У Дніпропетровському академічному театрі опери та балету відбулася прем’єра балету Євгена Станковича «Княгиня Ольга». До того його ставили лише раз — 1981 року в Києві.
Ініціатива постановки належить балетмейстеру Олегу Ніколаєву. Кілька місяців тому він приїхав до композитора і попросив дозволу внести в балет певні зміни. Отримавши згоду, Ніколаєв додав до партитури «Ольги» кілька фрагментів з пізнішого балету Станковича — «Вікінги», а також дві хорові сцени, що, зрештою, стали кульмінаційними. Це сцена хрещення Ольги в Константинополі та фінал-апофеоз, у якому Ольга, подібно до Мадонни на хрестоподібній іконі-декорації, тримає на руках малого онука Володимира. Балетмейстер переписав лібрето Юрія Іллєнка, по суті, створивши на основі старої музики новий театральний твір.
Спектакль має кінематографічну форму. Надскладну, багатопластову музику постановник розділив на вісім завершених епізодів, кожен з яких має власний внутрішній сюжет, індивідуальну декорацію та сценічний образ. Між епізодами — коротка пауза і повна темрява. Надсюжет пов’язаний не так з особистою драмою Ольги, як окреслює перехід її свідомості від язичництва до християнства.
Сцена хрещення Ольги, статична хорова містерія, позначає у спектаклі різкий смисловий і жанровий зсув — той, що завдяки героїчному вчинку Ольги мав статися у свідомості молодого християнського суспільства. «Псалом» Станковича звучить на тлі величезного «ока» — церковного купола, що символізує прозріння. На руках константинопольських церковників Ольга то майже сягає неба (лише у «духовних» сценах балетмейстер метафорично використовує високі підтримки), то, мов риба, пірнає вниз головою у людський натовп.
Після успішної прем’єри «Княгині Ольги» Ніколаєв пообіцяв Станковичу, що наступним твором, який зможе побачити дніпропетровський глядач, буде «Цвіт папороті». Цей блискучий, реформаторський балет (авторське визначення — фольк-опера) був 1979 року звинувачений у «буржуазному націоналізмі» і досі ні разу його не ставили. Якщо це станеться, то Дніпропетровський театр опери та балету, наймолодший оперний театр в Україні, практично ровесник легендарного твору, увійде в історію української музики як колектив, якому вдалося зробити неможливе.
Дніпропетровськ.
Фото Миколи КОШЕЛЄВА.