Віктор Анушкевичус (на знімку) вже восьмий рік головує в Івано-Франківську і добре обізнаний з проблемами рідного міста. Але, за його словами, знати це одне, а знаходити шляхи вирішення — зовсім інше. Пригадав 2006 і 2010 роки, коли обирався на міського голову і «було чимало планів, амбіцій та мрій», але виявилось, що не так все просто. На переконання градоначальника, повноваження місцевого самоврядування дуже обмежені. Понад те, упродовж останніх років вони все звужувались «і фактично на сьогодні є багато обов’язків та відповідальності, а повноважень мало».

— Вікторе Андрюсовичу, сьогодні дуже багато говорять про реформу місцевого самоврядування та децентралізацію виконавчої влади. Як представник робочої групи з питань удосконалення територіальної організації влади та місцевого самоврядування, створеної при Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, охарактеризуйте, на якому етапі перебуває згадане реформування?

— Відколи міністерство очолив колишній міський голова Вінниці, нині віце-прем’єр-міністр Володимир Гройсман, вважаю його одним із найуспішніших керівників обласних центрів, справа від розмов перейшла до діла. На сьогодні напрацьовано цілу низку документів, що суттєво розширюють самоврядні повноваження на місцях, в тому числі й фінансові. Адже в теперішніх умовах, щоб ти не задумував, можна зреалізувати тільки якісь точкові проекти, розв’язати якусь загальну, комплексну проблему громади майже неможливо. Місцевим радам і досі не повернули право на видачу дозволів під будівництво та приймання об’єктів в експлуатацію, ми не маємо впливу на міліцію. Ще донедавна доводилось їздити в Київ «з простягнутою рукою», яка, зрештою, там нікого не цікавила, бо заглядали на другу, ту, що «щось привезла». Саме через таку відкатну бюджетну корупцію, а я категорично проти таких схем, не вдалось багато чого здійснити у місті.

— Що пропонується?

— Розпочнемо з того, що хвилює всіх — фінанси, від яких напряму залежить економічна незалежність регіонів. Це питання є важливим для всіх міських голів, незалежно від політичних уподобань. Усі мої колеги, без винятку, вважають, що база оподаткування для місцевих територій має істотно розширитися. До слова, податок з доходів фізичних осіб (ПДФО), так само й екологічний, мають стовідсотково зараховуватися до місцевих бюджетів. Наприклад, ПДФО нам залишають 75%, а 25, які минулого року віддали до державного бюджету в грошовому еквіваленті, становить 77 мільйонів гривень, повірте, що це суттєва додаткова сума для Івано-Франківська. Щодо податку на прибуток, то його взагалі забирають повністю, тому є пропозиція зараховувати містам бодай 25 відсотків. Потребує змін й норма відшкодування податку на додану вартість, адже сьогодні сума коштів, що надходить у бюджет, нерідко у півтори-два рази менша за ту, що деякі підприємства виставляють до відшкодування.

Ще один шлях наповнення скарбниць — запровадження податку на майно та предмети розкоші, як це зроблено чи не в усіх цивілізованих країнах, де згаданий податок нерідко становить половину загального бюджету міста. Ні для кого не є таємницею, що сьогодні до 50% вітчизняної економіки перебуває в тіні. Середня заплата ледве дотягує до позначки три тисячі гривень, а кругом стоять заміські палаци та їздять дорогі автомобілі. Якби вдалось прозоро та ефективно, з відповідними відсотковими розрахунками для кожної територіальної одиниці, втілити його в життя, ми би мали ще один державний бюджет і ми не потребували коштів міжнародних фінансових інституцій. Втілення такої пропозиції в життя істотно примножило б власні кошти органів місцевого самоврядування, так званий «другий бюджетний кошик», з якого фінансується благоустрій, ремонт доріг, мостів, вуличне освітлення, тобто інфраструктурні проекти. Правда, цей податок слід не тільки запровадити, а й ефективно витрачати, тобто на рівні держави прописати його цільове використання.

Ще одна проблема місцевого самоврядування — це впорядкування співпраці з органами Держказначейства і можливість розпоряджатися власними коштами. Я згідний, що податкові надходження мають проходити через казначейство, але, що стосується власних надходжень, то вважаю, що на державному рівні слід узаконити право органів місцевого самоврядування ці гроші зберігати принаймні на рахунках державних банків. Стосовно коштів бюджету розвитку, це те, що громада отримує від продажу майна, землі, єдиний податок, то в цьому випадку держава має дати можливість розміщувати їх на депозитних рахунках будь-яких банківських установ та мати від цього додатковий зиск. І якщо це вдасться реалізувати і в такий спосіб розширити повноваження органів місцевого самоврядування, то це стане великим кроком вперед і ніяких сепаратистських настроїв ніде не проявлятиметься. Це дасть можливість кожному міському, селищному чи сільському голові набагато ефективніше працювати, оскільки буде відповідний фінансовий ресурс на вирішення проблемних питань, до того ж зекономить час на поїздки в столицю та допоможе нарешті реально побороти бюджетну корупцію. Тільки у разі таких змін громади стануть самодостатніми, отримають справжню владу на місцях, а самоврядування, власне, буде сильним, що стане запорукою сильної держави.

— Пане Вікторе, але такі перетворення потребують колосальних поправок не тільки Бюджетного та Податкового кодексів, а й Конституції загалом...

— Це ще далеко не всі зміни, яких потребує наше законодавство, бо, щоб ефективно працювала фінансова складова, треба удосконалити закони про міліцію, прокуратуру, зрештою, і про депутатів та голів усіх рівнів, особливо у плані їхнього відкликання, коли вони не виконують своїх зобов’язань. Незважаючи на те, що сьогодні уряд дуже рішуче налаштований на проведення реформи місцевого самоврядування та на децентралізацію влади загалом, провадити вищесказане буде дуже важко, в плані збалансування інтересів центру та громади. Адже, що таке децентралізація влади та сутність реформи — Київ має поділитися владою з регіонами. А владою та особливо грошима у нас не люблять ділитися.

Розмову вела Галина БРУХАЛЬ.

Івано-Франківська область.

Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.

ПОЗИЦІЯ

Сьогодні усі напрацьовані пропозиції уже передано до Кабміну. Далі їх мають розглянути та підтримати народні депутати. Якщо ми хочемо зберегти цілісність України, то на виправлення ситуації у нас не більше півроку. Реальні реформи, а не піар-акції, маємо розпочати терміново. Якщо вони не будуть проголосовані, то народному невдоволенню не буде кінця-краю. Тому сьогодні підтримка народних депутатів є дуже важливою.

Міський голова спілкується з мешканцями Івано-Франківська.

Усіх присутніх мешканців та гостей міста Віктор Анушкевичус пригостив традиційним тортом.