Через проблеми з перереєстрацією спецдозволу АТ "Укргазвидобування" призупинило видобуток вуглеводнів зі свердловин Південно-Коломацького родовища (Харківська область). І це лише перша сумна "ластівка". Загалом товариство досі не отримало від Держгеонадр України рішення щодо продовження термінів дії 39 спецдозволів на видобування вуглеводнів. Одна з причин затримки -- неможливість отримати оцінку впливу на довкілля (ОВД).

 

"Голос України" вже писав про цю проблему. Річ у тім, що з 18 грудня 2017 року набрав чинності Закон України "Про оцінку впливу на довкілля" (від 23.05.17 № 2059-VIII). Він запровадив нову систему оцінки впливу на довкілля, яка є необхідною для отримання чи продовження будь-яких спецдозволів на надрокористування. Особливість закону у тому, що він дає голос громадам, на території яких видобувають корисні копалини. Відтепер люди можуть не лише знати про існування родовищ, а й впливати на діяльність компаній, які займаються їх розробкою.

 

Ухвалення цього закону було сприйнято позитивно усіма зацікавленими сторонами й навіть бізнесом, який розуміє, що громадськість має право знати, що відбувається на її території, й мати право голосу. Політики ж могли поставити собі кілька плюсів навпроти євроінтеграційних устремлінь. Закон впроваджує зобов'язання, передбачені Угодою про асоціацію з ЄС, зокрема Директиву 2011/92 про оцінку впливу окремих державних і приватних проектів на довкілля, а також відповідні дотичні положення Директиви № 2003/4 про доступ громадськості до екологічної інформації. Реалізація цього документа також дасть змогу забезпечити на належному рівні виконання Україною зобов'язань за Оргуською конвенцією та Конвенцією про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті.

 

Отож, здавалося б, дуже правильний закон, що долучає Україну до цивілізованого світу, якби не деталі. А саме -- досі не до кінця зрозумілою є процедура проведення ОВД: хто має проводити й оплачувати організацію громадських слухань, не до кінця прописано методологію цього процесу. Це призвело до того, що деякі регіони країни відмовилися проводити ОВД, доки процес не буде врегульовано остаточно.

 

Те, що ситуація склалася не на користь нафто- та газовидобувників, підтверджує й виконавчий директор Асоціації газодобувних компаній України Роман Опімах: "Нафтовидобувна галузь всіляко підтримує проведення екологічних експертиз, і всі готові працювати згідно з законом. Але ті речі, що були впроваджені у грудні минулого року, досі не запрацювали. Фактично галузь постала перед несподіваним викликом -- компанії не можуть почати буріння нових свердловин (і продовжувати дію спецдозволів на видобуток на діючих родовищах. -- Авт.), бо не мають ОВД. Закон запустив необхідність її отримання, але система, яка зумовлює його виконання, не врегульована. Нині вона лише у процесі налагодження".

 

Р. Опімах нагадує, що проводити ОВД можуть два органи: обласна адміністрація та Мінприроди. "Усі компанії звернулися за місцем проведення робіт -- до обласних адміністрацій, що логічно. Але вони здебільшого отримали відмови, бо за законом, Мінприроди мало встановити вартість проведення громадських слухань обласними адміністраціями. А оскільки такий документ вони не отримали досі, місцева влада відмовилася проводити оцінку впливу на довкілля. Потім компанії почали звертатися до Мінприроди. Там роблять свою роботу, за що ми їм вдячні, але фізична спроможність міністерства у цьому питанні обмежена. Адже кількість персоналу на всю Україну, що має займатися ОВД, -- це один відділ. А кількість заявок -- понад 700, з них 120 -- це нафтогазові. І з цих 120 лише 9 було задоволено. Тобто уявляєте масштаб проблеми?" -- риторично запитує експерт.

 

Масштаб проблеми справді вражає, адже саме на нинішній час у флагманів газовидобування припав період продовження дії спецдозволів. Зокрема, ПАТ "Укрнафта" цьогоріч має продовжити 27 спецдозволів, "Укргазвидобування", як уже зазначалося, -- майже 40. Наголосимо, що це стосується родовищ, на яких активно триває видобуток, про буріння нових свердловин взагалі не йдеться. І це у той час, коли власний видобуток вуглеводнів є стратегічною галуззю з багатьох точок зору, зокрема й безпекової.

 

Зважаючи на це, Кабмін уже пішов на певні поступки. "Нині завдяки переговорам з урядом було досягнуто компромісу щодо продовження ліцензій на видобуток -- процедуру ОВД було відтерміновано до кінця року. Тобто схема така: компанії продовжують ліцензію, і вона повинна зробити ОВД до кінця року. При цьому наказ, що встановлює вартість проведення громадських слухань для здійснення оцінки впливу на довкілля, був нарешті на днях зареєстрований Мін'юстом. Чекаємо оприлюднення, що розблокує роботу обласних адміністрацій у цьому напрямі", -- розповів Р. Опімах.

 

Ще одна проблема у проведенні ОВД, за його словами, -- термін оформлення. "Нині мінімальний строк проходження цього процесу -- 5 місяців. Тобто саме стільки часу компанія не може починати буріння. Ми пропонуватимемо удосконалити законодавство й скоротити цей термін. Також необхідно привести український закон до його європейського прототипу, який вимагає проведення ОВД лише у випадках досягнення певних обсягів видобутку, тобто оцінка впливу на довкілля не вимагається на нові ліцензії. А це може бути ще одним викликом, який заблокує проведення привабливих нафтогазових аукціонів, яких так чекають галузь і інвестори", -- пояснив експерт.

 

Поки що ж починаємо рахувати втрати. За даними "Укргазвидобування", добовий дебіт зі свердловин Південно-Коломацького родовища станом на 30 травня цього року становив 30 тис. м3 природного газу та 1 т газового конденсату. До кінця року втрати вуглеводнів із цього родовища сягнуть понад 6,42 млн м3 природного газу і понад 210 т газового конденсату.

 

Представники нафтогазової сфери вимагають негайно доопрацювати механізми проведення ОВД, зробити цю процедуру прозорою та зрозумілою бізнесу, місцевій владі та громадам.

 

Маргарита СОКОЛОВСЬКА.