«Україна не один рік казала нашим партнерам, що росія – ненадійний постачальник енергоресурсів, що залежати від неї в енергетичних питаннях – це загроза національній безпеці. Тепер росія знову намагається використовувати енергетичний вплив як зброю, порушує зобов’язання та контракти, відключає трубопроводи», – так під час п’ятничного засідання уряду Прем’єр-міністр Денис Шмигаль прокоментував зупинку росією поставок газу до Польщі та Болгарії, додавши, що такі само погрози вже лунають і в бік Фінляндії, яка взяла курс на вступ до НАТО.

Глава уряду також звернув увагу, що «Газпром» зупинив поставки в ЄС через польську газотранспортну систему та значно скоротив їх через українську. Водночас російський газовий монополіст відмовляється заповнювати європейські газосховища, що тисне на ціну на європейських ринках. «З огляду на це, сподіваємося і будемо переконувати наших союзників, щоб нафтове та газове ембарго з’явилося вже в наступних санкційних пакетах», – наголосив він.

Саме тому в Плані відновлення України одне з центральних місць відводиться досягненню повної енергетичної незалежності нашої держави, зокрема, потрібно значно збільшити власний видобуток газу, щоб на 100 відсотків забезпечувати власні потреби. «Ми довели, що здатні не лише самостійно забезпечити себе електроенергією, але й експортувати її до Європи. Це особливо актуально після приєднання української енергосистеми до європейської ENTSO-E», – зазначив Д. Шмигаль, додавши, що днями наше держпідприємство «Укргідроенерго» розпочало експорт електроенергії  до Молдови, а також планується відновити роботу додаткових ліній електропередач із Польщею для експорту української атомної енергії.

Зазначивши, що Україна назавжди від’єдналася від енергосистеми з росією та білоруссю, прем’єр підкреслив, що хоч як це не просто для нашого ринку, але ми також позбавилися залежності від їхніх нафтопродуктів.

Перед тим, як надати слово Першому віце-прем’єр-міністру –- міністру економіки Юлії Свириденко, щоб вона поінформувала про ситуацію на ринку пального, Денис Шмигаль повідомив, що за рішенням уряду 172 заправки компанії «Glusco» передаються в управління державної компанії НАК «Нафтогаз України», що  також допоможе в подоланні дефіциту пального. «У нас є рішення суду, яке передбачає передачу відповідного майна державі. Ми його виконуємо. Позиція тут чітка: активи росії та пов’язаних із нею компаній в Україні мають перейти нашій державі та працюватимуть на благо нашої країни і всіх українців», – наголосив він.

Перший віце-прем’єр-міністр -- міністр економіки Юлія Свириденко повідомила, що в травні Україна з абсолютно нових логістичних маршрутів отримає 350 тисяч тонн пального. За її словами, щоб збільшити добовий обсяг ввезення пального з ЄС із 4 тисяч тонн до 12 тисяч тонн, у березні-квітні 2022 року було скасовано необхідність отримання дозволів на в’їзд автоцистерн в Україну, забезпечена можливість приймання нафтопродуктів у портах Дунаю, внесено зміни до механізму цінового регулювання та забезпечено позачергове оформлення пального на кордонах. «Завдяки цьому залізницею почали завозити до України в п’ять разів більше пального. У березні завезли 35 тисяч тонн, а в травні очікуємо 180 тисяч тонн. Автомобільне завезення збільшилося у 15 разів – з 5 тисяч до 85 тисяч тонн. Річковий транспорт також завозить у п’ять разів більше пального порівняно з березнем – із 4 до 22 тисяч тонн», – зазначила вона, додавши, що також є домовленість про початок реверсу пального трубним транспортом з Угорщини. Зокрема, Україна вже отримала підтвердження на імпорт 35 тисяч тонн на місяць, а також потенційно його можна збільшити до 50 тисяч тонн. Крім того, митниця запустила окрему зелену смугу для бензовозів з Польщі, що дасть змогу збільшити їхній пропуск зі 110 до 200 одиниць на добу.

На думку першого-віце-прем’єра, щоб зникли черги та дефіцит, запасів пального на АЗС має вистачати щонайменше на 15 днів. З цією метою найближчим часом планується отримати згоду країн ЄС на гарантоване прийняття їх портами танкерів з пальним для українського ринку, вилучити російське та білоруське паливо, що було завезене до вторгнення росії і тепер арештоване, завантажити дизелем трубопровід з Угорщини та здійснити системні закупівлі національним оператором НАК «Нафтогаз України», щоб можна було забезпечити ритмічні поставки та довгострокові контракти.

За уточненим прогнозом, у травні очікується споживання 300 тисяч тонн дизелю та 120 тисяч тонн бензину, і такий обсяг імпорту вже законтрактований українськими мережами. Водночас Ю. Свириденко звернула увагу, що деякі недобросовісні оператори ринку виставляють більші за гранично допустимі ціни – 60 і навіть 70 гривень за літр. «В країні йде війна, і ми розцінюємо таку цінову спекуляцію як мародерство», – сказала вона, підкресливши, що уряд надав обласним військовим адміністраціям повноваження здійснювати контроль за встановленням цін, тож вони  жорстко реагуватимуть на подібні факти відповідно до вимог воєнного часу.

Також Кабмін дозволив Національній комісії, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), проводити позапланові перевірки підприємств у сфері енергетики та комунальних послуг. Це пов’язано з тим, що після запровадження воєнного стану більшість перевірок була припинена, однак з’ясувалося, що деякі підприємства, зокрема енергетичні, почали здійснювати незрозумілі  нарахування. «На жаль, до уряду надійшло вже не одне звернення від українців щодо необґрунтованих нарахувань, тому тут треба швидко навести лад», – зазначив прем’єр.

За розпорядженням уряду Головному управлінню розвідки Міністерства оборони із резервного фонду держбюджету буде виділено 1,23 мільярда гривень, які буде спрямовано для закупівлі, утримання, ремонту озброєння і військової техніки, а також матеріально-технічного забезпечення розвідувального органу.