Справжній казус встановлення тарифів на централізоване опалення і гаряче водопостачання для бюджетників Черкаського району виявив економічний експерт, керівник аналітичного центру Інституту досліджень інвестиційної привабливості та економічного розвитку Дмитро Виноградов.

— Мої дослідження, — переконаний експерт, — будуть цікавими не тільки для органів місцевого самоврядування, а й для правоохоронців. Адже виявилося, що бюджетні видатки на послуги ЖКГ — це чорна діра, що поглинає у масштабах району мільйони гривень, а країни — мільярди.
Схема викачування бюджетних грошей, розповів Дмитро Виноградов, проста. Два роки тому, 2014-го, Черкаська районна рада передала в оренду ТОВ «Укртепло Черкаси» приміщення котелень у селах Яснозір’я, Червона Слобода, Мошни, Геронимівка, Руська Поляна, Хутори, Білозір’я. Очевидно, щоб усі борги залишились на комунальному підприємстві теплових мереж Черкаського району, котельні передали товариству з обмеженою відповідальністю без теплових мереж.
Після того як об’єкти опинилися в руках нових господарів, тариф на послуги з централізованого опалення і гарячого водопостачання для бюджетних установ було підвищено більш як на 40 відсотків, а для населення — майже на 30 відсотків.
2015 року Черкаська районна рада пішла далі. Своїм рішенням від 16 жовтня рекомендувала «сільським радам, на територіях яких розташовані приміщення котелень, встановити тарифи на теплову енергію та на послуги з централізованого опалення і гарячого водопостачання для бюджетних установ та для інших споживачів, які надаватимуться ТОВ «Укртепло Черкаси», згідно з його листом-пропозицією щодо встановлення тарифів» (виділення автора).
— Папір, кажуть, усе стерпить, — коментує документ Дмитро Сергійович. — Однак у ньому ідеться про кошти місцевого бюджету, субвенції з держбюджету місцевим бюджетам та кошти з державного бюджету, призначені для виплати субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг населенню! Як таке могло статися, що достатньою підставою для здійснення оплати послуг за рахунок бюджетних коштів став «лист-пропозиція» від комерційної структури? З якої «стелі» орендарі комунальних котелень встановили тарифи?!
Цього, на жаль, пояснити ніхто не зміг. За інформацією Черкаської районної ради, наданою аналітичному центру Інституту досліджень інвестиційної привабливості та економічного розвитку, відповідно до скоригованого бюджету на 2015 рік (рішення від 25.12.2015 №2-9/VІІ), видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв установами, які фінансуються з бюджету Черкаського району, становили 19 мільйонів гривень. На 2016-й у бюджеті району на це передбачено майже 21 мільйон гривень. Для порівняння: загальна сума призначених субсидій населенню для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг у 2015 р. становила 2 018 445 гривень, за січень та лютий 2016 року — понад 9 мільйонів гривень.
— Після завершення опалювального сезону, — відповів на запитання щодо майбутнього теплозабезпечення населених пунктів голова Білозірської об’єднаної територіальної громади Володимир Міцук, — ми шукатимемо нові шляхи енергозбереження і енергоефективності. Думаю, перейдемо на альтернативні джерела теплопостачання і заощадимо свої та державні кошти.
Добре було б, якби й інші очільники сільських громад також подбали про автономне, альтернативне опалення бюджетних установ і закладів й не викидали гроші у кишеню «доброму дядьку».

Черкаська область.