Магазин, де обдурюють майже на кожній покупці
Грати в карти з шулерами — заздалегідь програти. Але в змаганні з продавцями магазину
«Фора», що на Петра Запорожця, 21, шахраї відпочивають: така фора, тобто, як обдурюють тут, їм і не снилася......Донедавна я була постійним покупцем магазину
«Фора», що на бульварі Верховної Ради, 17, бо він поблизу мого будинку. Тут часом купувала дріб’язок. Доводилося, бо магазин нагадує неохайну забігайлівку: тіснота, однаковий асортимент товарів, завали ящиків з продуктами просто долі, постійно замкнені холодильники з напоями та черги до кас, які рідко коли працюють усі, хамовитий персонал...Одного разу хотіла купити півпалки
«Московської». «Продаємо цілими!», — «відрізала» продавець. З’ясувалося, й інші делікатеси тут не купиш стільки, скільки потрібно, бо їх заздалегідь фасують у вакуумні упаковки, звісно, не по 200 грамів. Продавець пояснила, що відрізувати від таких шматків заборонила начальниця.Керуюча магазином Оксана Грищенко на запитання, чому, відповіла мало не звинуваченням, начебто я хотіла купити лише 100 грамів ковбаси (!). І розгнівалася: а хто купить решту? Я не здавалася і вимагала пояснень. Коли коротко, то воно було: якщо від ковбаси чи шинки відрізати потрібний покупцеві шматок, то те, що залишиться: а) втратить товарний вигляд; б) усохне; в) решту не куплять; г) магазин зазнає збитків. Утім, пані Грищенко твердила, що не забороняла продавати харчі так, як вимагають покупці, це вигадали самі продавці...
Оскільки відповідь не задовольнила, то спробувала одержати її в головному управлінні із захисту прав споживачів КМДА. А також, разом з кореспондентом
«Голосу України», з’ясувати, за якими правилами тут торгують? Заступник начальника управління Сергій Дроботун пояснив, що магазин недавно перевіряли, виявивши низку порушень. І запропонував побувати в ще одному із 37 магазинів мережі «Фора» — на вулиці Петра Запорожця, 21.Ці два магазини — що два близнюки: така само тиснява й неохайність, такі само нечемні працівники. Й не тільки це. Допускала, що торгівці, буває, обдурюють покупців. Але нахабність, з якою це роблять у
«Форі», перевершила уявлення. До речі, тут нам теж не відрізали шматок ні від палки сирокопченої ковбаси, ні від грудинки у вакуумній упаковці: «У нас цього не роблять». Чому? Товарознавець Лариса Гладун навела такі само аргументи, як її колега з іншої «Фори». Натомість керуюча магазином Олена Позняк запевняла, що заборони не було, посилаючись на «самодіяльність» продавців, і навіть обіцяла їх за це покарати...Чимало покупців і не здогадуються, що магазин, приміром, не має права реалізовувати ковбасні вироби, не знявши з них вірьовки та металеві заклепки. А також поряд з вагою від виробника вказувати іншу, до якої додана вага упаковки, та беручи за неї плату з покупця. Все це побачили у
«Форі». Здійснивши контрольну закупку, виявили, що нас обрахували: на 418 г окосту «Петрівського» — на 16 коп., на 508 г ковбаси «Віденської» — на 1 грн. 97 коп., на 396 г «Мелітопольської» — на 36 коп., пікантній пастромі — на 8 коп, сервелаті «Фінському» — на 29 коп. З’ясувалося, «Фора» обдурила майже на кожній покупці...Фахівці встановили й інші порушення: у продажу були харчові продукти, термін вживання яких вичерпався, а на деяких з них етикетки наклеєні так, що не видно дати виготовлення. Саме тому вони зняли з продажу майже
24 кілограми уже слизлої курятини, а також кілька кілограмів сала та плавленого сиру. Поверхня кількох найменувань ковбас, як записано в актах перевірки,
«слизла», а також вкрита «білою сторонньою речовиною», в продажу було вершкове масло зі штафом на поверхні, який, за правилами, потрібно зачищувати. Це далеко не повний перелік. Фахівці управління із захисту прав споживачів виявили, що у «Форі» порушено низку пунктів правил торговельного обслуговування населення. Але встановлення засобів покарання не є їх компетенцією. Не може цього робити й управління торгівлі КМДА: у державній власності нині немає жодного підприємства торгівлі.Тож приватні підприємці можуть робити все, що їм заманеться? А ще недавно навіть частки цих порушень було б досить, щоб таких торгівців ніколи й близько не підпускали до прилавка, бо вони мають цілком конкретну назву: обман покупців і шахрайство. А коли точніше, то керуюча магазином Олена Позняк з
«командою» — банальні злодії. Якщо так, то чому почуваються спокійно? Впевнені, що закони для них не писані?Заступник директора мережі магазинів
«Фора» Світлана Пушенко пояснила, що цей випадок — виняток, в інших підприємствах торгівлі працівники чесні. За її словами, на керуючу Олену Позняк буде накладено штраф — «половина посадового окладу — 500 грн.». Заступник директора насправді вірить, що таке покарання зупинить шахраїв і крадіїв?Що тут скажеш? Закликати ніколи не купувати у
«Форі»? А в інших магазинах, придбавши шматок м’яса, ковбаси, сиру, інших харчових продуктів, мчати до контрольних ваг? Також носити з собою калькулятор, уважно придивлятися до терміну придатності, а в разі порушень не лінуватися вимагати книгу скарг і побажань. Не здатні на таке життя-боротьбу? Будете обдурені!Ліцензій не позбавлялись...
Редакція попросила фахівців головного управління з питань захисту прав споживачів КМДА відповісти на порушені в матеріалі
«Шулерська «Фора» питання. І одержала відповідь на чотирьох сторінках густо надрукованого тексту. Оскільки подати його повністю немає можливості й він викликає більше запитань, ніж ми одержали на них відповідей, спробуємо поміркувати над ним.Управління повідомило, що систематично здійснює контроль за дотриманням законодавства суб’єктами всіх форм власності. Серед тих, хто найчастіше порушує права споживачів, — мережа магазинів
«Сільпо» та «Фора». Результати перевірок показали, що порушення в них не тільки такі само, як у «Форі» на вулиці Петра Запорожця, їх ще більше: шахрайство, обважування, обрахування покупців, реалізація непридатних для споживання товарів. Словом, те саме, в чому переконався кореспондент газети, тільки навіть не в квадраті, а в кубі.Як покарано винних? Управління з питань захисту прав споживачів, з’ясовується, за кожним фактом порушення надає приписи про їх усунення керівникам цих магазинів, а також надсилає листи до райдержадміністрацій, санітарно-епідеміологічних станцій та інших органів з вимогою їх усунути. Скажімо, керуючу
«Фори» на бульварі Верховної Ради, 17, за низку порушень у квітні оштрафовано на... 117 гривень. Що не завадило їй зробити це ще не один раз, що засвідчила перевірка в серпні і в чому переконався кореспондент «Голосу України» недавно.Так само і в інших магазинах, які після перевірок знову порушували правила торгівлі, тобто шахраювали, обдурювали нас з вами. Чому торгівці не бояться покарання? Може, воно таке, що не забороняє їм красти й обдурювати? І що про це передбачає Закон України
«Про захист прав споживачів»?Приміром, у разі відмови покупцеві продати йому саме той товар і саме такої ваги, яких він бажає? З порушника можуть стягнути штраф
«у десятикратному розмірі вартості продукції, виходячи з цін, що діяли на час її придбання, але не менше двох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян». За реалізацію продукції, яка не відповідає вимогам нормативних документів, — у розмірі 50 відсотків вартості одержаної для реалізації партії товару. В разі реалізації товарів, що підлягають обов’язковій сертифікації в Україні, а в магазині немає сертифіката відповідності, — у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. А якщо магазин реалізовує продукцію з простроченим терміном придатності, то з нього стягується штраф — 200 відсотків вартості залишку одержаної партії товару, але не менш як п’ять неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Обважування, обрахування, перевищення встановлених цін і тарифів тягне за собою накладення штрафу в розмірі від двох до п’яти неоподатковуваних мінімумів. І т. д., і т. п.Отож зрозуміло, чому всі підприємства торгівлі, навіть ті, які грубо порушили і правила, і закон, живуть і процвітають? Чому б ні, адже крадуть багато, а штраф смішний — з неоподатковуваного мінімуму наших смішних доходів. І насамкінець: жодне підприємство — порушник правил торгівлі цього року не позбавлялося ліцензії на право торгувати...




