Учора Голова Верховної Ради Андрій Парубій узяв участь у роботі круглого столу «Парламентський контроль у сфері публічних фінансів». Захід проходив за сприяння парламентського Комітету з питань бюджету та Асоціації українських правників.
Нині Верховна Рада сприймається всіма передусім як законодавчий орган влади, зауважив він, але треба пам’ятати, що однією з ключових функцій цього органу влади залишається і контролююча функція. Саме тому, наголосив А. Парубій, було так важливо, щоб парламент цього скликання міг обрати Рахункову палату. «Хоч це питання довго та важко проходило в залі, але Рахункова палата сьогодні в дії, — наголосив він. — Хочу привітати і голову, і її членів із початком роботи, яка, власне, і є інструментом парламентського контролю. У тому числі й контролю за публічними фінансами.

Голова Верховної Ради України Андрій Парубій, голова Комітету з питань бюджету Андрій Павелко, голова Рахункової палати України Валерій Пацкан.

Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.

Більше фото тут — www.golos.com.ua

«У непростий час доводиться працювати, — продовжив Голова Верховної Ради, — ми проводимо реформи в усіх сферах життя, і надзвичайно важливо, що кращі експерти допомагають Кабміну та парламенту у виробленні нових ефективних механізмів контролю за державними фінансами».
Водночас Андрій Парубій підкреслив, що бачить потребу пошуку нових актуальних інструментів контролю. Він висловив вдячність колегам із Комітету з питань бюджету, а також голові Рахункової палати і урядовцям за те, що таку ініціативу підтримали. «У питанні контролю за публічними фінансами надзвичайно важливою є гармонійна співпраця між Верховною Радою та Кабміном, — сказав він. — І протягом останніх років ми змогли продемонструвати новий якісний рівень співпраці. У тому числі й у формуванні головних фінансових документів, і в їх підготовці». А. Парубій нагадав, що два останні роки, мабуть, уперше за два десятки років, в український парламент Державний бюджет заходить вчасно. «Ми голосуємо кошторис не під ялинку, а це вже було традицією, а в нормальному робочому обговоренні, в нормальний робочий день, і це високий показник співпраці та взаєморозуміння між виконавчою та законодавчою гілками влади».
Глава парламенту наголосив, що з огляду на останні урядові ініціативи щодо основних засад фінансового контролю, народним депутатам необхідно знайти спільне виважене рішення, передусім для того, щоб забезпечити неухильне виконання вимог Конституції щодо контролю за бюджетними ресурсами, а також вимог щодо організаційної незалежності вищого органу фінансового контролю, яким в Україні є Рахункова палата.
Важливою складовою парламентського контролю є діяльність безпосередньо Верховної Ради, Комітету з питань бюджету та підкомітету з питань Рахункової палати, яку очолює Іван Крулько. Такий акцент зробив голова Комітету Верховної Ради з питань бюджету Андрій Павелко. Він нагадав, що в цьому скликанні парламент здійснив законодавче реформування Рахункової палати, прийнявши в 2015 році нову редакцію відповідного закону. На думку багатьох депутатів, каже він, цей закон є прогресивним і надає нового імпульсу для подальшої діяльності Рахункової палати — для її розвитку, дієвості та ефективності з огляду на сучасні умови та політико-правові засади державотворення.
Серед іншого законом запроваджено прозорий порядок призначення членів Рахункової палати на конкурсній основі. Бюджетний комітет провів підготовку першого і повторного конкурсів, і в березні призначено новий склад палати. Цей орган уже показав свою дієвість, переконаний А. Павелко. Півроку палата працює більш прозоро, публічно та покращила взаємодію з парламентом загалом і з комітетом безпосередньо.
На думку голови Бюджетного комітету, належна імплементація закону про Рахункову палату дасть змогу їй стати ефективним інструментом парламентського контролю в сфері публічних фінансів. Водночас, зауважив він, існує необхідність прискорити імплементацію міжнародних стандартів державного фінансового контролю, покращення якості зовнішнього, фінансового аудиту та їх належного застосування з урахуванням ґрунтовного розгляду в парламенті. Це має сприти ефективному використанню бюджетних коштів. Окремою темою для дискусій є розширення повноважень Рахункової палати в частині контролю за коштами місцевих бюджетів, пенсійного фонду та фонду державного соціального страхування. Це питання обговорювалося під час роботи над рекомендаціями до закону про Рахункову палату, але це нововведення потребує внесення змін у Конституцію.