У цій ситуації більшість українців готові повернути помилково видані гроші. Про це свідчить опитування, яке проведено на сайті «Голосу України». 33,2%  опитаних готові були забрати всі гроші собі, а 11,7% — спробували б з цього банкомата зняти ще трохи грошей. До того ж те, що вони порушують закон, усвідомлюють 41,7% опитаних. Мотивацією для таких осіб в 12,8% випадків є те, що банк або держава їм винні більше, ніж та сума грошей, на яку вони збагатилися, 4,7% вважають, що забирати гроші можна, адже ніхто не притягне їх до відповідальності, а 40,7% опитаних взагалі не вважають це порушенням закону, оскільки вони не винні в тому, що внаслідок технічної помилки банк видав зайві гроші.

Ситуація докорінно змінюється, якщо банкомат недодасть усієї суми грошей. У такому разі опитувані у 79,7% випадків вважали б, що має місце порушення їхніх прав, а банк зобов’язаний повернути невидану частину грошей, 16,8% до того ж вимагали б компенсації за втрачений час і нерви. І лише 2% нічого не вимагали б від банку.

Соціологи довели, що у кризовий період кількість людей, які виправдовують свої незаконні дії, завжди збільшується. Варто додати, що в ці періоди також падає і рівень правової свідомості громадян, адже держава зменшує увагу до організації відповідних заходів із правового виховання населення. Та чи насправді українське законодавство встановлює відповідальність за неповернення зайво сплаченої банкоматом суми?

Аналіз законодавства показав, що кримінальної чи адміністративної відповідальності за такі дії не передбачено. Проте може мати місце настання цивільно-правової відповідальності, яка передбачена договором клієнта з банком. Розмір такої відповідальності визначається договором. Зазвичай він визначається необхідністю повернення (компенсації) банку зайво отриманої клієнтом суми. Зазначені гроші можуть повертатися банку клієнтом і добровільно, і шляхом примусового списання банком з рахунку клієнта. Такі положення мають деякі українські банки у своїх Правилах користування картковим рахунком та платіжними системами. Правила є обов’язковими для клієнта після підписання договору на відкриття карткового рахунку, в якому є посилання на них. Те, що клієнт з ними не ознайомився, не враховується, оскільки він підписав договір, в якому є норма про те, що він уже ознайомився з цими правилами і зобов’язується їх дотримуватися. Також банк може застосувати штрафні санкції за несвоєчасно повернуті гроші, якщо таке положення є в договорах. Отже, уважно читайте договір і всі його додатки до підписання цього документа. Не варто забувати і про те, що неповернення грошей до банку може негативно позначитися на вашій кредитній історії. І в майбутньому такому клієнту банк може відмовити у кредитуванні.

Якщо ж грошей на банківський картці клієнта недостатньо для покриття збитків банку, отримати ці гроші банк може лише в судовому порядку.

Щодо недоплачених банком або вкрадених з банківських карток сум, то тут усе простіше:  банки зобов’язані зі своїх коштів повертати клієнтам ці гроші. До того ж банк має ще сплатити пеню за час затримки видачі грошей.

Сергій ДЕМСЬКИЙ.