Як свідчать практика й сумний досвід, відновлення парку КП «Запоріжелектротранс» — це необхідність. Підтвердження того — два випадки загоряння у трамваях за цей рік. Причини загорянь різні. В першому — проводка всередині машини, у другому — проблема з контактною мережею. Рішення в обох випадках одне — системна робота з модернізації системи електротранспорту в Запоріжжі.


Про міську програму «Запорізький трамвай» «Голосу України» розповів ініціатор її створення і реалізації міський голова Володимир Буряк.

 

 

Володимир Буряк (ліворуч) питає з керівництва КП «Запоріжелектротранс» не за темпи й рекорди, а за якість роботи й гарантію безпеки для пасажирів.


Фото Володимира Шеремета.


— Володимире Вікторовичу, що стало поштовхом для створення міської програми?


— Останній новий трамвай у Запоріжжя було закуплено в 2006-му. Понад 10 років трамвайний парк міста не обновлявся. Мережі десятиліттями занепадали, підстанції зазнають вандалізму. І це лише частина проблем, з якими доводиться працювати. Головне питання, яке ставлю генеральному директорові КП «Запоріжелектротранс» Юрію Папачу, — якість складання і забезпечення безпеки для пасажирів.


Я не маю наміру «махати шашкою» і «рубати голови». Я розумію, що десятиліття підприємство перебивалося з води на хліб, постійно латаючи дірки. Сьогодні ситуацію треба кардинально змінювати. Відновлення парку, налагодження виробничої і ремонтної бази — перший крок у цьому напрямі.


— Чому вирішено складати трамваї самостійно, а не закупити нові?


— Ми запустили на лінію трамвай, який був складений на запорізькому комунальному підприємстві, запорізькими робітниками для запоріжців. По-перше, запорізький трамвай стає міському бюджету в 2,5—3 рази дешевше, ніж закупівля аналогічної машини на стороні. По-друге, цей трамвай економічний. Він споживає на 30% менше електроенергії, ніж машини, які працюють у місті сьогодні. По-третє, уперше ми випускаємо на маршрут трамвай частково з низькою підлогою — пристосований під потреби людей з обмеженими можливостями.


Представники Київського науково-дослідного інституту транспорту підтвердили відповідність цього трамвая поставленим технічним умовам і європейським стандартам. Нові трамваї сучасні й комфортні.


Електротранспорт залишається найзатребуванішим соціальним транспортом, а відновлення парку залучить до «Запоріжелектротрансу» нових пасажирів, які цінують не тільки низьку вартість проїзду, а й комфорт.


Дуже важливо, що комунальне підприємство «ЗЕТ» одержить нові замовлення, а це — стабільні робочі місця і перспектива розвитку на майбутнє. Місто матиме власну виробничо-ремонтну базу й самостійно вирішуватиме питання відновлення і ремонту парку машин.


До кінця поточного року на маршрути вийдуть іще 3 трамваї запорізького складання.


— Скільки трамваїв буде складено в Запоріжжі в перспективі?


— КП «Запоріжелектротранс» отримало ліцензію на складання 50 трамваїв. Наш досвід зацікавив Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана. Сподіваюся, що запорізькі трамваї і надалі їздитимуть вулицями не тільки рідного, а й інших міст країни.


Однак сьогодні нові машини — це лише перший етап. На нас чекає ще більша робота. Нам необхідно вирішувати питання реконструкції мереж, якими користується «ЗЕТ», підстанцій, на які вони заживлені. Для цього необхідно провести детальний аудит електрогосподарства, визначити слабкі місця, і виділяти гроші на їх ліквідацію. А якщо ні, то ризик того, що згорить і новий трамвай, залишатиметься, а це неприпустимо.

Нові трамваї обладнано пандусом, зручності пасажирів з обмеженими фізичними можливостями сприяє і частково низька підлога у вагоні.


Фото автора.