Повертаючись додому, мешканці багатоповерхівок за звичкою на хвилину затримуються на першому поверсі — забрати пошту. Газети і журнали, що стирчать із металевих комірок у під’їздах, — звична картинка. Настільки, що навряд чи мешканці багатоквартирних будинків замислюються: хто відповідає за ці поштові скриньки, їхню експлуатацію і схоронність? А якщо й замислюються і ставлять ці запитання, то відповіді на них не знають.

Треба сказати, що скриньки для пошти в більшості одеських будинків являють жахливе видовище — відірвані дверцята, вони перекошені, вирвані замки. Проблема їх схоронності та ремонту — не нова.

Перші поштові скриньки в кількості 12 штук з’явилися в Одесі 1869 року на вулиці Садовій, 1, де розташовувалося перше в нашому місті поштове відділення. Імовірно, саме тоді й виникла вперше проблема зі схоронністю сховищ поштових відправлень.

Сьогодні в місті налічується понад 60 тисяч поштових скриньок. Відповідно й кількість питань, по-в’язаних з їх ремонтом і схоронністю збільшилася.

Не отримавши довгоочікуваного листа, поштового переказу, журналу або газети одесити починають з’ясовувати, куди вони поділися. Перший візит — до місцевого поштового відділення. На абсолютно законне запитання: «Куди поділася моя пошта і хто відремонтує поштову скриньку?», вони отримують абсолютно законну відповідь: «Поштові відділення не займаються ремонтом скриньок». І рекомендують звернутися до ЖЕО. Комунальники, вислухавши претензію, радять звернутися до поштового відділення, мовляв, саме там зобов’язані опікуватися ремонтом.

Хто правий? Одно-значно праві зв’язківці! У Законі України «Про поштовий зв’язок» чітко сказано: «Придбання, встановлення й утримання в належному стані абонентських поштових шаф (абонентських поштових скриньок) здійснюються власниками житлових і адміністративних будинків».

Тобто за технічним станом і ремонтом поштових скриньок зобов’язані стежити власники житлових або адміністративних будинків — Одеська міська рада, ОСББ, підприємства, вузи, школи тощо.

Ситуація на локальному поштовому фронті сьогодні просто катастрофічна — 80 відсотків поштових шаф в Одеській області має потребу в терміновому ремонті. Насправді, якщо дотримуватися букви технічної документації, в під’їздах будинків установлено не скриньки, а спеціальні шафи з абонентськими поштовими скриньками.

Але поштова шафа, хоча і проста за конструкцією, все одно вимагає спеціальних запасних частин, замків тощо. Фахівців з їх ремонту — обмаль. Адже не з-за кордону їх виписувати? І це питання законодавчо врегульовано. Обласна дирекція державного підприємства «Укрпошта» або районні вузли зв’язку відповідно до Інструкції з технічного утримання й розвитку поштового абонентського господарства, за рахунок власників будинків на підставі складених договорів можуть виконувати роботи із заміни, ремонту й фарбування абонентських поштових шаф.

За останніх 20 років, наприклад, у бюджеті міста Одеси не виділено жодної копійки для ремонту і збереження поштових скриньок. Тобто вони, хоч би як хотілося про це говорити, доживають останні дні. Усі ці турботи лягають на плечі мешканців багатоповерхівок. Як і завжди, за все вони повинні платити самі. До речі, і місцеві бюджети — це теж податки громадян територіальних громад. І тепер, щоб замінити дверцята шафи, треба звертатися на завод-виготовлювач, тому що на складах Одеської дирекції «Укрпошти», порожнісінько.

Тож, мабуть, ще довго поштові скриньки в багатоповерхових будинках матимуть вигляд гнітюче обшарпаний, без дверей і замків, без збереження таємниці листування.

Чи можна змінити дислокацію

Нещодавно до корпункту «Голосу України» звернулася молода мама: «Живемо в «хрущовці», у під’їзді між 1 і 2 поверхом висять поштові скриньки. На одній стіні дві секції по 4 штуки і на протилежній — так само. Розташовані вони в один ряд (8 штук) і частина ящиків заходить на сходовий проліт, що значно зменшує простір між поруччям і стіною (десь 95 см). Раніше мені це не заважало, але після народження дитини, коли в одній руці візок, а в іншій — «лялька», стало незручно. Просила перевісити одну секцію під іншу, на що мені відповіли: «Ящики ваші — перевішуйте самі».

Як відомо, комунальні організації відповідають за безпеку мешканців підконтрольних їм будинків. Комунальники, хоч би як вони того хотіли, не можуть зняти із себе обов’язків, покладених законом. В описаній ситуації поштові скриньки не відповідають вимогам безпеки. Тому є (мінімум) два виходи із ситуації, що склалася: написати колективну заяву мешканців будинку в ЖЕО із проханням перевісити шафу або зробити це самотужки. Що-

правда, роботи і в тому, і в іншому разі доведеться оплачувати самостійно.

Ситуація, про яку ми розповіли, могла б і не виникнути, якби  процес визначення місця дислокації абонентських шаф із поштовими скриньками відбувався за участі представників Одеської дирекції «Укрпошти». Заступник директора одеської філії «Укрпошти» Сергій Блащицький розповів, що ще 10 років тому в складі державних комісій із приймання в експлуатацію побудованих житлових об’єктів обов’язково були присутні представники поштового відомства. Сьогодні їх немає, їх просто виключили зі складу комісій. Чому? Через принципову позицію, зайняту поштовиками, які вимагали, щоб розташування абонентських шаф відповідало вимогам закону.

Абонентські поштові шафи встановлюються будівельними організаціями на перших поверхах багатоповерхових житлових будинків. Витрати на придбання й установку таких шаф вносяться до кошторису будівництва цих будинків. А от обслуговування, ремонт і заміна абонентських поштових шаф, як ми вже казали, покладають на власників житлових будинків або житлово-експлуатаційні організації.

Як добитися ремонту?

Абонентські поштові шафи належать до спільної власності мешканців будинку так само, як і підвали, горища, візочні, сходові марші. Якщо у вашому під’їзді поштові скриньки зробилися непридатними, необхідно:

1. Скласти Акт про ненадання комунальних послуг.

2. Зажадати перерахунку плати від ЖЕО за мінусом вартості установки абонентських поштових шаф.

3. У разі відмови ЖЕО виконати ваші вимоги, звертайтеся до суду з позовною вимогою про здійснення перерахунку за ненадані послуги ЖКГ.

Фотоетюд Ксенії ЗАМОЖНОЇ.

Зазирнемо в гаманець

* Вартість нової індивідуальної поштової скриньки — від 70 гривень.

* Замок для скриньки — від 20 гривень.

* За установку просять від 50 гривень.

* Ремонт, заміна секції (без вартості замка) — 80 гривень.

* Виготовлення ключа — 10 гривень.

* Заміна замка — 25 гривень.