До сумних і песимістичних настроїв у російському суспільстві вніс лепту і найбільший державний художній музей Ермітаж, який в останні дні 2022-го придбав полотно швейцарського художника-символіста Арнольда Бекліна «Острів мертвих», яке є улюбленою картиною Адольфа Гітлера. Всього було написано п’ять варіантів цього відомого твору, третій з яких у 1933 році придбав фюрер. Як твердять критики, за «істинно тевтонський дух» він вважав художника «своїм» і мав в особистій колекції 11 його картин.

Над шостим варіантом, який виставлено в Ермітажі, Беклін працював в останній рік життя із сином Карло.

Арнольд Беклін (1827—1901), представник символізму в європейському мистецтві XIX століття, створив основні варіанти у Флоренції. На картині зображено скелястий острів, вкритий кипарисами, до якого наближається човен з померлим. Кожен з п’яти варіантів «Острова мертвих» має свої відмінності, але в цілому вони мало чим відрізняються. В одній із версій зображено сутінки, в іншій — вечірнє сонце. В основі сюжету використано античний міф, що душі наближених до богів знаходять останній прилисток на острові, за іншою версією — це історія з пригод Одіссея.

Під враженням символіста Бекліна в США зняли фільм «Острів мертвих», а Сальвадор Далі намалював свій варіант цієї картини. Як написав Володимир Набоков у романі «Відчай», репродукції «Острова мертвих» висіли в кожному берлінському будинку. Головним героєм його роману є росіянин німецького походження Герман, багатій, який володіє фабрикою. Він випадково зустрічає безхатька як дві краплі схожого на себе і намагається використати двійника для чорних справ. Але все закінчується несподіванкою не тільки для головного героя. Ця тема теж дуже актуальна для нинішньої росії і путінських двійників.

За повідомленням сайту державних закупівель рф, Ерміта» придбав картину за майже 40 млн рублів. Загалом протягом року на відомі твори музей витратив 63 млн рублів.

Чим надихнула російських музейників улюблена картина фюрера, важко сказати. Попри все, це найдорожче придбання останніх років. Уподобання нинішньої росії змінюються просто на очах — від оптимізму і віри в швидку перемогу до песимізму і віри в неминучу поразку. Вчорашній ліберал дмітрій медведєв стає радикальним патріотом і фашистом, а кримінальний злочинець прігожин — улюбленцем імперських націоналістів. росія — продукт розпаду СРСР — перетворюється на вирву, куди затягує живих і мертвих.

На росію у зв’язку з війною чекають нові потрясіння, і ставка на «сильну руку» стає трендом року — року підготовки до нових президентських виборів. Гряде зміна ключових гравців на федеральному і регіональному рівнях, для випуску пари з котлів ймовірні гучні відставки. На авансцену політики виходять власники приватних військових компаній, триває новий перерозподіл власності. Збільшення бюджетних витрат і зростання соціальної напруги через війну з Україною призведе до посилення напруженості між центром і регіонами. І роль миротворця на білому коні відведуть йому — російському фюреру. Він втягнув країну в авантюру війни, а тепер рятуватиме від розпаду.

Музейники таки тримають ніс за вітром. Найдорожча картина року «Острів мертвих» як образ нинішньої росії найкраще відповідає духові фашистського режиму путіна. Як сказав мудрець, нацисти майбутнього називатимуть себе антифашистами, що ми бачимо на прикладі російських метаморфоз.