Голова Чернівецької облдержадміністрації Олександр ФИЩУК (на знімку) прийшов на цю посаду як учасник Революції Гідності з крісла народного депутата від «Народного фронту». Вибір випав на реально досвідченого, авторитетного керівника. Свого часу він був головою райдержадміністрації Кіцманського району, очолював обласну податкову адміністрацію. Олександр Фищук зарекомендував себе як патріот України і в складному різнонаціональному регіоні — як людина виважена і толерантна. Його порядність і вміння тримати слово, а також розумний баланс між батогом і пряником відзначали і представники бізнесу, дивуючись, як без репресій, масок-шоу, чисто на людських стосунках йому вдавалося забезпечувати планові надходження до держбюджету.

Зараз у голови ОДА нові виклики, нові плани і перспективи. Найперше — утримати в області робочі руки, забезпечити економічний розвиток і конструктивну громадсько-соціальну атмосферу. Про це й розмовляємо.

Рейтинги і статистика, як кажуть в Одесі, то дві великі різниці

— Олександре Григоровичу, чим нині живе влада «краю Черемоша і Прута»?
— Інтересами його людей. Вирішуємо нагальні питання економічного і соціального розвитку, переймаємося наповненням місцевих бюджетів, забезпечуємо ефективне використання бюджетних надходжень і вчасне виконання зобов’язань соціального характеру. На кінець жовтня 2017 року завершили реалізацію 28 проектів на суму 2,5 мільярда гривень. Продовжуємо ще 76 проектів на суму 1,7 мільярда гривень. Ми реалізуємо план заходів у рамках Стратегії розвитку Чернівецької області на період до 2020 року, до якого включено 322 проекти. Завдяки вжитим заходам область, за результатами рейтингової оцінки соціально-економічного розвитку регіонів, торік покращила свої позиції за трьома серйозними напрямами, а саме: відновлювальна енергетика та енергоефективність, ефективність ринку праці, економічна ефективність.
— Ви кажете про покращення рейтингових показників, тоді як нещодавно в ЗМІ пройшла інформація, що Буковина посіла передостаннє місце в рейтингу областей України…
— У згаданому вами рейтингу йшлося не про області, а про їхніх очільників — зіставлялися обіцянки голів ОДА та їх виконання. Тоді ж як я нічого взагалі не обіцяв. А опитувалися громадські діячі та журналісти. Натомість я оприлюднюю вам статистичні дані. Згідно з ними область забезпечила зростання обсягів виробництва промислової продукції на 7,3% щодо аналогічного періоду 2016 року. Позитивний результат у збільшенні на 40,9% виробництва у машинобудуванні забезпечило ТОВ «Аутомотів Електрік Україна» з німецькими інвестиціями; на 17,6% зросло виробництво меблів та іншої продукції, на 16,2% бачимо зростання у текстильному виробництві, пошитті одягу, виготовленні шкіри та виробів з неї; також 13,7% дало зростання у видобувній промисловості та розробленні кар’єрів тощо. Зросли обсяги реалізації промислової продукції. Так, за січень—листопад 2017 року промислові підприємства області реалізували продукції на 9170,4 мільйона гривень, що на 21,1% більше, ніж за аналогічний період 2016-го.
— А зростання наших показників не пов’язані, бува, зі зростанням ціни товарів та вартості послуг?
— Долар, як відомо, підскочив значно раніше, тож різниці між цінами 2016-го та 2017-го практично не було, за винятком двох останніх місяців минулого року.

41 країна представлена на Буковині

— Значну увагу приділяємо розвитку зовнішньоекономічної діяльності. В січні—жовтні 2017 року обсяг експорту товарів збільшився на 5,5% і становив $106 мільйонів. Сальдо зовнішньо-торгівельного балансу дало позитив і становило $13,9 мільйона. Сьогодні на Буковині працюють іноземні інвестиції із 41 країни світу. Найбільші обсяги іноземного капіталу в економіку області вкладено інвесторами з Нідерландів, Великої Британії, Кіпру, Туреччини, Румунії, Ізраїлю, Італії. Це 81,7% від загального обсягу прямих інвестицій.
— Як це відчули люди? Хотілося б також знати, яку підтримку мали з державного бюджету?
— На розбудову регіону виділено 98 мільйонів 655 тисяч гривень; завершується реконструкція та будівництво 14 соціальних об’єктів; відремонтовано 85,924 кілометра доріг; зведено та реконструйовано 5 шкіл, серед яких одна, у Йорданештах, — серед найкращих сільських шкіл в Україні; відремонтовано 32 медичні заклади; придбано сучасне медобладнання на суму 41 мільйон 513 тисяч гривень; на підтримку учасників АТО та їхніх сімей виділено 1 мільйон 930 гривень; родини загиблих отримали 17 квартир. Обсяг доходів обласного бюджету зріс на 1585,8 мільйона гривень, тобто на 40,5%.
А ще на Буковині успішно проводиться будівництво однієї з найбільших у Європі гідроакумулювальних станцій у Новодністровську. Працюють уже три енергоблоки, всього планується запустити сім.
Створено 26 об’єднаних територіальних громад, які приступили до самоврядування. 
Одне слово, роботи попереду багато. Зрештою на всьому у форматі інтерв’ю не зупинишся…

«До здорової критики ставлюся спокійно»

— Олександре Григоровичу, у такий спосіб хочу лише підкреслити здобутки області, щоби зняти всі питання. Бо, на жаль, у пресі щодо вас час від часу з’являються відверто замовні, а інколи, навіть, й агресивні статті… Натомість ваша реакція на них, я б сказала, аж занадто спокійна. Та це, зрештою, спрацьовує на ваш імідж, бо ж недарма кажуть, що на злодієві й шапка горить. Та це не ваш випадок.
— Як керівник області переконаний, що все це робочий процес: до здорової критики я ставлюся спокійно, а на відверту брехню не реагую. Тим більше бачу розважливу реакцію громадськості та правдиву й об’єктивну оцінку нашої роботи у солідних ЗМІ. Караван повинен іти!
Зазвичай спостерігаю протягом тривалого часу огульні звинувачення у свій бік, які замовляються деяким місцевим ЗМІ певними особами, до роботи котрих я мав свого часу претензії. Крапку ж над «і» поставить Кабмін — там на розгляді перебуває моє звернення стосовно одного з керівників ДФС України.
Як правило, люди не люблять критики, а деякі особистості її взагалі на дух не переносять. Тому, гадаю, у нас і виникли проблеми у стосунках із керівником чернівецької митниці, якому я ставив справедливі запитання щодо протиправних дій на пунктах пропуску, через які особливо страждають наші державні лісгоспи. Для прикладу, на кожне відвантаження необхідно запрошувати митника. Його ж робота коштує 20 євро на годину. І процес цей нешвидкий. За митником треба приїхати, привезти і відвезти. Це як шеф-кухар на весіллі. Зрозуміло, що приватний бізнес із цим змушений миритися, бо йому треба виживати. Та я веду мову про державні підприємства, бо коли приватні пропускають без проблем, то про державні цього не скажеш. Керівники Сторожинецького, Берегометського та інших держлісгоспів скаржилися, що митники чомусь взялися саме за них. 
І, зрозуміло, що такі підходи митарів створюють їм економічні проблеми. Тому, приміром, Сокирянський держлісгосп уже тривалий час замитнюється у Кам’янець-Подільському Хмельницької області. Як пояснили мені його керівники, це, в тому числі, й через ці митні побори у 20 євро за годину.
— Як на мене, то деякі випади у пресі, зокрема звинувачення вас у зустрічі з контрабандистами, просто притягнуті за вуха. Більше того, саме за той випадок зі зняттям перекриття на міжнародній магістралі вам треба виписати, щонайменше, подяку чи грамоту…
— Те звинувачення — чистісінької води нісенітниця. Я, бачте, зібрав громаду, серед якої буцімто були відомі контрабандисти. Так, я зібрав людей, щоби зняти напругу з перекриттям дороги на пункті пропуску власниками автомобілів на «євробляхах». Тим паче, що цього не можна було допустити на хвилі різкої реакції Угорщини, Польщі і Румунії після прийняття нового освітнього закону з поправками щодо викладання предметів мовами нацменшин. Утверджувати спокій та підтримувати його в області — мій обов’язок. Неприпустимо перекривати дороги, особливо міжнародні. І я на цьому наголошую. Нам достатньо російських провокацій?! Там і так на пункті пропуску «Порубне» тоді стояло по 300—400 фур.
— На вашу думку, як влада має «розрулити» проблему «євроблях»? Знизити мита й акцизи до рівня сусідніх держав, одноразово розмитнити за доступні кошти всі вже завезені автомобілі на іноземній реєстрації?
— Зараз уряд над цим працює. Треба порахувати втрати і здобутки від рішення, котре назріло. З одного боку, держава не повинна втратити, а з другого — громадяни також. Але тут постає запитання дещо в іншій площині: хто збурює громадян, які керують авто на іноземній реєстрації?
— Як вам вдалося понизити градус цієї проблеми?
— Я зібрав керівників правоохоронних органів, серед яких був і начальник Чернівецької митниці, та запросив ініціативну групу, яка організовувала перекриття міжнародної магістралі. Її представники зазначили, що не мають до нас як до влади жодних претензій. «Але ми на рівні держави будемо перекривати міжнародні дороги, вимагаючи узаконення наших автомобілів і зниження митних ставок», — заявили вони. Я ж особисто просив їх скасувати подібні акції. Мені відповіли, що народ уже зібрано через інтернет-ресурси. Та все ж переконав їх, що дорогу перекривати не слід, а зустріч з представниками влади можна організувати в іншому місці.
Тож хіба я, очільник виконавчої гілки влади в області, не мав зустрітися і виступити перед цими людьми і знайти конструктивне рішення проблеми? Натомість у замовних публікаціях окремих ЗМІ вже наступного дня устами митного керівництва мене звинуватили в спілкуванні з контрабандистами. Людей вдалося переконати, й акція не відбулася. Чому ж це не сподобалося головному митнику області? Відповідь, думаю, зрозуміла всім.
Стосовно тих публікацій мені хотілося б зауважити, що, ймовірно, окремі журналісти підтримали тему, потрапивши на гачок «гарячих новин» і просто не знаючи деталей справи. Це ж, мовляв, уявляєте, на якому рівні в нас корупція, коли голова ОДА та керівники правоохоронних органів зустрічаються з контрабандистами?! Тому я завжди й закликаю до професійності та виваженості.

Нікому не давав команди щось приховати чи «домалювати»

— Проблема доріг стоїть гостро в усіх областях, украй актуальна вона на напрямку Житомир—Чернівці—Порубне.
— Стосовно доріг чую багато некомпетентних закидів. Наприклад, митниця перераховує кошти з перевиконання, але це не означає, що вони перерахували, а ми взяли їх і зробили дороги. Найперше, треба мати проектно-кошторисну документацію, висновки експертизи, перелік об’єктів, визначених для капітального чи поточного ремонтів. Наголошую, це не ямковий, а поточний середній ремонт. Це спорудження основи і кількох шарів якісного асфальтового покриття. Перелік доріг, які підлягають ремонту, пропонуються нами й узгоджуються «Укравтодором», Мінфіном та Міністерством інфраструктури. Потім питання розглядає бюджетний комітет, і аж після цього можна приступати до роботи та використовувати кошти. А все це доволі тривалий процес. Саме тому цього року знову маємо 130 мільйонів гривень перехідних коштів. Останні суми — 80 мільйонів — були перераховані митницею в грудні, тож освоїти ці кошти до нового року було нереально. Ці гроші нині перебувають на казначейському рахунку. Водночас до початку робіт з ремонту доріг кошти перебуватимуть на депозитних рахунках у державних банках, які запропонують найвищі відсотки. Торік завдяки цьому обласний бюджет додатково отримав понад 30 мільйонів гривень.
— Ви як досвідчений фінансист, звичайно, чітко витримуєте процедуру, але люди вимагають якісних доріг уже.
— Якісне може бути, коли воно технологічно збалансоване, законне і виконано відповідально. Я працював керівником податкової адміністрації у Чернівецькій області, і ніхто ніколи не міг мене звинуватити в тому, що я допускав довільні дії з прийняттям рішень. Тільки у законний спосіб. За все життя я нікому з підлеглих не дав команди щось приховати чи «домалювати». Тому до подібних звинувачень я ставлюся просто. Я нікого ні про що не просив, ні про які преференції для когось мови не вів, нікому незаконних команд не давав. Є сумніви — будь ласка, звертайтеся із заявами до правоохоронних органів. Усім підлеглим я заявляю чітко: ви повинні чинити і діяти з позиції держави, з позиції закону.
— Як державна людина ви праві, але бізнесу дедалі важче, а на ньому ще й така непосильна місія, як підняття зарплат, щоб утримати людей у державі…
— У певній частині з вами важко не погодитися. Дедалі частіше отримую сигнали щодо випадків тиску на чесний бізнес. У тому числі й про митницю як підрозділ ДФС також. Намагаюся оперативно реагувати і втручатися в кожну подібну ситуацію. З підприємців ніхто не в праві дерти три шкури. До чого призводить, м’яко кажучи, неконструктивна політика стосовно підприємців на місцевій митниці: складають протокол, потім роблять експертизу, через два місяці подають до суду, а робота підприємства стоїть. Це серйозні важелі впливу на тих, хто не вміє домовлятися. Судові процеси можуть тривати й півроку, а людина втрачає, підприємство втрачає, держава втрачає, бюджет втрачає. Хто чекатиме півроку на вирішення своїх проблем, хто ризикуватиме підприємством? Тому йдуть на запропоновані митарями правила гри, хоча, як правило, в судах справи виграють. Це неправильно. Так не має бути. В умовах війни на сході, в умовах важкого зростання ВВП бізнесу треба сприяти на кожній ділянці нашої роботи. На цьому наголошує Президент і постійно загострює нашу увагу Прем’єр-міністр.
— Чи відчуваєте ви підтримку своєї позиції з боку народних депутатів, тим більше, що на посаду ви прийшли від «Народного фронту»?
— На жаль, знову доведеться згадати «дешеві» публікації, в яких дехто намагається перевести ці кухонні розборки в політичну площину. Чітко заявляю: політичного підтексту тут нема. У цілому ми знаходимо порозуміння з народними депутатами від Чернівецької області. Буковина має добрі показники і здобутки на рівні держави. Нам вдається утримувати стабільну громадсько-політичну ситуацію, вирішувати соціальні проблеми людей.

Подивилися, що на цьому відтинку вкрасти нічого, і питання дороги зависло

— Олександре Григоровичу, конкретизуймося все ж на дорогах. Яка там проблема? Все ж таки область видається гіршою за сусідів…
— Я не зовсім із цим згодний, ми не гірші за сусідів. У нас по дорогах, окрім двох об’єктів, усі кошти освоєні. Але вже виділений аванс і на два мости в Розтоках. Єдине, що я взяв ці роботи на власний контроль і провести їх неякісно не дозволю. Це 30 мільйонів гривень, ще 30 мільйонів на пункт пропуску «Порубне», де розширяють дорожнє полотно. Цього року очікуємо ще 160 мільйонів, щоб продовжити якісний ремонт доріг.
По Фонду регіонального розвитку з 98 мільйонів невикористаними залишилися 200 тисяч гривень. Решта все закрито. Я не знаю, чи ще є така область...
Стосовно коштів на ОТГ, то там теж усе використано, крім дороги між Чудеєм та Іжівцями. Там громада виділила 4 мільйони на дорогу, вона звернулася до «Укравтодору», той оголосив тендер через ProZorro, але пропозицій не надійшло. Потім уже вони прибігли до мене. Там ситуація проста. Підрядники подивилися, що на цьому відтинку вкрасти нічого, і питання дороги зависло. Я звернувся до «Укравтодору» знову, і він запевнив, що знайде підрядника. Хоча перед цим знайшли такого, що гроші освоїти не зміг. Це все робочі моменти, які нам вдається усувати без проблем, щоб люди були задоволені.
Географічне положення Чернівецької області зумовлює нас оглядатися на сусідів, брати краще на озброєння і підвищувати стандарти і власної роботи, і життя людей. Буковина — мальовничий карпатський край — приречена бути процвітаючою. Наше завдання — привести сюди інвестиції для розвитку туристичної галузі, рекреації, зростання економіки, налагодження нових переробних напрямів, на формування гідної пропозиції у цих сферах. І тут непочатий край роботи. А запорукою виходу з економічної депресії, найперше, має стати створення нових робочих місць з достойною оплатою праці. І так обов’язково буде! Я оптиміст. Тим паче, що ці процеси вже пішли, хоча перший рух завжди малопомітний. Але він є. І це головне.

Лариса ГОНЧАРЕНКО.
Фото надане прес-службою Чернівецької ОДА.

ФАКТИ

* Сьогодні на Буковині працюють іноземні інвестиції із 41 країни.
* Обсяг доходів обласного бюджету зріс на 1585,8 мільйона гривень, тобто на 40,5%.
* Створено 26 об’єднаних територіальних громад, які приступили до самоврядування.
* До Стратегії розвитку Чернівецької області на період до 2020 року включено 322 проекти, серед них — будівництво однієї з найбільших у Європі гідроакумулювальних станцій у Новодністровську.