Тиждень, що минув, промайнув, не принісши істотних та значимих змін у економічне життя держави. Подорожчання газу співвітчизники вже обговорили й потроху змирилися. Шок, гадаємо, попереду, коли почнеться черговий опалювальний сезон з новими цифрами: і за газ, і за тепло. Про те, що гаряча та холодна вода дорожчає, нас вже попередили... Про електроенергію годі й говорити! А поки що, принаймні в столиці, дисципліновані платники комунальних послуг продовжують облогу відділень Ощадбанку, щоб не прострочити платіж і, як годиться, розрахуватися до 20—25 числа у примарній надії на знижки. Але мова не про те, а ось про що.

 


Доки обговорювали нові газові ціни, стрибнула вартість автомобільного палива, на що відразу оперативно відгукнувся Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман на годині запитань до уряду. «Ми бачимо, що таке є (безпідставне зростання цін на АЗС), і це може мати ознаки змови щодо регулювання цих цін. Дивним чином на автозаправних станціях це відбувається майже синхронно. Перший віце-прем’єр-міністр спрямував звернення до АМКУ з питань перевірки цього питання», — зазначив Гройсман. Далі Володимир Борисович заявив, що уряд має посилити роль Антимонопольного комітету в питаннях регулювання цін та обмеження впливу ринкових монополій, підкресливши, що це питання стосується національної безпеки та макроекономічної стабільності України. Це питання, за його словами, обговорюватиметься наступного тижня, на нараді з керівництвом АМКУ.


Ну що сказати? Звісно, такі заяви не можуть не радувати. Проте ще свіжі в пам’яті слова попереднього прем’єра, який бив себе у груди і так само завзято погрожував розібратися і добром умовляв: «Я прошу міністра енергетики разом із Антимонопольним комітетом України... провести сьогодні-завтра зустріч з операторами ринку та Антимонопольним комітетом, і Антимонопольному комітету окремо видати доручення, яке, на жаль, не виконується протягом останніх двох місяців, щоб разом з операторами ринку виробити формулу ціноутворення на нафтопродукти, залежно від того, яка ціна на нафту на світових ринках».


Нагадаємо, тоді ж — у січні цього року — Антимонопольний комітет України почав розслідування у зв’язку з «паралельними антиконкурентними» діями нафтотрейдерів. Голова комітету Юрій Терентьєв теж погодився, що на ринку нафтопродуктів присутні «ознаки паралельної антиконкурентної поведінки кількох гравців», заявивши, що АМКУ підозрює операторів АЗС у «мовчазній змові». Причиною такого висновку він назвав те, що ціни на автозаправках не сильно відрізняються одна від одної.


Тим часом держуповноважений Антимонопольного комітету Валерій Полюхович заявив, що найближчим часом відомство не виноситиме рішень щодо ринку нафтопродуктів. «Одні учасники ринку звинувачують нас у бездіяльності, другі — в надмірному втручанні й несправедливих звинуваченнях. Нас, швидше, можна звинуватити в дуже довгому розслідуванні випадків порушень конкуренції», — вважає Валерій Полюхович. За його словами, Антимонопольний комітет не поспішає тому, що намагається ретельно вивчити ситуацію на ринку, опитати операторів і винести виважене рішення. Основне завдання досліджень комітету — встановити, є чи немає економічної конкуренції на ринку бензину і дизельного палива, а не контролювати ціноутворення. «Ми не пожежна команда, щоб «гасити ціни» на паливо. Наша задача — захист конкуренції. Ціни — тільки один із елементів моніторингу, який може свідчити, що десь є порушення», — каже держуповноважений.


От і шкода. Шкода через те, що остання інстанція, на яку залишалася хоч якась надія у обстоюванні прав безправних наших споживачів, відхрестилася від них, окресливши свої повноваження «моніторингом та дослідженнями порушень». Прекрасна позиція! Не виключаємо, що в результаті тих досліджень на винуватців буде накладено штрафи, з якими вони, зрозуміло, не погодяться і оскаржуватимуть у судах. Без перебільшення — роками.


А хто ж ціни гаситиме? Бо вже горить!


Підсумовував Віктор БОНДАР.


Мал. Миколи КАПУСТИ.