Будівництво РФ у Керченській протоці мосту, одностороннє перекриття Росією цієї акваторії створює ризики для національної безпеки нашої держави. Київ має реагувати на дії Кремля, на морську повзучу анексію агресора офіційними заявами і зверненнями до світових інституцій щодо грубого порушення Москвою норм міжнародного права. Про це вчора на прес-конференції заявив президент компанії UA.RPA, заступник міністра оборони України (2014 р.), заступник начальника Генштабу (2012—2013 рр.) адмірал Ігор Кабаненко.

За його словами, ситуація має давнє коріння. Адмірал згадав історію із островом Тузла 2003-го. «Тоді Росія намагалася пробити транспортний коридор у Крим і сподівалася отримати підтримку населення півострова. Але підтримки не було, і цей проект відклали. Після цього було підписано угоду між РФ та Україною, якою визначено міжнародний статус Керченської протоки і зазначено, що без згоди обох сторін там не можуть відбуватися жодні дії. А у 2013-му Янукович у пакеті домовленостей із Росією за відмову від вступу в ЄС (ціна питання — 15 млрд. доларів) підписав договір про спільну побудову Керченського мосту. Про це мало хто знає. Після анексії Криму ця угода була скасована», — розповів Ігор Кабаненко.

Він повідомив, що у 2015-му російська сторона запевняла: будівництво Керченського мосту аж ніяк не вплине на судноплавство в Азовському морі та, відповідно, на товарообіг в азовських портах України — Маріуполі та Бердянську. Однак росіяни перекрили протоку для встановлення залізничної арки мосту (28—31 серпня), і введені ними обмеження свідчать зовсім про інше.

Так, надводний габарит для суден, що проходять Керченською протокою, встановлено на рівні 33 метрів, хоча раніше називалася цифра 42 м. Це виключає проходження, наприклад, суден типу «Панамакс» — їхній надводний габарит становить 37,5 метра. Підрахунки експертів свідчать, що українські порти зазнають величезних збитків. У випадку Маріуполя це приблизно 30% перевалки!

На думку експерта, мета дій РФ у Керченській протоці виходить далеко за рамки суто економічних питань. Вони є новою формою агресії проти нашої держави. Штучно створюються обмеження, які призведуть до занепаду економіки індустріального регіону, до поширення незадоволення населення, що полегшать можливі агресивні дії з боку Москви, для якої створення сухопутного коридору в окупований Крим досі дуже актуальне. Бо навіть із Керченським мостом виживання півострова видається проблематичним, особливо щодо електропостачання...

Кабаненко вважає, що питання ситуації у Керченській протоці має розглядатися на окремому засіданні РНБО. Повинно відбутися інформування про ситуацію послів держав та відповідних інституцій ООН, які опікуються міжнародним правом.
Окрім того, адмірал наголосив: усі питання, які нині стосуються морської акваторії України, загострені. За його словами, українські ВМС украй обмежені у реагуванні на такі загрози. І ця слабкість, по суті, є провокуючою щодо дій агресора.