21 липня 2015 року набрала чинності Постанова уряду «Про спрощення порядку призначення та надання населенню житлових субсидій» за № 475. Зазначеним нормативним актом внесено низку важливих змін до порядку призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.

 

Вказувати розмір отриманих грошей не потрібно


Раніше в українців виникало чимало запитань щодо зазначення в декларації суми сукупного доходу, залежно від якої розраховували субсидію. Тепер уряд затвердив новий бланк декларації: більше не потрібно вказувати суму сукупного доходу — достатньо лише зазначити вид доходу та організацію, де людина його отримує. Відомості щодо відповідних сум надають Державна фіскальна служба, Пенсійний фонд, фонди соціального страхування, вищі навчальні заклади. Оскільки заявнику не потрібно вказувати суму доходу, зникла потреба у накладенні штрафу у вигляді повернення надмірно нарахованої субсидії у подвійному розмірі.
Окрім цього, уряд зробив крок назустріч населенню щодо визначення періоду, за який враховуються доходи сім’ї для призначення субсидії. Тепер за бажанням громадян сукупний дохід може визначатися за три місяці, що передують місяцю, з якого призначається субсидія, а розмір пенсії враховується відповідно за місяць. Ці зміни дають змогу максимально врахувати матеріальне становище сім’ї на момент звернення до управлінь соціального захисту населення.


Назустріч тим, хто фактично проживає в помешканні


Раніше для розрахунку субсидії враховувати кількість осіб, які фактично проживали в помешканні, можна було лише за наявності індивідуальних засобів обліку. На сьогодні державна допомога розраховується без обмежень для осіб, які фактично проживають у помешканні. Для цього необхідні рішення районної, районної у містах Києві і Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті ради або утвореної ними комісії та актів обстеження матеріально-побутових умов сім’ї.


Комісії надсилатимуть рішення надавачам комунальних послуг. Останні не нараховуватимуть плату за послуги на осіб, які зареєстровані, але фактично не проживають у житловому приміщенні. Громадянам потрібно подати органам соціального захисту документи, що підтверджують тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих.


У разі смерті власника 


До внесення змін до постанови деякі сім’ї втрачали право на отримання субсидій у разі смерті власника житлового приміщення, на якого відкрито особовий рахунок по сплаті комунальних послуг. Це створювало незручності, оскільки прийняття спадщини з подальшим переоформленням особових рахунків триватиме досить довго. Після внесення змін субсидія призначається одній із дієздатних осіб, яка на момент смерті власника житлового приміщення була зареєстрована в ньому. Отож, спадкоємці не втрачатимуть право на отримання соціальної допомоги.


Визначення сукупного доходу


Уряд розширив види доходів, які не враховуються до сукупного доходу сім’ї. А саме: сплачені особою аліменти, доходи від розміщення депозитів, грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичних операціях, допомога громадських та благодійних організацій, допомога на поховання, одноразова допомога, яка надається відповідно до законодавства або за рішеннями органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності.
Отже, тим, хто не оформив субсидію, варто звертатися до територіальних органів управлінь соціального захисту населення. Зауважимо, що попередні бланки декларацій для оформлення житлових субсидій залишаються діючими, проте заповняти їх необхідно з урахуванням змін.


Наталя ТИТАРЕНКО, юрист.

 

Первомайськ Миколаївської області. Оформлення державних допомог та субсидій у секторі прийому громадян відділу державних соціальних гарантій та компенсацій.


Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.