Заслухавши та обговоривши звіт Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань міжнародного гуманітарного та міжнародного кримінального права в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України про виконану роботу, Верховна Рада України постановляє:

1. Звіт Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань міжнародного гуманітарного та міжнародного кримінального права в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України про виконану роботу взяти до відома.

2. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.

Голова Верховної Ради України Р. СТЕФАНЧУК.

м. Київ, 20 березня 2023 року.
№ 2965-ІХ.

Звіт
Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань міжнародного гуманітарного та міжнародного кримінального права в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України про виконану роботу

Відповідно до частини другої статті 89 Конституції України, статті 23 Закону України «Про тимчасові слідчі і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України», статті 85 Регламенту Верховної Ради України 1 липня 2022 року утворено Тимчасову спеціальну комісію Верховної Ради України з питань міжнародного гуманітарного та міжнародного кримінального права в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про утворення Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань міжнародного гуманітарного та міжнародного кримінального права в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України» від 1 липня 2022 року № 2351–IX.

До складу Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань міжнародного гуманітарного та міжнародного кримінального права в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України (далі — Тимчасова спеціальна комісія) обрано 15 народних депутатів України.

Головою Тимчасової спеціальної комісії обрано народного депутата України Бакумова Олександра Сергійовича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), заступником голови Тимчасової спеціальної комісії — народного депутата України Арешонкова Володимира Юрійовича (депутатська група «ДОВІРА»).

Також до складу Тимчасової спеціальної комісії обрано таких народних депутатів України від різних депутатських фракцій та груп. Від депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» — Божика Валерія Івановича, Іонушаса Сергія Костянтиновича, Костіна Андрія Євгеновича, Мезенцеву Марію Сергіївну, Припутня Дмитра Сергійовича, Хоменко Олену Вікторівну, Яцик Юлію Григорівну, від депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ» — Алєксєєва Сергія Олеговича, від депутатської фракції Політичної Партії «ГОЛОС» — Осадчука Андрія Петровича, від депутатської фракції політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» —  Цимбалюка Михайла Михайловича, від депутатської групи «Платформа за життя та мир» — Мамку Григорія Миколайовича, від депутатської групи «Партія «За майбутнє» —  Мінька Сергія Анатолійовича, від депутатської групи «Відновлення України» — Юрченка Олександра Миколайовича.

На першому засіданні Тимчасової спеціальної комісії народного депутата України від депутатської групи «Партія «За майбутнє» Мінька Сергія Анатолійовича обрано секретарем Тимчасової спеціальної комісії.

У зв’язку з достроковим припиненням повноважень народного депутата України Костіна Андрія Євгеновича 20 вересня 2022 року до складу Тимчасової спеціальної комісії внесено зміни та обрано народного депутата України Павлюка Максима Васильовича від депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про зміни у складі Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань міжнародного гуманітарного та міжнародного кримінального права в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України» від 20 вересня 2022 року № 2593–IX.

До складу Тимчасової спеціальної комісії входять народні депутати України — представники Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності, Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, Комітету Верховної Ради України з питань зовнішньої політики та міжпарламентського співробітництва, Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів тощо.

Основними завданнями Тимчасової спеціальної комісії визначено:

1) підготовку і доопрацювання проектів законів та інших актів Верховної Ради України з питань:

імплементації принципів і норм міжнародного гуманітарного та міжнародного кримінального права, що регулюють поведінку сторін конфлікту та встановлюють відповідальність за вчинення міжнародних злочинів;

дотримання та захисту прав і свобод осіб, які перебувають у районі ведення бойових дій та на тимчасово окупованих територіях (цивільне населення, поранені та хворі, військовополонені та інші), захисту цивільних об’єктів, у тому числі культурних цінностей, під час воєнного стану;

2) здійснення попереднього розгляду та підготовки висновків щодо проектів загальнодержавних програм, надання згоди на обов’язковість міжнародних договорів України, денонсації міжнародних договорів України з цих питань;

3) здійснення взаємодії з Кабінетом Міністрів України, Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини з питань дотримання та захисту прав і свобод людини і громадянина, які знаходяться в районі ведення бойових дій та на тимчасово окупованих територіях (цивільне населення, поранені та хворі, військовополонені та інші).

На засіданні Тимчасової спеціальної комісії 7 липня 2022 року затверджено план роботи, згідно з яким здійснювалася відповідна діяльність Тимчасової спеціальної комісії. У рамках засідань Тимчасової спеціальної комісії робота народних депутатів України — членів Тимчасової спеціальної комісії поділена на два напрями — міжнародне гуманітарне право та міжнародне кримінальне право.

Засідання Тимчасової спеціальної комісії проводились із дотриманням принципів прозорості та відкритості. До участі у роботі Тимчасової спеціальної комісії для роботи у складі робочих груп залучалися наукові та науково-педагогічні представники Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, Національної академії правових наук, Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, Харківського національного університету внутрішніх справ, Дніпропетровського університету внутрішніх справ, Львівського національного університету імені Івана Франка, Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка, а також співробітники консультативної місії Європейського Союзу в Україні.

До засідань та робочих груп у рамках роботи Тимчасової спеціальної комісії також запрошувалися представники програми USAID «Справедливість для всіх», проекту ЄС «Право-Justice», Моніторингової місії ООН, посольства Великої Британії в Україні тощо.

Результати шестимісячної роботи Тимчасової спеціальної комісії

У межах роботи Тимчасової спеціальної комісії проводилось засідання за участю Віце-прем’єр-міністра України — Міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Ірини Верещук та представників міністерства щодо застосування міжнародного гуманітарного права в умовах збройної агресії та пропозиції щодо імплементації положень міжнародного гуманітарного права в національне законодавство.

Окреслено основні напрями роботи, які чітко і тісно пов’язані з міжнародним гуманітарним правом та роботою Тимчасової спеціальної комісії. Проаналізовано досвід роботи з гуманітарними коридорами, обміном полонених тощо.

Заслухано звіт про роботу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України щодо створення та діяльності Координаційного штабу з питань військовополонених, Національного інформаційного бюро, Уповноваженого з питань осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, а також щодо стану нормативного врегулювання імплементації міжнародного гуманітарного права на підзаконному рівні, що наразі регулюються, наприклад, Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення вилучення, передачі та репатріації тіл (останків) осіб, загиблих (померлих) у зв’язку із збройною агресією проти України» та Порядком здійснення передачі військовополонених ворогів державі-агресору та звільнення оборонців України, які перебувають у полоні держави-агресора.

Було проведено засідання із залученням представників правоохоронних органів у рамках обговорення законодавчих пропозицій, які надійшли до Тимчасової спеціальної комісії, про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо удосконалення співробітництва з Міжнародним кримінальним судом при проведенні процесуальних дій на території України.

За поданням держав—учасниць Римського статуту 2 березня 2022 року Офіс прокурора Міжнародного кримінального суду оголосив про відкриття розслідування ситуації в Україні щодо скоєння на території України воєнних злочинів, злочинів проти людяності та геноциду. Проте механізм проведення процесуальних дій на території України потребував удосконалення із врахуванням норм положень та повноважень Офісу прокурора Міжнародного кримінального суду, передбачених Римським статутом.

Відповідний законопроект зареєстровано народними депутатами України, серед яких члени Тимчасової спеціальної комісії, які активно брали участь у його розробленні. Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до статті 624 Кримінального процесуального кодексу України щодо удосконалення співробітництва з Міжнародним кримінальним судом при проведенні процесуальних дій на території України» від 20 вересня 2022 року

№ 2598–IX, що дозволить удосконалити правове регулювання взаємодії компетентних органів влади України з Міжнародним кримінальним судом як до, так і після набрання Римським статутом чинності для України.

Тимчасова спеціальна комісія розглядала звернення фізичних та юридичних осіб щодо реагування на факти вчинення злочинів Російською Федерацією, за результатами обговорення вирішено направити такі звернення до правоохоронних органів для відповідного реагування.

У зв’язку із можливим інсценуванням так званого «військового трибуналу» з боку Російської Федерації над українськими військовополоненими, що є знущанням над правосуддям, нормами та принципами міжнародного гуманітарного права, прямими порушеннями Женевської конвенції про поводження з військовополоненими, яка забороняє переслідувати військовополонених за участь у бойових діях або за законні військові дії, вчинені в ході збройного конфлікту, народними депутатами України — членами Тимчасової спеціальної комісії розроблено проект Постанови Верховної Ради України «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об’єднаних Націй, інституцій Ради Європи, Європейського Союзу, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Міжнародного комітету Червоного Хреста, парламентів та урядів іноземних держав щодо порушення Російською Федерацією та підконтрольними їй де-факто окупаційними органами норм міжнародного гуманітарного права стосовно військовополонених захисників та захисниць України» від 30 серпня 2022 року № 2546–IX.

Зазначеним Зверненням Верховна Рада України: рішуче засудила дії Російської Федерації та де-факто підконтрольних їй окупаційних адміністрацій, направлені на підготовку так званого «військового трибуналу» над військовополоненими України, зокрема комбатантами полку «Азов», як такі, що порушують права військовополонених на неупереджене і нормальне судочинство, передбачені Женевською конвенцією про поводження з військовополоненими 1949 року, Додатковим протоколом I до Женевських конвенцій 1949 року, Європейською конвенцією з прав людини 1950 року та іншими міжнародними договорами; закликала Організацію Об’єднаних Націй, інституції Ради Європи, Європейського Союзу, Організацію з безпеки та співробітництва в Європі, Міжнародний комітет Червоного Хреста, парламенти та уряди іноземних держав: докласти всіх можливих зусиль для недопущення театралізованого судилища, спрямованого на фізичне знищення українських військовополонених, грубе порушенням норм міжнародного гуманітарного права, міжнародного права прав людини, Конституції та законів України; закликала рішуче засудити та покласти на Російську Федерацію відповідальність за численні порушення норм міжнародного гуманітарного права, міжнародного права прав людини щодо забезпечення прав військовополонених, вчинені протягом міжнародного збройного конфлікту, розв’язаного нею на території України, докласти всіх зусиль для припинення порушень Російською Федерацією норм міжнародного гуманітарного права та дотримання взятих на себе міжнародно-правових зобов’язань щодо поводження з військовополоненими захисниками та захисницями України.

Члени Тимчасової спеціальної комісії в робочому форматі відвідали табір, де утримуються військовополонені Російської Федерації, та ознайомилися з умовами їхнього утримання. На відміну від держави-агресора Україна виконує всі взяті міжнародні зобов’язання щодо умов та порядку утримання військовополонених, тим самим засвідчуючи свою повагу і відданість гуманізму. А Збройні Сили України та інші утворені відповідно до законів України військові формування, правоохоронні та розвідувальні органи, органи спеціального призначення з правоохоронними функціями, на які Конституцією та законами України покладено функції із забезпечення оборони держави, дотримуються норм та принципів міжнародного гуманітарного права, зокрема Женевської конвенції про поводження з військовополоненими.

Представниками Тимчасової спеціальної комісії проведена робоча зустріч із президенткою, суддею та головою апеляційної палати Спеціального трибуналу по Лівану Іваною Хрдлічковою. Під час зустрічі обговорювалися подальші напрями співпраці з Тимчасовою спеціальною комісією та проводився обмін досвідом щодо діяльності Спеціального трибуналу по Лівану для практичного використання у створенні спеціального міжнародного трибуналу щодо злочину агресії Російської Федерації проти України.

Відповідно до розпорядження Голови Верховної Ради України від 4 листопада 2022 року № 659 на запрошення керівника програми USAID «Справедливість для всіх» Девіда Майкла Вона народні депутати України — члени Тимчасової спеціальної комісії взяли участь у конференції в місті Гаазі (Королівство Нідерланди) на тему: «Посилення національних зусиль України щодо розслідування, судового розгляду, ухвалення судових рішень та повідомлення про міжнародні злочини» у період з 12 по 19 листопада 2022 року.

Під час робочих зустрічей члени Тимчасової спеціальної комісії у комунікації з суддями окружного суду Гааги, окружного суду міста Амстердам, Верховного Суду Нідерландів, Спеціального трибуналу по Лівану і правничою спільнотою Королівства Нідерланди неодноразово наголошували на необхідності створення спеціального трибуналу по злочину агресії Російської Федерації проти України. Акцентувалась увага на десятках тисяч воєнних злочинів, вчинених комбатантами Російської Федерації на території України, та які по суті стали наслідком вчинення первинного і основного злочину — агресії.

Делегація членів Тимчасової спеціальної комісії ознайомилась із передовою практикою, пов’язаною з розглядом міжнародних злочинів у Нідерландах на національному рівні, включаючи створення протоколу свідків і створення платформи знань для доступу суддів до правових ресурсів. Перебуваючи в Гаазі, делегація здійснила візит до Міжнародного кримінального суду та Агентства Європейського Союзу зі співробітництва у сфері кримінальної юстиції (Eurojust), визначивши досвід, засвоєний під час розслідування, судового переслідування та винесення судових рішень у справах про воєнні злочини, який потенційно можна використати в Україні.

Членами Тимчасової спеціальної комісії спільно з Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України розроблено законопроект про застосування та дотримання норм міжнародного гуманітарного права в Україні. Проведено шість засідань робочої групи із представниками Офісу Генерального прокурора, Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, Міністерства юстиції України, Міністерства закордонних справ України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, програми USAID «Справедливість для всіх», консультативної місії Європейського Союзу в Україні, проекту ЄС «Право-Justice», Моніторингової місії ООН для погодження положень відповідного законопроекту.

Голова Тимчасової спеціальної комісії Олександр Бакумов спільно з Віце-прем’єр-міністром України — Міністром з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Іриною Верещук в українському національному інформаційному агентстві «Укрінформ» 2 грудня 2022 року презентували остаточну версію проекту Закону «Про застосування та дотримання норм міжнародного гуманітарного права в Україні» (реєстр. № 8268 від 05.12.2022).

Метою законопроекту є визначення правових та організаційних засад функціонування системи застосування норм міжнародного гуманітарного права в Україні, змісту та порядку застосування превентивних механізмів щодо його забезпечення, правил щодо усунення наслідків можливих порушень, закріплення порядку контролю за дотриманням норм гуманітарного права під час та після завершення збройного конфлікту, а також визначення компетенції державних органів у сфері поширення знань про міжнародне гуманітарне право.

Законопроектом пропонується визначити основні джерела права у сфері міжнародного гуманітарного права, встановити особливості застосування звичаєвого міжнародного гуманітарного права, визначити повноваження Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади щодо застосування міжнародного гуманітарного права, систематизувати діяльність державних органів щодо застосування міжнародного гуманітарного права: визначити уповноважене міністерство, яке забезпечує формування державної політики у сфері дотримання норм міжнародного гуманітарного права, уточнити статус Національного інформаційного бюро, утворити інститут Уповноваженого з питань дотримання міжнародного гуманітарного права, закріпити статус та особливості діяльності Комісії з питань застосування та дотримання норм міжнародного гуманітарного права.

Також нормами проекту передбачається постійний парламентський контроль за дотриманням міжнародного гуманітарного права, встановлюються механізми поширення знань про міжнародне гуманітарне право через формальну, неформальну та інформальну освіту; вивчення міжнародного гуманітарного права у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, вищих навчальних закладах із специфічними умовами навчання, які здійснюють підготовку поліцейських; вивчення міжнародного гуманітарного права у закладах повної загальної середньої, передвищої, вищої освіти.

Зазначений проект Закону розглянуто на засіданні Тимчасової спеціальної комісії 22 грудня 2022 року (протокол № 4), яка визначена як головний комітет, та за результатами розгляду рекомендовано Верховній Раді України прийняти його за основу.