У номері за 21 січня «Голос України» надрукував матеріал під заголовком «Чиновник має служити платникам податків, а не навпаки», в якому йшлося про проект, спрямований на реформування служби адміністративних послуг у Київській області. Судячи з великої кількості відгуків читачів, публікація викликала неабиякий інтерес у суспільстві. У листах із різних регіонів, у тому числі й з Київщини, містяться скарги на існуючу систему дозвільних і реєстраційних органів, стиль їх роботи, свавілля чиновників. На те, щоб узаконити, наприклад, споруджений житловий будинок, оформити документи на землеволодіння, йдуть навіть не місяці, а роки, пишуть автори. І зазначають: це час поневірянь, мучень і принижень.  До слова, листи, що розповідають про такі ж проблеми, редакція одержувала й раніше. Але в пошті, що надходить після вказаної публікації, водночас із криком душі наших громадян є й прохання докладніше розповісти про ініціативу Київської обласної державної адміністрації, ставиться запитання, чи можна поширити її на інші регіони України. Про це — наша розмова з першим заступником голови Київської ОДА Левом Парцхаладзе (на знімку), який стояв біля джерел і який курирує реалізацію проекту.

— Лев Ревазович, судячи з листів, що їх одержує редакція від читачів зі скаргами на драконівські правила та нестерпний стиль роботи реєстраційних служб, може скластися враження, що навіть за існуючої дорожнечі будматеріалів і послуг побудуватися часом простіше й легше, ніж отримати дозвіл на зведення, скажімо, будинку чи узаконити новобудову. На ваш погляд, здійснення вашого проекту допоможе змінити ситуацію на краще?

— Певен, що так. Працюючи над проектом, ми глибоко досліджували та проаналізували причини проблем із реєстрацією, одержанням дозвільних прав та ін. Насамперед, об’їхали ці служби в декількох районах області. Розмовляли з людьми, фіксували на камеру умови й обстановку, в яких ті опиняються. Причинами проблем є корупція, бюрократія та закони, які цю бюрократію провокують, а також небажання тих бюрократів щось змінювати та щось робити. В цій ситуації, зокрема на Київщині, проблема посилювалась у зв’язку з величезними обсягами будівництва. Другий рік поспіль наша область є лідером із введення в експлуатацію житла. Його вводиться мало не в три рази більше, ніж колись. Ми значно випереджаємо навіть столицю. І, безумовно, величезний наплив бажаючих реєструвати будинки та квартири, особливо «первинку», створює колосальну проблему. У нас історично після правління Януковича в ужитку з’явилося таке поняття, як «тарифікація». І цю, з дозволу сказати, «культуру», «виколупати» із чиновників, що працюють у цьому секторі, дуже важко. Зішлюся на такий приклад. Приїжджаємо у Васильківський райкомзем. Довжелезна жива черга. А поряд із будівлею на електроопорах вивішені номери телефонів та адреси приватних фірм, що надають ті само послуги. Зрозуміло, втридорога. Проаналізували, хто в них акціонери, і виявили, що це родичі чиновників у цих структурах. Певна річ, що вони зацікавлені в чергах, у нестерпних умовах оформлення документів, тривалих поневіряннях людей. А тим більше, що багато хто із заявників, особливо літнього віку, не дуже розбираються в юридичних аспектах дозвільних послуг, що потребують підготовки багатьох документів, щось недостатньо розуміють, часто помиляються. І виходить: людина подає документи, чекає місяць, а їй відмова. Те саме з повторною, третьою, четвертою подачею. Намучаться, набридне — от і вимушені звертатися до приватної фірми — нехай там здирництво, зате отримання потрібного документа гарантоване, до того ж без тяганини. Хабар немовби стає легалізованим. Окреслена картина властива не тільки Васильківському району — багатьом. Ми провели такий аналіз у всіх районах і вжахнулися: 80% прізвищ чиновників, які працюють у державному секторі, і акціонерів приватних компаній, так званих прилипал, збіглися.

— Виходить, треба міняти керівників служб адміністративних послуг?

— Спочатку таким шляхом ми й пішли — звільнили всіх керівників землевпорядних структур. На жаль, нічого не змінилося. Система залишилася колишньою, оскільки збереглися її «носії» — співробітники середніх і нижчих ланок. Ну й плюс відсутність мотивації за величезного обсягу роботи. Тільки в нашій області, наприклад, в 2014 році було оформлено понад один мільйон дозвільних документів. Гадаю, що в 2015-му — ще більше. Якщо врахувати, що населення області — 1,8 млн. осіб, а середньостатистична родина складається із трьох осіб, доходимо висновку: кожна з них зазнала на собі «принад» вітчизняного сервісу адмінпослуг, зараженого повальною корупцією. Викорінити її не допомагають ані телефонна лінія «Стоп корупції!», яку ми відкрили, ані запровадження спеціальних антикорупційних телепрограм. Чиновники стали товстошкірими, власна репутація їх мало турбує.

— Якщо мало чи не щодня оприлюднюються масштабні корупційні скандали у вищій еліті суспільства, то який інтерес держсистеми може бути до того чи іншого адмінрайону — до цього, найімовірніше, ставляться як до порушень побутового рівня...

— От-от, на побутову корупцію в нас практично ніхто не звертає уваги — погляди спрямовуються на вищих чиновників. А саме на місцевому рівні зачіпаються інтереси будь-якої людини, а отже, всіх людей. Значною мірою це стосується й сектору адмінпослуг.

— Ініціюючи проект, ви керувалися саме цією обставиною?

— І нею у тому числі. А головне — нашим висновком про те, що треба змінювати саму систему адмінпослуг. Вивчивши досвід її постановки в кількох європейських країн, зупинилися в підсумку на варіанті Грузії, що є лідером в організації дозвільних послуг і яка обігнала в цьому навіть Сінгапур. Ідеолога та засновника грузинських «будинків юстиції» Георгія Вашадзе запросили в нашу команду. Ми розробили концепцію, що ґрунтується на чотирьох підвалинах. Це новий простір, нові кадри, нові технології та нове законодавство. Вирішили створити пілотний сервісний центр адміністративних послуг «ГОТОВЕ!» — еталонний зразок того, як це має виглядати. Центр надаватиме послуги в архітектурно-будівельній, реєстраційній, земельній, міграційній та виконавчій сферах. Приміщення під нього вже будуємо в центрі Києва на площі Лесі Українки поруч зі станцією метро «Печерська» і ОДА. Хочемо, щоб воно було прозорим, без кабінетів і перегородок, щоб люди, які прийдуть сюди вирішувати свої питання, не почувалися прохачами. І щоб навіть думки не виникало, що вони зобов’язані дати хабар чиновникові, щоб одержати якісну послугу. Разом із системою онлайн-реєстрації, електронною чергою в Центрі буде кафе, дитяча кімната — залишивши там дітей, батьки спокійно вирішуватимуть свої питання. Будь-який громадянин зможе записатися на прийом як у Центрі за допомогою термінала, так і, перебуваючи вдома, через Інтернет, при тому на зручний день і слушний час. У кожного заявника буде онлайн-кабінет, і він зможе самостійно відстежувати рух поданих документів. А їх прийом і видача будуть розділені: дуже важливо, щоб людина, яка здає документи, не контактувала з тими, хто приймає щодо них рішення, що унеможливить маніпуляції. Примітна деталь: свої документи громадянин здасть один раз. При наступних його зверненнях жодних персональних даних у нього не вимагатимуть, оскільки після першої подачі вони зберігатимуться в електронному архіві, звідки їх у разі потреби завжди можна буде взяти. Якщо людина, скажімо, не дай Боже, загубила паспорт, а їй необхідно завтра кудись летіти, й на руках у неї квитки на всю родину, ніяких довідок у неї в міграційній службі не вимагатимуть. Їй швидко оформлять новий документ. По-новому будуватиметься й документальна логістика — все в електронному вигляді. Що це означає? Якщо у жителя, наприклад, Білої Церкви, який перебуває через якісь обставини у Славутичі чи Броварах, з’явиться необхідність терміново одержати певний документ або акт, йому зовсім не обов’язково щодуху мчатися додому — це можна зробити й по місцю тимчасового перебування.

— Усе це потребуватиме від працівників Центру знання новітніх технологій, юриспруденції — багато чого. Переучуватимете?

— Скажу відверто: жодного з нині працюючих у службі фахівців до штату нового центру ми брати не маємо наміру з тієї причини, що в крові у них — споживацькі інтереси. Для добору кадрів уже запрошено компанію Hudson, допомагати в цьому фінансово буде Міжнародний фонд «Відродження». Вже незабаром стартує рекламна кампанія з набору персоналу. Очікуємо конкурс на одне місце від 10 до 20 осіб. Схему визначено: тести — співбесіди — навчання. Зарплата — від 5 тис. грн. 1300, як зараз, — це підштовхування до корупції. За нашим планом сервісний центр має бути запущений уже в травні цього року. Поспішаємо, бо того вимагають інтереси людей і гостра необхідність у якнайшвидших реформах.

— Наскільки ваше «ноу-хау» буде поєднуватися з децентралізацією, створенням в об’єднаних громадах своїх служб адмінпослуг?

— Децентралізація не заперечує реформування. Понад те, вважаю, що наш проект — вода на її млин. Адже ми розробили технологію, чітко прописали всі стандарти. Все це можуть використовувати об’єднані громади в будь-якому регіоні.

— А чи  зможе громадянин, перш ніж звертатися в центр, порадитися, поставити запитання, дізнатися, які документи будуть потрібні для тієї чи іншої операції?

— Певна річ. Щоб запобігти «ходінням по колу», поневірянням заявників, вимушеним приїздам людей просто на консультації, які, до того ж, зараз дуже обмежені в коштах, ми створюємо сучасний кол-центр. Програму для нього розробили з компанією «Бішофт». Нашим партнером у реалізації сучасного контакт-центру виступає компанія «Київстар». Ви собі уявити не можете, скільки в Київській області телефонних номерів різних служб! А головне — чи можливо всіх їх знати? У цьому випадку буде один єдиний номер «0 800 300 803». Усі жителі Київської області зможуть телефонувати на нього з будь-якого питання. В тому числі і якщо буде потреба проконсультуватися. По цьому ж номеру можна буде повідомити про проблему, подію, погрозу. Передбачена діюча система реагування та відповідальності компетентних осіб. Адже зараз ми практично не знаємо, з якими проблемами звертаються жителі в районах, чи вирішуються вони, і як справляються із цією важливою роботою влада на місцях. Завдяки цій системі ми зможемо здійснювати контроль на всіх рівнях.

— Лев Ревазович, читачів напевно цікавить, скільки доведеться платити за ту чи іншу послугу.

— Плату хочемо брати за терміновість, у всіх інших випадках послуги в інтересах людей повинні бути по максимуму доступними. Такий же підхід бачиться й з інших видів послуг. Скажімо, якщо людина потребує того, щоб йому оформили паспорт ну дуже терміново — за день, а то й кілька годин, то й вартість повинна бути відповідна. Все інше, що в межах існуючих нормативів, і оплачуватиметься в цих мірках.

— А які справи із законодавчою базою, про яку Ви згадували на початку розмови?

— Величезний прорив у цьому плані уже є — позбавлення монополії Мін’юсту. Із квітня його реєстраційна служба ліквідується, і ці повноваження переходять до ЦНАПів, нотаріусів і авторизованих суб’єктів. Адекватну ціну за послуги визначить конкуренція.

Відзначу ще один важливий уже діючий законодавчий принцип — документи має заповнювати не той, хто здає, а той, хто приймає. Тобто не заявник, а реєстратор, який уже не зможе в означений термін відмовити: оскільки він приймав, він повинен гарантувати й результат. 

Робота над законодавчим забезпеченням триває. Нам допомагає в цьому ініціативна група депутатів і посадових осіб. Хочемо, зокрема, домогтися, щоб за зразком Мін’юсту від своєї монополії відмовилися й інші міністерства та відомства, які сьогодні її мають у частині своїх повноважень. Йдеться про ухвалення парламентом низки законів і поправок до чинних актів у сфері земельних питань, містобудування та міграційного адміністрування. Однозначно, що систему адмінпослуг потрібно докорінно змінювати. І робити це треба цивілізовано. Свою ініціативу ми активно розвиваємо та хочемо, щоб наш проект став основою для України в цілому. Це стовідсотково правильний шлях, яким пройшли всі розвинені країни.

Розмовляв Віктор КОЛОМАК.

Київ. 

Фото автора.