Обіцяного шість років чекали


Вулиця 22-га Східна на околиці Херсона не так давно була сумно знаменита хіба що велетенськими вибоїнами на проїжджій частині, в яких легко могла сховатися малолітражка. Тепер дорога тут ідеальна — вона стала наочним прикладом співпраці влади та громади, яка приносить користь не на словах, а на ділі.


Ремонту багатостраждальної проїжджої частини мешканці приватних будинків та працівники підприємств, розташованих на 22-й Східній, домагалися шість останніх років. За цей час встигло змінитися й керівництво міста, але незмінним залишалося одне: грошей на проект у муніципальній скарбничці вічно не вистачало. Зрештою, справу до рук перебрала ініціативна група з п’яти депутатів міськради, обраних мешканцями мікрорайону «Східний» та працівниками тутешніх підприємств. Кілька цих підприємств зголосилися спонсорувати відновлювальні роботи, а місцевий завод з випуску бетону надав свої будматеріали для їх виконання із 30-відсотковою знижкою — фактично за собівартістю.


До того ж договори про спонсорство укладали не з міськрадою чи її управлінням дорожньої та транспортної інфраструктури (тоді від міліцейських та прокурорських перевірок законності використання коштів було б не здихатися), а безпосередньо з фірмою-підрядником, що взялася за ремонт. З боку спонсорів та депутатів був і жорсткий контроль якості, завдяки чому ділянку не просто прикидали гравієм та «закатали» в новий асфальт, а зробили все за європейськими стандартами. Тому нова дорога прослужить не менше дванадцяти років. На неї бюджет міста витратив загалом 1,1 мільйона гривень, а спонсори — понад двісті тисяч гривень. Хоча, якщо брати до уваги їхню знижку на матеріали, до згаданої цифри можна додати ще мінімум сто тисяч гривень.


Херсонці приємно вражені результатом спільного докладання зусиль депутатів і підприємців: вочевидь, можуть, коли схочуть. Виборці були б не проти, якби напрацьовані технології такої співпраці застосовували ширше: на тому ж Східному мікрорайоні розбитих вулиць, що просто волають про ремонт, є з десяток, та й по всьому обласному центру їх задосить.


Головне — зацікавити людей


На думку експертів, таким чином вдасться привести до ладу хіба що інфраструктуру біля промислових зон за участі власників цих підприємств, а не кварталів суто житлової забудови. Адже небагаті у переважній більшості городяни будівництва доріг власним коштом точно не потягнуть.


— За скрупульозного дотримання виробничих технологій капітальний ремонт одного квадратного метра проїжджої частини в Херсоні обходиться у півтисячі гривень. У випадку з 22-ю Східною вулицею таких «квадратів» було 2300. І це ми ще не враховуємо тротуарів, де потріскане асфальтове покриття теж треба перекладати наново. Зрозуміло, що самотужки мешканці кількох десятків приватних чи навіть багатоповерхових житлових будинків таких грошей не знайдуть, — підсумовує начальник відділу доріг управління дорожньої та транспортної інфраструктури Херсона В’ячеслав Нікітенков. — Та в окремих випадках можливе часткове співфінансування, аби прискорити ремонт.


Не таємниця, що ремонти не тільки доріг, а й по всьому комунальному господарству обласного центру часом розтягуються не на місяці, а на роки — надто якщо це дорогі проекти. Почали відновлювати багатоповерхівку чи якусь важливу транспортну магістраль і заклали в бюджет на поточний рік лише частину необхідних грошей. Наступного ж року грошей або не вистачило, або їх заморозили у Держказначействі (нині йдеться про суму 43 мільйони гривень) — і будівництво завмирає на невизначений термін. Зокрема, так сталося із транспортною розв’язкою на Бериславському шосе: «розмахнулися» на 200 мільйонів гривень, а відшукали тільки п’яту частину. От і стоять роботи. Тож за фінансової скрути реалізувати вдається «точкові» проекти, в яких зацікавлене не гіпотетичне «все місто», а конкретна вулиця, конкретний мікрорайон — тоді й на допомогу його мешканців варто розраховувати напевно, як це сталося у випадку з 22-ю Східною.


Херсон.

Факт

На капітальний ремонт доріг Херсона у 2015 році з міського бюджету запланували витратити 27 мільйонів гривень. Однак реальна потреба в коштах, включаючи вартість заміни ділянок підземних комунікацій під проїжджою частиною, — 1,5 млрд. гривень.


Мал. Миколи КАПУСТИ.