Дотримання Україною світового темпу розвитку сфери Штучного Інтелекту (ШІ) та захист прав і свобод громадян при розробці нормативно-правових актів, пов’язаних зі сферою ШІ в Україні – ці та інші питання щодо правового регулювання ШІ були предметом розгляду сьогодні під час робочої зустрічі у Національній асоціації адвокатів України.

«Приймаючи рішення, яким шляхом рухатись Україні в питаннях правого регулювання штучного інтелекту, необхідно вивчити кращий європейський та світовий досвід», - підкреслив Голова Комітету Михайло Крячко під час зустрічі.

Тема регулювання штучного інтелекту є актуальною сьогодні і на різних рівнях триває її обговорення. Питання є загальносвітовим, стосується не лише окремих країн чи регіонів. Хто опікується цією проблемою в світі?

Інтегровані зусилля з регламентації ШІ на африканському континенті викладені у «Стратегії цифрової трансформації для Африки (2020-2030)», затвердженій профільними міністрами урядів Африканського Союзу. Документ передбачає: вироблення спільної позиції щодо ШІ; створення робочої групи з вивчення ШІ й аналітичного центру штучного інтелекту для оцінювання та рекомендації проектів для співпраці відповідно до Цілей сталого розвитку ООН.

Результатом співпраці у азійському регіоні є «Цифровий генеральний план» Асоціації держав Південно-Східної Азії, який визначає пріоритети цифрового розвитку регіону, зокрема й щодо ШІ до 2025 року. А от країни Південної і Латинської Америки зосереджені на виробленні національних урядових підходів до регулювання розвитку ШІ, і наднаціональні форми взаємодії поки що не представлені.

У ЄС формування нормативної бази з регулювання технологій ШІ відбувається одночасно як на загальноєвропейському рівні урядування, так і в державах-членах. Пріоритетом європейського підходу є встановлення етичних стандартів впровадження ШІ. Повноваження з напрацювання політики у цій сфері розвитку наразі здійснює Європейська Комісія. За її ініціативи створено Європейський Альянс зі штучного інтелекту, який охоплює понад шість тисяч стейкхолдерів і слугує платформою для публічних дискусій. У найближчій перспективі планується створення самостійного органу – Європейської ради з питань ШІ (European Artificial Intelligence Board). Зокрема, цьому питанню присвячений VI Розділ Пропозиції щодо Регламенту Європейського Парламенту та Ради про встановлення гармонізованих правил щодо ШІ (Акт про штучний інтелект), що наразі перебуває на етапі погодження.

Велика Британія. Базові стандарти з державного регулювання процесами, пов’язаними з впровадженням технологій ШІ викладені у Національній Стратегії ШІ, підготовленій урядом Великої Британії та опублікованій 22 вересня 2021 року та координаційному документі «Створення проінноваційного підходу до регулювання ШІ», представленому урядом 18 липня 2022 року. Вони, серед іншого, визначають орієнтири до формування підходів до здійснення управління ШІ.

Канада. Державницький підхід Канади до ШІ спрямований на підготовку майбутніх кадрів у сфері ШІ, підтримку основних інноваційних центрів та наукових досліджень, а також позиціонуванні країни як лідера в економічних, етичних, політичних та юридичних аспектах впровадження технологій ШІ. Питання кадрового забезпечення та стимулювання інновацій є пріоритетами для уряду Канади.

Канада – перша країна у світі, яка створила Національну стратегію ШІ (Панканадська стратегія ШІ) на урядовому рівні, оприлюднивши її у 2017 році. Панканадська стратегія ШІ являє собою п’ятирічний план з фінансування досліджень та пошуку талантів для цієї галузі. Окрім того, держава є співзасновником Глобального партнерства з ШІ. У розвиток положень Панканадської стратегії ШІ у 2019 році створено Консультативну раду уряду Канади з питань ШІ.

З метою запровадження нових правил для відповідального розвитку та розгортання ШІ уряд Канади вніс на розгляд парламенту комплексний федеральний законопроект C-27 «Про імплементацію Цифрової хартії 2022», однією із законодавчих ініціатив якого є законопроект «Про штучний інтелект і дані» (AIDA).

Об’єднані Арабські Емірати (ОАЕ). За трохи більш ніж 50-річну історію державності, країна посідає одну із лідируючих сходинок багатьох рейтингів успішного розвитку серед країн Близького Сходу. Зокрема, відповідно до технологічного індексу Networking Readiness, який щороку публікує Всесвітній економічний форум, вже у 2018 році ОАЕ ввійшли до першої тридцятки найрозвинутіших у питанні інформаційних технологій країн свого регіону. Такі здобутки пояснюються насамперед, вектором державної політики, спрямованим на розвиток високих цифрових технологій та впровадження інновацій, серед яких головне місце займають технології ШІ.

Сполучені Штати Америки (США). Масштаби залучення інтелектуальних ресурсів, сконцентрованих в університетах і дослідницьких хабах США, до прикладу Силіконова Долина, забезпечують першість крани у створенні технологій ШІ.

Не менш значущими є й обсяги державних інвестицій у цю галузь та формування нормативно-інституційного каркасу для впровадження такої політики на федеральному рівні. Законодавче регулювання використання технологій ШІ на федеральному рівні включає низку системних федеральних законів, у яких регламентовано утворення спеціалізованих інституцій.

Яким шляхом рухатись Україні?

Пропозиція: Вивчити кращі практики того, що є сьогодні в Європі та світі. Підготувати на базі кращих світових практик законодавче регулювання питань ШІ в Україні.

«Об’єднання зусиль усіх зацікавлених сторін, включаючи дослідників, розробників, лідерів галузі, організації громадянського суспільства, робочі групи та ініціативи на всіх рівнях, сприятиме гармонізації політики у сфері ШІ, підготовці належного законодавчого забезпечення та захисту прав людини під час використання Штучного Інтелекту», - виразили впевненість учасники за результатами зустрічі.

Прес-служба Апарату Верховної Ради України