Наприкінці минулого тижня уряд усно звітував про виконання своєї програми діяльності за рік. Тепер, незалежно від результатів — із моменту звіту — Кабінет Міністрів втратив свій так званий річний імунітет. Тобто його вже можна і у відставку відправити, ухваливши держбюджет-2016 та Податковий кодекс. А це, за прогнозами, може статися не раніше, ніж за тиждень, бо на цьому у Верховній Раді пленарні засідання не заплановані.

 

Наскільки успішною була робота уряду Арсенія Яценюка, можна говорити, порівнявши програму його роботи з реальними результатами за рік. А вони, попри оптимізм прем’єра, не радують. Так, у сфері безпеки обіцяли збільшити витрати на оборону до 5% ВВП та реалізувати проект «Європейський вал». Якщо й справді Збройні Сили та ВМФ України отримають рекордне за весь час незалежності фінансування на рівні 5% ВВП — 113 млрд. грн., то лише у 2016 році, після прийняття Верховною Радою держбюджету-2016. А цього року воно — фінансування — залишалося на рівні 3,5%, майже 100 млрд. грн. Експерти ж твердять, що «небачене» збільшення фінансування армії насправді — результат прямої фінансової допомоги США на озброєння України у 300 млн. дол. Додайте до цього «воєнний податок», який сплачуємо ми з вами. От і все зростання.


Щодо «Європейського валу», то грошей на це диво фортифікаційного мистецтва з бюджету, за повідомленнями ЗМІ, отримали 139 мільйонів гривень із 300 запланованих на рік. Що цікаво, остання інформація про хід будівництва, яку вдалося знайти в Інтернеті, датується серпнем. А далі — чорна діра. Вже побудували? Чи грошей не вистачило?


Про виконання обіцянок у сфері економіки взагалі говорити не хочеться. Досить лише поглянути на перелік пунктів про «зниження витрат, зниження кількості і ставок податків, легалізацію зарплат і виведення економіки з тіні, зменшення податкового навантаження». Все це так і залишилося на папері, а в тексті урядового Податкового кодексу, запевняють експерти, відсутні механізми підтримки та стимулювання бізнесу, він пoгіршує інвестиційну привабливість вітчизняних ринків для інвестoрів, пoсилює пoдаткoвий кoнтрoль і підвищує напруженість у стосунках між платниками пoдатків та фіскальними oрганами.


В енергетиці на цей рік планували реорганізацію управління газотранспортною системою та залучення інвесторів до її модернізації. До кінця року всі плани так і залишилися мріями. А основну частину реформи щодо фінансового оздоровлення «Нафтогазу України» становило підвищення тарифів на газ для населення у чотири рази. Всі монополісти залишилися. Механізм же субсидій, переконані експерти, є схемою перерахунку через мільйони домогосподарств-одержувачів субсидій коштів з бюджету до монополістів-олігархів, яких прем’єр так звитяжно поборов.


«Нам вдалося провести реструктуризацію частини державного боргу, завдяки якій було списано 20%... Коли ми прийшли до влади... загальна сума зовнішніх боргів становила 73 мільярди доларів, на даний момент боргові зобов’язання України знаходяться на рівні 66 мільярдів...», — сказав Арсеній Яценюк, забувши, що «фантастичне» зменшення державного боргу, зробленого на вимогу МВФ про реструктуризацію і списання, і самим же МВФ організоване і забезпечене.


Постає просте запитання — якщо доходи бюджету зросли на 40%, а соцвиплати лише на 13%, якщо зменшено державний борг і відповідні боргові платежі з бюджету, якщо золотовалютні резерви НБУ зросли на 7 млрд. доларів, а загальну фінансову допомогу Україна отримала на 25 млрд. доларів, то де всі ці гроші?


Отож у цілому можна сміливо стверджувати, що чергова програма діяльності уряду залишилася лише декларацією про наміри і мало ілюструє реальні результати роботи Кабінету Міністрів. Однак уряду, в якому б вигляді і з ким на чолі він не увійшов би в новий 2016 рік, безперечно, буде чим зайнятися. Тішить те, що не доведеться втрачати час на розробку нової програми. Досить засукати рукави й починати виконувати нереалізовані пункти старої.


Підсумовував Віктор БОНДАР.