукцію, яка почала сходити з конвеєра. З її «новим обличчям».

Основне завдання — відновити представленість продукції в роздрібноторговельній мережі

Саме так. Віднині пластівці, які виготовляються на Новоукраїнському КХП, мають дещо інший вигляд. Підприємство має намір вийти на ринок із продукцією з деякими зовнішніми змінами упаковки.

Тож якщо ви хочете купувати продукцію саме Новоукраїнського КХП, маєте пересвідчитись у тому, що в адресі виробничих потужностей зазначено саме місто Новоукраїнка. Також на упаковці пластівців має бути напис: «Новоукраїнський КХП виробник №1» (на знімку). А на зворотному боці — «Увага! Оригінальність продукції підтверджена лазерним маркуванням дати виробництва».

«На сьогодні наше основне завдання — відновити представленість нашої продукції в роздрібно-торговельній мережі», — наголошує Андрій Шиптенко.

А начальник комерційного відділу Костянтин Веремієнко, який і раніше займався просуванням продукції торговельними мережами як начальник відділу маркетингу, зауважує: «Ми розробили власний дизайн і під цим новим дизайном продукція потраплятиме в торговельну мережу. Два роки підприємство простоювало. Нині в нас є дуже велике бажання відновити наші позиції на ринку України з реалізації зернових пластівців. Звичайно, час трішки втрачено. Ситуація складна, але не безнадійна. Усі мислять стереотипно. Кажуть: почніть виробляти... А потім що? Потрібно налагоджувати ринок збуту».

Урахування потреб ринку плюс оптимізація

Сьогодні на підприємстві працюють 160 людей. Порівняно з роками розквіту КХП кількість працюючих значно зменшилась. Але, доводять на підприємстві, на це є низка об’єктивних причин. Щоб збільшувати кількість працівників, потрібно нарощувати обсяги виробництва. До того ж із часом деякі виробничі підрозділи просто втратили свою актуальність і вже не потребують людських рук.

«Нам довелось скоротити працівників котельні, — пояснює Андрій Шиптенко. — Практично її не буде. Ми працюємо на міні-парогенераторах. Без купи змін, без купи затрат. Це нормальний чинник. Пластівці виготовляємо без котельні. Пара є, але виробляється вона на круп’яному заводі. Це міні-виробництво, але питань до його роботи немає. Доводиться оптимізувати. І це навіть не наша позиція, а позиція корпорації.

Звичайно, хотілося б більшого, але потрібно бути реалістами. Уже немає того експорту, який був за Союзу, і колишніх обсягів уже не буде. Скажімо, комбікормовий завод законсервований. Чи доцільно його запускати? Звісно, що ні. Адже його виробнича потужність — 350 тонн на добу. Куди стільки комбікорму діти, якщо тваринництва в нас немає? За нинішньої вартості зерна його вигідніше продати на експорт й отримати живі кошти. І хіба фермер буде тримати господарство? Ні. У нас вони працюють виключно на землі. А в тих, хто й займається тваринництвом, вже є власні комбікормові міні-заводи. Вони мають власну рецептуру, самі закуповують компоненти. А наше підприємство громіздке, з великою собівартістю продукції.

Раніше переробка виступала «паровозом», — заглиблюється в деталі виробництва керівник. — А пріоритетним таки було виготовлення пластівців. На тому багажу була можливість утримувати велику кількість працюючих. А сьогодні ми втратили свої позиції на ринку. Тож нам є над чим працювати».

Довіра — дуже важливий чинник у веденні чесного бізнесу

Не таємниця, що останніми роками користуватись послугами елеватора КХП для зберігання зібраної сільгосппродукції бажаючих було дедалі менше. Порівняно з минулими роками ситуація кардинально змінилась на краще, — запевнив директор підприємства. — Цьогоріч ми заготували 11 тисяч 200 тонн насіння ранніх зернових. У попередні п’ять років заготівля не піднімалася вище трьох тисяч тонн. Тож позитивна тенденція є, і це зважаючи на те, що технічні та олійні культури ще не зайшли».

Для прикладу: СТОВ «Степ-Агро» попередні років із п’ять, а може, й більше, з Новоукраїнським КХП не співпрацювало. На наше запитання: чому нинішнього року господарство повезло вирощений урожай на елеватор, директор СТОВ «Степ-Агро» Володимир Арсірій відповів так: «Цьогоріч КХП впевнено запрацював. І на приймання, і на відвантаження продукції. Останніми роками такого не було. Тож віримо, що все зміниться на краще. Довіряємо новому директору КХП. А в нинішніх умовах довіра — дуже важливий чинник у веденні чесного бізнесу».

Кіровоградська область.

До відома

Пластівці, які презентуються в торговельній мережі під торговельними марками, що їх ми звикли ототожнювати з продукцією Новоукраїнського КХП, мають нині зовсім інших виробників та інші адреси потужностей виробництва.

Факт

Серед сільгосппідприємств, які довірили зібране збіжжя на зберігання Новоукраїнському КХП, низка відомих аграрних господарств району: СТОВ «Степ-Агро», ТОВ «Нива-Н», ТОВ «Лан», ТОВ «Фрунзе» та інші.

Фото автора.