Не можемо за себе, то давайте хоч за американців порадіємо, бо їм таки щастя посміхнулося. Не всім, щоправда, а лише автомобілістам, та, коли взяти до уваги, що автомобілів у Сполучених Штатах 250 млн., а населення майже 320, то вважатимемо, що переважній більшості. Отже, в США, кажуть, на тлі обвалу нафтового ринку бензин подешевшав до 53 центів за літр, а подекуди — у штатах Південна Кароліна, Міссурі й Канзас — вартість 1 галона (3,785 л) бензину знизилася до рекордних 1,79, або 0,48 долара за літр. Тобто, це коли ми раптом наважимося перевести у гривні, то отримаємо майже 13 грн. за літр.

 

 

 

Що каже Американська автомобільна асоціація


Американська автомобільна асоціація (ААА) підрахувала, що сьогоднішня ціна — найнижча, починаючи з 2009 року. Падіння цін на паливо дало змогу заощадити середньостатистичному американцеві майже 540 дол. на рік, або 10 дол. при кожній заправці автомобіля. Вивільнені кошти, кажуть, американці спрямують на збільшення споживчих витрат. А експерти називають теперішнє зниження вартості бензину перед активізацією різдвяного та новорічного автомобільного туризму надто своєчасним. За підрахунками тієї ж таки ААА, низькі ціни на нафту та бензин допомогли американцям укупі заощадити майже 100  млрд. дол. Так принаймні стверджує представник асоціації Майкл Грін. До того ж попит на бензин у США є максимальним для нинішньої пори з 2007 року, зазначають в американському міненерго.


На жаль, українським автомобілістам сподіватися на обвал ринку нафтопродуктів не доводиться. Хоча нібито все на нашому боці. Судіть самі: світ вступив у довгий період низьких цін на нафту. В цьому переконують провідні експерти з енергетики, обіцяючи дешеву сировину не на один-два роки, а на десятиліття! Звісно, ціна коливатиметься, але в низьких діапазонах. Серед причин називають і глобальні: довгі історичні періоди низьких і високих цін, що спостерігалися останні півстоліття, і локальні: підвищення ставки Федеральної резервної системи (ФРС), різдвяні свята і скасування 40-річної заборони на експорт нафти із США.


Експеримент, що не вдався


Хоч світові ціни на нафту продовжують знижуватися. Наприклад, літр сирої нафти (Brent) коштує майже  0,22 дол., або 5 грн. А про вартість палива на АЗС США ми вже говорили на початку огляду: 0,48—0,53 дол./літр, то чому ж в Україні роздрібна ціна бензину вища за ціну на нафту не вдвічі, як у США, а в 4—5 разів? Можна, звісно, погодитися з нашими експертами, що, мовляв, у США ціни на паливо вказуються без податків. Крім того, у штатах з низьким податковим навантаженням на пальне у водіїв помітно зростають інші витрати. Такі, як, скажімо, оплата проїздів мостами та платними дорогами, повідомляє Центр транспортних стратегій.


За словами вітчизняних експертів, в українських цінах на бензин частка податків — таких як акциз, ПДВ та 5-процентний податок з роздрібного обороту підакцизних товарів загалом сягає 40%. Сумарно це майже 9 грн. на кожен літр. Якщо поекспериментувати й припустити, що нафта для потреб України постачатиметься задарма, то все одно вартість роздрібного палива формуватиметься із витрат на переробку, додайте 3—4 грн. на логістику та всі вище перелічені податки. Не забуваймо про фактори ринкових механізмів попиту й пропозиції, а також ризиків, пов’язаних із нестабільністю курсу долара. Ніхто ризикувати не хоче, тож усі непередбачувані несподіванки закладають у роздрібну ціну, яку платимо ми з вами. Та от ще й Кабмін має намір, серед іншого, підняти з наступного року на 13% ставки акцизів на моторні палива. Одне слово, вітчизняні аналітики переконують, що хоч ціни на нафту продовжують падати, відповідного зниження вартості бензину в Україні чекати не доводиться. Хороші новини очікують лише на тих автомобілістів, що використовують газ. Але це окрема тема.


Аргументи Антимонопольного комітету


За словами експертів, нормальній конкуренції заважає тіньовий ринок, в якому перебуває майже чверті ринку бензину. Оборот «тіні» вони оцінюють у межах 7 млрд. грн. Крім того, нафтотрейдерами масово порушується конкурентне законодавство. «Змова на ринку нафтопродуктів була, є і, найімовірніше, буде й надалі. Різні структури ділять ринок і диктують свої умови. Через це ціни на паливо завищено ще на 5—10%. Тобто, на 1—2 грн. на літр палива», — в один голос пояснюють експерти.


Тим часом АМКУ тішить нас дедалі новими повідомленнями про те, що АЗС поки що не хочуть знижувати ціни на пальне. Водночас голова відомства Юрій Терентьєв не втомлюється повторювати, що вони нині завищені.

А от чи присутній тут фактор монопольної змови, поки що досліджують. «Більшість суб’єктів ринку дотримуються позиції, що їх ціни обґрунтовані ринковими чинниками... Це не змова в прямому сенсі, коли один учасник узяв і зателефонував іншому. Але це мовчазна згода. Фактично вони погодилися не конкурувати між собою за ціною. І ми хотіли б побачити економічне обґрунтування цієї ситуації», — каже він.


Ще у вересні цього року, як повідомили у прес-службі відомства, в рекомендаціях АМКУ нафтотрейдерам України наголошувалося: «Вжити заходів щодо встановлення роздрібних цін на моторні бензини та дизельне пальне на рівні, який існував би за умов значної конкуренції на ринку». Однак нафтотрейдери не поспішають виконувати рекомендації. Мабуть через те, що рекомендації для них не указ?


Підсумовував Віктор БОНДАР.


Фотоетюд Сергія КОВАЛЬЧУКА.