Надія Бабіч.

Фото надано автором.

Стрімко набирає обертів рік 2022-й! Яким був рік, що минув, для Одеської опери та її глядачів, котрі разом із нами пережили стільки випробувань та викликів?

Здавалося б, така пафосна характеристика, як «рік досягнень та перемог», не стане перебільшенням. Бо так воно й виявилося. У 2021-му Одеський національний академічний театр опери та балету наочно продемонстрував, що навіть в умовах пандемії, що триває, перманентних карантинних обмежень, у вихорі щоденних новин і подій можна досягати високих цілей, якщо є розуміння стратегічного спрямування творчого розвитку, а колектив являє собою команду однодумців.

Визначальну роль у тому, що Одеська опера завершила 2021-й на мажорній ноті, зіграло те, що з Надією Бабіч у липні минулого року Міністерство культури — за підсумками конкурсного добору на посаду генерального директора — художнього керівника театру — уклало новий контракт на наступні п’ять років. У результаті формула успіху театру набула двох складових: продовження вже започаткованих успішних проектів та втілення Програми розвитку ОНАТОБ, що була представлена Надією Бабіч і затверджена Міністерством культури та інформаційної політики України. І часто ці складові перетиналися, доповнюючи одна одну. Тож якою є формула успіху Одеського оперного театру?


Одеський національний академічний театр опери та балету.

Фото Юрія ПЕРЕБАЄВА.

— Справді, рік 2021-й був дуже насиченим і розпочався незабутньою подією — ІІ фестивалем «Зимовий променад в Одеській опері» (автор ідеї та музичний керівник фестивалю — головний диригент театру В’ячеслав Чернухо-Воліч), який одразу задав творчий настрій на рік наперед, — розповідає генеральна директорка — художня керівниця театру та художня керівниця фестивалю Надія Бабіч. — Адже у рамках заходу відбулася прем’єра концертного виконання опери Ж. Бізе «Шукачі перлів». Ця мистецька подія отримала високу оцінку глядачів та надихнула нас на подальший творчий пошук. З радістю хочу зазначити, що саме зараз триває III фестиваль «Зимовий променад», який ми розпочали 22 січня блискучою прем’єрою балету М. Римського-Корсакова «Шехеразада»!

— Одеська опера має декілька потужних фестивальних проектів. Абсолютно незвичайним вийшов традиційний, уже шостий за рахунком, Міжнародний фестиваль мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері»...

— Ми цього прагнули — розірвати шаблони, здивувати, подарувати нові відчуття. Сподіваюсь, що нам це вдалося. Нагадаю: один із наймасштабніших оперно-балетних фестивалів півдня України — «Оксамитовий сезон в

Одеській опері» — я, як художня керівниця проекту, започаткувала шість років тому. Цей потужний мистецький форум став знаковою подією на фестивальній мапі України. У 2021-му захід відбувався з 22 серпня по 15 вересня і був присвячений 30-річчю Незалежності України. Афіша фестивалю включала опери, унікальні концертні програми, сценічну кантату-балет. Три ключові драматургічні центри заходу — концерт-відкриття «Україна — світу», головний меседж якого «Єдність. Воля. Незалежність»; балетний гала-концерт Classic & Modern «Одеса. Україна. Європа», що відбувся просто неба, та фінальний проект «Ковчег Україна: Музика» — об’єднали минуле, сьогодення і майбутнє України, закодоване у музичному посланні до сучасників.

Підкреслю, що фестивалем «Оксамитовий сезон в Одеській опері» ми розпочали 212-й сезон, тобто через два тижні після відкриття ми перші з оперних театрів України влаштували таке грандіозне свято для одеситів і гостей міста. Міністерство культури та інформаційної політики України створило цифрову мапу подій, котрі проводилися до Дня Незалежності. Проект єдиної національної платформи охопив усі області України. З великим задоволенням нагадаю, що Одеський оперний театр був представлений на цій мапі двічі — VI фестивалем мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері», до якого було залучено приблизно 800 учасників і який відвідало майже 8 тис. глядачів, а також концертом «Спадщина.ua», котрий з великим успіхом відбувся 23 серпня на Потьомкінських сходах.

— А якими прем’єрами театр порадував глядачів минулого року?

— Концертне виконання опери «Шукачі перлів» я вже згадувала. Відбулись також прем’єри опери «Богема» Дж. Пуччіні, балету «Болеро» М. Равеля, чудова вистава для всієї родини «Новорічна Одіссея». Також ми подарували глядачу оновлені версії балету «Жар-Птиця» І. Стравінського і дитячої опери «Смарагдове місто».

Про прем’єри, які театр представив шанувальникам балету наприкінці року, хочу розповісти окремо. На сцені відбулися справді унікальні події — зусиллями митця, талановитого хореографа Георгія Ковтуна, було відроджено стилістику характерного балету у постановці «Болеро» Моріса Равеля. Також у репертуар театру повернулась сучасна версія балету «Жар-Птиця» Ігоря Стравінського — справжнє видовище навіть для найвибагливішого глядача.

Ну а прем’єра опери «Богема» стала для всього колективу Одеської опери щасливим знаком, свого роду оберегом, який підтвердив, що будь-які труднощі минущі, а мистецтво — вічне. Працювати над новою виставою ми розпочали ще до пандемії. Хоча карантинні обмеження кардинально змінили наше життя і ми не знали, що буде далі, від прем’єри не відмовились. Багато перешкод довелося подолати, і 19 червня нова «Богема» побачила світ під оплески повного залу. Прем’єра стала можливою завдяки потужній командній співпраці всього колективу театру з міжнародною постановочною групою з Бельгії та Нідерландів, які разом зробили сучасну версію одного з найпопулярніших і найулюбленіших творів світового оперного репертуару. До речі, хочу додати, що співпраця з міжнародною командою митців триватиме. Ми сподіваємося на дуже цікаві результати.

— Чим ще запам’ятався рік, що минув? Які події можна назвати знаковими? Чи можливо визначити вектори творчого розвитку Одеської опери в найближчому майбутньому?

— До колективу театру приєдналися видатні диригенти — амбасадорка української культури, всесвітньо відома й унікальна Оксана Линів та маестро з Японії Хірофумі Йошіда. Вперше в історії театру відбувся міжнародний диригентський майстер-клас головної запрошеної диригентки театру Оксани Линів. У заході взяли участь молоді диригенти з України, Естонії, Франції. Майстер-клас став однією з нових традицій, реалізованих Одеською оперою цього року. 30 жовтня молоді оперні диригенти одержали іменні сертифікати на сцені театру. Учасники майстер-класу одностайно зазначили — досвід був неоціненний! А ми з нетерпінням чекаємо на майбутні проекти, які стануть можливими завдяки цій співпраці.

Ще одна важлива подія минулого року і ще одна можливість сказати «вперше» — навесні у театрі розпочала діяльність група стажистів, керівником якої призначено провідного соліста театру, заслуженого артиста України Дмитра Павлюка. Менш як за рік стажистка театру Влада Коєва, здобувши перемогу у конкурсі на посаду артиста-вокаліста, стала членом оперної трупи! А всі стажисти-вокалісти мали дебютні виступи в операх «Іоланта» та «Смарагдове місто».

Також уперше в Одеській опері, єдиному з оперних театрів України, до 30-ї річниці Незалежності України було видано журнал, що висвітлює життя театру, і ось нині побачив світ уже другий випуск.

Одеська опера започаткувала новий цікавий проект, що дав змогу мешканцям маленьких міст Одеської області одержати чудовий подарунок від артистів театру: на початку літа оркестр та провідні солісти відвідали Ізмаїл та Чорноморськ з проектом «Велика музика в маленьких містах». Захоплені відгуки, оплески й слова вдячності після концерту стали для наших артистів щирим подарунком від людей, які мали змогу доторкнутися до вишуканого мистецтва.

Також театр продовжував міжнародну гастрольну діяльність. Протягом 2021 року артисти відвідували Францію, Саудівську Аравію, Бельгію та Нідерланди. Це були справді унікальні тури — виступи трупи Одеської національної опери змогли подивитись майже 58 тис. глядачів! Отже, багато з того, що було задекларовано у моїй Програмі розвитку театру, і насамперед його просування у напрямі «Одеська опера — міжнародний бренд», втілюється успішно і дуже динамічно.

У численних проектах, що відбулися в Одеській опері, брали участь запрошені зірки з усього світу, а також такі колективи, як Національний симфонічний оркестр України, проект-колаж «Ковчег Україна: Музика». Дуже зворушливим на емоції та щедрим на овації вийшов святковий концерт «Коли душа з душею розмовляє» на честь 134-річчя театру. Маестро Борис Блох та оркестр Одеської опери під орудою головного диригента театру В’ячеслава Чернухо-Воліча зачарували зал вишуканою музикою! До речі, вже можу анонсувати подію, на яку чекаємо з особливою радістю восени, — це святкування 135-ї річниці архітектурного шедевра, будівлі Одеської опери! А зовсім скоро, у березні, очікуємо на грандіозну прем’єру опери «Катерина» сучасного українського композитора Олександра Родіна в постановці Оксани Тараненко. Отже, ми всі перебуваємо у передчутті великого дійства!

— Якими нагородами було відзначено торік працю творчого колективу театру?

— Приємних подій виявилося багато. Так, соліст Олег Злакоман був відзначений званням «Заслужений артист України», а начальника пошивного цеху театру Сергія Васильєва ми вітали з присудженням звання «Заслужений художник України».

Соліст балету Андрій Писарєв став офіційним рекордсменом України в номінації «Найбільша кількість перемог артиста балету в міжнародних конкурсах» у категорії «Мистецтво». Рекорд внесено до Національного реєстру рекордів як досягнення України.

Минулого року нагороду одержав і сам театр. Міський департамент культури і туризму вручив ОНАТОБ відзнаку «Odessa Tourism Friendly». Таку оцінку отримала наша діяльність із популяризації рідного міста як одного з головних туристичних, культурних, творчих, інтелектуальних центрів нашої країни, де завжди раді гостям. Адже театр щорічно відвідує велика кількість туристів із різних країн. Знайомство з однією з головних візитівок Одеси і України, Одеською оперою, відбувається під час вистав, екскурсій, фотосесій.

— Не буду оригінальним, якщо скажу, що за всіх вищеперелічених здобутків і знаків уваги головною оцінкою та найвищою нагородою для театру залишаються глядацькі аншлаги та щедрі оплески. Що хочете побажати тим, хто цього року прийде до Одеської опери?

— Насамперед дякуємо кожному глядачу за щоденну підтримку, емоції, оплески та квіти. Завжди раді вам у нашому з вами улюбленому театрі. Нехай новий рік стане поштовхом до нових чудових зустрічей та вражень! У творчих та виробничих процесах театру задіяно сотні працівників, але все було б марно, якби не глядачі. Чекаємо на вас! Попереду — великі творчі плани, прем’єри, гастролі, приголомшливі міжнародні проекти та ще багато цікавого.

Розмовляв Олег СУСЛОВ.