Про це написав Прем’єр-міністр Денис Шмигаль у Телеграмі.

«...Виїзне засідання уряду. На доручення Президента України... у Львівській області. Серед ключових питань — ситуація... на кордоні. Готуємо чіткі кроки та конкретні пропозиції. З польською стороною плануємо провести прагматичний діалог. І готові до розумних компромісів», — зазначив Шмигаль.

Водночас глава уряду підкреслив, що триває розширення української логістики в інших точках, зокрема морські дунайські порти, пункти пропуску з іншими сусідами, залізниця.

Посадовець поінформував, що в січні 2024 року 88% української пшениці експортовано до Європейського Союзу по Чорному морю.

На жаль, про результати виїзного засідання щодо послаблення напруження на україно-польському кордоні Денис Шмигаль не сказав.

Прем’єр Польщі своєю чергою заявив, що «нам потрібні конкретні пропозиції у питаннях ринку та сільського господарства. Це не потребує виявів доброї волі, але потребує важкої роботи».

Посадовець зазначив, що для пошуку рішення додатково необхідні технічні переговори на рівні ЄС.

Очільник польського уряду наголосив, що зустрічі на кордоні, до якої закликав Президент Зеленський, не буде. Натомість очікується, що представники двох країн зустрінуться 28 лютого у Варшаві. Про це повідомило й Polskieradio24.

На жаль, ні «чітких кроків», ні «конкретних пропозицій», ні «розумних компромісів з польською стороною», як обіцяв Шмигаль, не відбулося. Чекаємо 28 лютого.

Тим часом Асоціація ритейлерів України (RAU) змушена шукати альтернативні маршрути постачання сільськогосподарської продукції.

«Ситуація набуває критичного масштабу, адже загальний час очікування на перетин кордону у деяких випадках досягає місяця. Це змушує операторів шукати альтернативні маршрути, зокрема через сусідні держави (Угорщину чи Румунію), що призводить до труднощів та подовження терміну доставлення на 2—3 дні. А це збільшує вартість кожного рейсу на 600—1000 євро. Невідворотно це призведе до зростання цін на низку товарів для кінцевих споживачів», — йдеться в повідомленні.

Також в асоціації звертають увагу на те, що вітчизняні виробники стикаються з відсутністю необхідних компонентів, обладнання чи пакування, що надходять з-за кордону. Це може спричинити дефіцит певних категорій товарів на українському ринку з огляду на важливість цих імпортних елементів.

«Для розуміння: тільки для однієї великої торговельної мережі втрати від зниження обсягу торгівлі можуть сягати приблизно 100 млн грн щотижня», — наголошують у RAU.

Особливо критичною є ситуація для мереж, що імпортують продукти, зокрема овочі, фрукти, рибу, крупи та молочні продукти, у разі неможливості забезпечити належний температурний режим.

А ще, за спостереженнями ритейлерів, однією з реакцій на ситуацію на кордоні стала хвиля відмови українців від польських товарів, що зростає і стає символічним знаком протесту проти дій, які сприймаються як несправедливі.

«Цей емоційний вибір, зроблений споживачами, відображає більше, ніж просто економічне рішення. Він виявляє глибоку розчарованість і заклик до поваги та розуміння», — підкреслюють в асоціації.
Стежимо за подіями!

Нагадаємо

За повідомленнями ЗМІ, з 9 лютого 2024 року на території Польщі біля кордону з Україною тривають акції протесту польських аграріїв на дорогах, які ведуть до пунктів пропуску. Польські фермери, блокуючи дороги для руху вантажівок, протестують проти, як вони стверджують, надмірного імпорту українських продуктів на польський ринок.

Тією чи іншою мірою блокада польсько-українського кордону, з невеликими перервами, триває від початку листопада минулого року. В ній брали участь, крім фермерів, також перевізники. 

Фото зі сторінки Дениса Шмигаля у Фейсбуці.