Це був рік формування візії та підготовки до виконання нових завдань. Про розроблені законопроекти і підзаконні акти, а також про пріоритетні завдання на наступні три роки та детальний план роботи на 2024 рік «Голосу України» розповідає заступниця міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Олександра Азархіна (на знімку).

Розробили план продовження реформи у 2024—2027 роках

Бачення реформи децентралізації та територіальної організації влади міністерство сформувало в Плані заходів на 2024—2027 роки. Наразі проект відповідного розпорядження перебуває на розгляді Кабміну й найближчим часом щодо нього приймуть рішення.

План заходів містить дев’ять конкретних завдань для подальшої реалізації реформ:

- переформатування місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу;

- відновлення діяльності органів місцевого самоврядування (ОМС) та виконавчої влади на деокупованих територіях;

- розмежування повноважень органів місцевого самоврядування та виконавчої влади за принципом субсидіарності;

- посилення фінансової спроможності ОМС;

- формування професійної конкурентної служби в ОМС;

- створення механізмів для залучення жителів до прийняття управлінських рішень на місцях, розвиток форм прямого народовладдя;

- посилення інституційної спроможності асоціацій ОМС;

- закріплення результатів реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Конституції України.

Нова візія враховує як актуальні виклики повномасштабної війни, так і вимоги до України як кандидата на вступ до ЄС. Завдання були визначені в співпраці з експертним середовищем та представниками ОМС під час низки широких публічних консультацій.

Покращили умови для співпраці між громадами

Міжмуніципальне, міжрегіональне та транскордонне співробітництво відіграє ключову роль у процесах всередині ЄС. Орієнтуючись на цей досвід, Україна має створювати умови для розбудови різних типів місцевих партнерств, які допомагають поширювати кращі практики управління та стимулювати економічний розвиток.

На початку 2023 року Верховна Рада ухвалила підготовлені міністерством зміни до закону про співробітництво територіальних громад (№ 2867-ІХ). Через рік ми бачимо, що завдяки цим змінам територіальні громади почали активніше реєструвати спільні проекти. Якщо із 2014 року було зареєстровано 1058 договорів про співробітництво між громадами, із них у період 2020—2024 років — 434, то власне за 2023-й — 140 договорів. А від початку 2024 року територіальні громади встигли домовитися вже про 19 проектів.

Такі формати співпраці вже сприяють відновленню постраждалих громад, дають їм змогу максимізувати результати під час надання місцевим жителям якісних освітніх, медичних, культурних, житлово-комунальних та інших послуг. Найбільше спільних проектів у 2023—2024 році було зареєстровано у сфері освіти (75), на другому місці — сфера охорони здоров’я (21), на третьому — містобудування та архітектура (16). Також укладаються угоди у сфері надання адмінпослуг, соціального забезпечення, пожежної охорони тощо.

Мінінфраструктури підтримує функціонування Реєстру договорів про співробітництво територіальних громад, а також працює над створенням онлайн-платформи, яка спростить комунікацію громад та дасть змогу відстежувати перебіг реалізації укладених договорів.

Посилили антикорупційні запобіжники на місцевому рівні

На виконання Державної антикорупційної програми на 2023—2025 роки ми розробили зміни до Рекомендаційних переліків структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій, які вже затвердив уряд. Ключове нововведення — створення та функціонування уповноваженого підрозділу з питань запобігання корупції як окремого структурного підрозділу МДА, а не структурного підрозділу її апарату. Відокремлений структурний підрозділ має більшу незалежність від керівництва адміністрації, що дозволить йому більш ефективно виконувати свої функції із запобігання корупції.

Крім того, Мінінфраструктури провело аналітичне дослідження щодо того, чи відповідає система органів влади актуальному адміністративно-територіальному устрою. Це дало змогу сформувати рекомендації щодо необхідності вдосконалення законодавства.

Підготували зміни адміністративно-територіального устрою Криму

На виконання ухваленого закону щодо адміністративно-територіального устрою Криму (№ 3334-ІХ) наша команда розробила та подала на розгляд Кабміну низку проектів, які стосуються:

- затвердження територій та визначення адмінцентрів 40 територіальних громад АРК;

- реорганізації та утворення нових райдержадміністрацій АРК;

- включення територій територіальних громад АРК до складу відповідних районів;

- перейменування 99 населених пунктів у межах деколонізації.

Такі питання можуть здаватися менш актуальним на тлі інших викликів, але вони є необхідними передумовами для ефективного відновлення системи державного управління в Криму після його деокупації.

Які ще зміни напрацювало міністерство у 2023 році?

Частина роботи нашої команди — над практичним впровадженням у життя прийнятих парламентом законодавчих змін. Зокрема, відповідно до нового адмінтерустрою міністерство оновило Кодифікатор адміністративно-територіальних одиниць та підтримує його функціонування. На виконання Закону «Про адміністративну процедуру» наша команда розробила підтриману Кабміном постанову про внесення змін до Типового регламенту місцевої державної адміністрації. Також ми привели низку актів уряду у відповідність до закону № 3285-IX, який встановлює нові принципи утворення, ліквідації, зміни меж адміністративно-територіальних одиниць та їх перейменування.

У зв’язку з ухваленням Закону «Про державну реєстрацію геномної інформації людини» ми розробили постанову Кабміну щодо порядку відбору біологічного матеріалу в членів добровольчих формувань територіальних громад та його зберігання.

Міністерство на виконання Плану законопроектних робіт Верховної Ради України також подало до Кабміну законопроект щодо змін до законів «Про місцеві державні адміністрації» і «Про правовий режим воєнного стану», яким пропонується до прийняття та набрання чинності законопроектом № 4298 деталізувати порядок призначення, звільнення та виконання повноважень голів місцевих держадміністрацій, а також визначає особливості здійснення ними повноважень в умовах особливих правових режимів.

Окрім цього, за 2023 рік Верховна Рада ухвалила розроблені нашою командою постанови щодо встановлення меж деяких міст Вінницької області: Шаргорода, Жмеринки та Гнівані. На розгляді парламенту перебувають проекти постанов про встановлення меж міст Ромни (Сумська область) та Мена (Чернігівська область). Формальне закріплення фактичних меж міста необхідне для ефективного використання територій з урахуванням інтересів власників земельних ділянок та землекористувачів.

Плани на 2024 рік: важливі кроки для посилення децентралізації

Цього року очікуємо на прийняття важливого для логічного продовження реформи децентралізації законопроекту № 4298. Він дасть змогу переформатувати місцеві державні адміністрації в органи префектурного типу та запровадити ефективну систему забезпечення законності в діяльності ОМС.

Серед інших пріоритетів — робота над законопроектом, що розмежує повноваження органів місцевого самоврядування та виконавчої влади за принципом субсидіарності.

Також важливо врегулювати спірні питання в повноваженнях ОМС та військових адміністрацій під час воєнного стану та передбачити механізм відновлення місцевого самоврядування після його припинення. Відповідний законопроект уже напрацьовано, у планах подальшої роботи над ним — проведення широких консультацій та залучення експертів Ради Європи.

Питання, що особливо турбує регіони та громади, — посилення їхньої фінансової спроможності. Йдеться про надання повноважень ОМС адмініструвати місцеві податки та збори та відповідні зміни до Податкового кодексу. І не менш важливо — про удосконалення механізму зарахування ПДФО до місцевих бюджетів, коли частина податку буде надходити до місцевого бюджету за місцем реєстрації проживання особи. Ця зміна — у фокусі уваги Європейської комісії.

Цього року наша команда продовжить розробку концептуальних засад для запровадження муніципальної статистики. Ефективні рішення мають прийматися на основі якісних даних, тож це питання є вкрай важливим для планування та контролю відновлення і розвитку, а також інтеграції до ЄС.

У планах — розробка законопроекту, який усуне колізії між чинними законами та законом № 3285-ІХ у частині використання застарілої термінології: смт, міста обласного, районного значення тощо. Не менш важливим є проект закону щодо удосконалення механізму затвердження територій територіальних громад та визначення їхніх адміністративних центрів, який перебуває на правовій експертизі в Мін’юсті.

На розгляді Верховної Ради перебувають ще кілька розроблених нами законопроектів. Зокрема № 6479 щодо набуття, здійснення та припинення права комунальної власності на майно, що належить територіальним громадам. Також два важливі проекти на посилення місцевої демократії — № 7283 щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування та № 6319 щодо удосконалення порядку організації, діяльності та припинення органу самоорганізації населення.

Наша команда й надалі буде прагнути зробити нормотворчий процес максимально інклюзивним — ми продовжимо залучати експертів, представників ОМС та їхніх асоціацій, проводити широкі консультації. Переконана, що цього року ми здійснимо багато важливих кроків, на які давно чекали регіони та громади та які зроблять їхню роботу значно ефективнішою.