Процес формування госпітальних округів в Україні триває. Існують різні точки зору і виникає багато дискусій з цього приводу. Як зробити цей процес максимально прозорим та прийнятним для всіх його учасників? Про це ми розмовляли з народним депутатом від ВО «Батьківщина» Валерієм ДУБІЛЕМ (на знімку).

Валерію Олександровичу, знаю, що ви багато років опікуєтеся Чернігівщиною і один із пріоритетних напрямів вашої роботисистема охорони здоровя. Як оцінюєте процес формування госпітальних округів в області?

— Я щойно повернувся з чергової робочої поїздки і побачив на місцях багато проблем. Насамперед це розбиті дороги, нестача лікарів і аварійний стан приміщень, де фактично мають розташовуватись амбулаторії. Так, медицину треба реформувати, проте робити це потрібно поступово і професійно. Ми з колегами нині працюємо над розробкою повного циклу публічної політики, що передбачає продуктивну взаємодію між парламентом, урядом та громадськістю.

— Поясніть, будь ласка, для наших читачів, що таке публічна політика і як планується запроваджувати цю систему в Україні? Як це допоможе реформувати систему охорони здоров’я?

— Під публічною політикою на Заході розуміють націленість держави на реалізацію суспільних інтересів. Задля цього налагоджують взаємодію між громадськими та політичними об’єднаннями, з одного боку, і урядом — з другого. Над розробкою законопроекту працюють представники різних політичних партій, експерти, фахівці. У результаті розроблений законопроект акумулює точки зору різних (іноді протилежно налаштованих!) спеціалістів та має великі шанси бути прийнятим.

— Наскільки корисне, на ваш погляд, впровадження публічної політики в Україні?

— Зважаючи на європейській досвід, я розраховую, що застосування механізму публічної політики буде ефективним. В Україні повний цикл публічної політики нині впроваджується за ініціативи колишнього президента Європарламенту Пета Кокса. За західним прикладом буде розроблено законопроекти в різних сферах.

— Чим особисто ви плануєте зайнятися в циклі публічної політики?

— Наприкінці 2016 року в Україні було створено депутатське міжфракційне об’єднання «За впровадження повного циклу публічної політики». Як учасник цього об’єднання, я планую займатися законодавчим врегулюванням медичної сфери, зокрема на регіональному рівні. Чернігівська область стане пілотною, і розроблені принципи дадуть можливість вибудувати сучасну систему медицини в усіх областях України.

— У чому ви вбачаєте перспективність публічної політики?

— Необхідність упровадження циклу публічної політики в системі охорони здоров’я обумовлена тим, що медична реформа сьогодні впроваджується непослідовно і несистемно. Наприклад, відповідальність за формування госпітальних округів МОЗ переклало на новоутворені громади, але фактично межі округів затверджувалися облдержадміністраціями. Уряд демонструє цілковиту неспроможність упорядкувати нормативно-правову базу: МОЗ видано «Приблизне положення про госпітальний округ», яке не тільки не містить визначення базового поняття, а ще й суперечить змісту постанови Кабміну, на якій ґрунтується. Згідно з постановою Кабміну, госпітальний округ є об’єднанням закладів охорони здоров’я, згідно з положенням МОЗ, учасниками госпітального округу є міські і районні ради та ради об’єднаних територіальних громад.

Невизначеність цього питання провокує проблеми, пов’язані передусім із процедурою фінансування госпітальних округів. А це загрожує закриттям пунктів надання первинної медичної допомоги. Не визначені до кінця і шляхи реформування екстреної медичної допомоги.

Подолати ці та інші проблеми в регіонах можна виключно шляхом формування реально працюючої нормативної бази. У цьому й допоможе механізм публічної політики, європейський досвід, що протягом багатьох років напрацьований у розвинених країнах. Про проблеми на місцях, зокрема на Чернігівщині, я знаю із власного досвіду, оскільки з 2007 року веду роботу з усіма медичними закладами області. Саме тому я розумію, що запропонований шлях реформ не тільки не призведе до поліпшення якості медичного обслуговування на регіональному рівні, а й — у деяких випадках — істотно ускладнить нинішню ситуацію.

Мета циклу публічної політики в галузі медицини — визначення основ державної політики, що надасть можливість активно розвивати насамперед систему надання первинної медичної допомоги. Це дасть змогу закласти міцний фундамент для розбудови медичної галузі загалом. Я впевнений, що благо пацієнтів та робота лікарів у нормальних умовах і з конкурентною зарплатою мають стати основною метою реформування української медицини.

— Що вже зроблено для розвитку цього напряму? Які наступні дії плануються?

— Перші зустрічі членів міжфракційного об’єднання вже відбулись. На цьому етапі ми виявляємо проблеми та перешкоди, які виникають під час проведення медичної реформи, та з’ясовуємо, які нормативно-правові, інституційні та бюджетні зміни мають бути запроваджені.

Так, у рамках вирішення нагальних проблем я зустрівся за круглим столом з експертами та обговорив проблеми первинної ланки медицини. Ми порушили питання вдосконалення системи роботи лікарів загальної практики, шляхи комерціалізації первинної ланки медицини, перетворення амбулаторії на успішно працюючу та прибуткову бізнес-модель.

Наступні етапи впровадження повного циклу публічної політики передбачають укладання «Зеленої книги проблем» за результатами консультацій з експертами та «Білої книги рішень» на основі їхніх відгуків. На цих рішеннях і базуватиметься законопроект, націлений на ліквідацію наявних сьогодні проблем.

Далі — затвердження законопроекту у профільному комітеті Верховної Ради України та на парламентських слуханнях. Останній етап — винесення на голосування.

— Чи не виникне суперечок на етапі затвердження розробленого законопроекту?

— Механізм роботи над законопроектом дає змогу дійти консенсусу на етапі його розробки. Це дає певні гарантії того, що законопроект буде прийнято: для обговорення залучаються представники всіх політичних сил, отже, у живому діалозі народжується документ, прийнятний для всіх фракцій. Публічна політика мінімізує негативні наслідки, оскільки враховує інтереси всіх верств населення.

Прогресивна спільнота і я особисто покладаємо великі сподівання на впровадження повного циклу публічної політики, в тому числі і у сфері охорони здоров’я. Це наш єдиний шанс зупинити безсистемність у реформах та розробити справді працюючий механізм, який дасть нам можливість модернізувати медицину.