За правопорушення, скоєні юридичними та фізичними особами у сферах формування та застосування цін і тарифів на соціально значущі товари, можуть встановити кримінальну відповідальність. Посилити покарання пропонують і за незаконне придбання та подальший збут продукції, що має ознаки товару військового призначення.
 
Відповідний проект змін до деяких законодавчих актів (№ 7425) цього тижня зареєстрував у Верховній Раді народний депутат від фракції «Слуга народу» Сергій Кузьміних.
 
Більш як три місяці з початку масштабної військової агресії з боку росії наша держава зазнає численних людських втрат і колосальних руйнувань інфраструктурних об’єктів та житлового фонду, зауважує парламентарій. Робота багатьох промислових підприємств зупинилася, унеможливлено повноцінну роботу аграрного сектору і повністю заблоковано морські товарні перевезення в Чорному та Азовському морях. За таких непростих умов, на думку С. Кузьміних, пріоритетним напрямом роботи української влади має бути забезпечення цінової стабільності на соціально значущі групи товарів. Особливо жорстко, вважає він, держава має реагувати на необґрунтоване підвищення цін на зазначену категорію товарів під час правового режиму воєнного стану. Згідно з переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів, йдеться про борошно пшеничне, макаронні вироби, батон, хліб, крупи гречану та вівсяну, свинину, яловичину, птицю (тушки курячі), молоко, масло вершкове, сметану, яйця курячі, олію соняшникову, цукор кристалічний, капусту білокачанну, цибулю ріпчасту, буряк, моркву, картоплю, етанол (розчин 96%), вітчизняні нестероїдні протизапальні та антибактеріальні лікарські засоби, бензин (марки А-92, А-95), дизельне пальне, газ скраплений для автомобілів.
 
Норми чинного законодавства є занадто м’якими до правопорушників, а покарання не відповідає тяжкості скоєного злочину, наголошується в пояснювальній записці, яка супроводжує поданий народним депутатом законопроект. У ній також вказується на те, що окрім економічної складової подібних правопорушень, є ще й такий аспект, як спроможність державних інституцій оперативно впливати на ситуацію та ухвалювати виважені рішення, які дозволять в максимально короткі терміни стабілізувати ціни.
 
Інший бік поданого народним депутатом законопроекту стосується правопорушення, пов’язаного з розкраданням та з подальшим збутом через торговельну мережу або ринки продукції, що має ознаки товару військового призначення, які закуповуються централізовано за кошт державного бюджету для потреб Збройних Сил України або інших військових формувань. Йдеться про бронежилети, пластини для бронежилетів, захисні шоломи, речове майно та іншу екіпіровку (крім зброї). У тому числі, й про товари, які передаються нашій державі для потреб військовослужбовців як допомога від міжнародних партнерів чи благодійних організацій.

С. Кузьміних пропонує внести зміни до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів і встановити кримінальну відповідальність за незаконне придбання та збут продукції, що має ознаки товару військового призначення. Якщо йдеться про значний розмір правопорушення, то передбачається встановити штраф від трьох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеження волі на строк до чотирьох років, чи позбавлення волі на той самий строк. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, чи службовою особою з використанням службового становища, або у великому розмірі, каратимуться позбавленням волі на строк від чотирьох до семи років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна. За ті самі дії, вчинені в умовах воєнного стану, С. Кузьміних пропонує карати позбавленням волі на строк від семи до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до п’яти років та з конфіскацією майна.
 
Якщо ж ідеться про порушення порядку формування та застосування цін і тарифів на соціально значущі товари, вчинені в умовах надзвичайного або воєнного стану, а ціна перевищила більш як у 1,2 раза рівень, визначений Кабінетом Міністрів, то покарання передбачатиме позбавлення волі на строк від трьох до п’яти років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або службовою особою з використанням службового становища, народний депутат пропонує карати позбавленням волі на строк від п’яти до семи років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до п’яти років та з конфіскацією майна.

Народний депутат очікує, що це покладе край зазначеним правопорушенням, а це набуває особливого значення в умовах правового режиму воєнного або надзвичайного часу.

Фото: Getty Images, Укрзалізниця

Колаж: Сьогодні