Йдеться передусім про зміни до закону про оренду державного та комунального майна, який вступив у дію наприкінці 2019 року. Тоді було запроваджено принципово новий підхід до передачі в оренду державного та комунального майна. Зокрема — вдосконалено конкурсний порядок його отримання в оренду та запроваджено обов’язкове проведення електронних аукціонів з передачі майна в оренду.

Утім, з моменту набрання чинності ухваленими змінами, з’ясувалося, що потрібно усунути ще деякі неузгодженості та внести точкові зміни в окремі положення, які стосуються передачі майна в оренду й дозволять підвищити ефективність використання державного та комунального майна. На цьому наголошують автори законодавчих ініціатив.

Заступник голови Комітету з питань економічного розвитку Олексій Мовчан з цього приводу зауважив: «Ми з колегами по комітету провели велику роботу, врахували всі конструктивні зауваження та коментарі стейкхолдерів — почули всіх. І зараз представляємо новий документ, спрямований на удосконалення окремих етапів передачі державного і комунального майна в оренду та процесів приватизації, що дозволить зробити їх ще зручнішими та ефективнішими. Це також підвищить надходження до бюджету».

У пояснювальній записці до законопроекту також зазначається, що найбільш гострою є проблема неузгодженості з положеннями законодавства про публічні закупівлі. Щоб проілюструвати проблему, народні депутати наводять простий приклад. Освітні заклади, кажуть вони, повинні обирати постачальника послуг з харчування через процедуру публічних закупівель. Водночас переможець тендерної процедури повинен буде взяти в оренду приміщення освітнього закладу, щоб розмістити в ньому їдальню, кухню тощо. Однак законом про оренду не передбачено право переможців тендерних процедур орендувати державне або комунальне майно без проведення аукціону. Отже, переможці далі повинні будуть брати участь в аукціоні на оренду відповідного майна. Утім, результати електронного аукціону неможливо передбачити і гарантувати, а відтак можливі ситуації, за яких переможець тендерної процедури не стане переможцем аукціону і не зможе орендувати майно. Це, у свою чергу, не дозволить йому виконати свої зобов’язання перед освітнім закладом. Щоб уникнути таких накладок, парламентарії хочуть прописати в законі про оренду положення, згідно з яким переможці тендерних процедур отримають право орендувати майно без проведення аукціону.

Ще один приклад. У зв’язку із запровадженням чергового етапу медичної реформи зазнала зміни організаційно-правова форма медичних закладів. Вони більше не охоплюватимуться поняттям «установа, що фінансується за рахунок бюджетних коштів». Як наслідок — неможливість оренди медичними закладами майна без проведення аукціонів. Розв’язання такої практичної проблеми також потребує відповідних змін.

Але це лише верхівка айсберга. Окрім чималого переліку змін до закону про приватизацію державного і комунального майна, законопроект № 10299 передбачає також удосконалення для Господарського кодексу, Основ законодавства про охорону здоров’я та закону про місцеве самоврядування. Охоплює він і закони про освіту, про повну загальну середню освіту, про професійно-технічну, позашкільну, дошкільну та про фахову передвищу освіту. Парламентарії мають намір відкоригувати й закони про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і про управління об’єктами державної власності.

На сторінці Комітету Верховної Ради з питань економічного розвитку в Фейсбуці акцентують на деяких основних нововведеннях, які пропонує проект змін № 10299.

У частині приватизації:

виключення механізму викупу для орендарів державного майна;

зменшення можливості для зривів приватизаційних аукціонів державного і комунального майна;

розширення переліку об’єктів державної і комунальної власності, що підлягають приватизації.

У частині оренди:

як виняток, пропонується дозволити поза орендну процедуру використання об’єктів з Реєстру спортивних споруд для одноразової оренди, як це зараз передбачено для закладів культури;

запроваджується пільгова оренда майна, яке використовується для розміщення та допомоги ВПО;

розширюються категорії осіб, які мають право орендувати державне та комунальне майно без проведення аукціону.

Законотворці сподіваються, що ухвалення та введення напрацьованих змін в дію дозволить гармонізувати закони, що регулюють відносини з управління, використання державного та комунального майна. А також — спростити окремі процедури з передачі державного та комунального майна в оренду, в тому числі, й у частині приватизації такого майна. Народні депутати розраховують, що це дасть можливість підвищити ефективність оренди та приватизації.