Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення провів слухання «Ефективність системи надання субсидій населенню». Участь у заході взяли народні депутати, представники центральних органів виконавчої влади, Рахункової палати, Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, Пенсійного фонду, Фонду соціального страхування, наукових установ, органів місцевої влади, профспілок.

Відкриваючи засідання, перший заступник голови комітету Сергій Каплін зауважив, що народні депутати підготували свої рекомендації до урядової постанови щодо надання субсидій. Проте Кабмін переніс їх розгляд. «Ми ставимо ультиматум, щоб до наступного засідання вони сформували свої зустрічні пропозиції, погодили всі нюанси з Мінфіном, іншими профільними урядовими органами і доповіли українським громадянам про нову редакцію постанови, яка регулює порядок і обсяги надання субсидій», — наголосив С. Каплін.
За його словами, через експерименти Кабміну із субсидіями цього року майже шість мільйонів наших співвітчизників, або до трьох мільйонів домогосподарств, були нахабно або через брак професіоналізму позбавлені такого права. Депутат назвав неприпустимою практику, коли в Сумській, Запорізькій та Дніпропетровській областях — індустріальних центрах нашої країни — 75 відсотків домогосподарств перебувають на субсидійній голці. У Польщі цей показник становить 5 відсотків, у країнах Європи в середньому — від 10 до 15 відсотків. «Це означає, що у нас з енергетичною політикою щось не так, є дуже серйозне макроекономічне розбалансування. І сьогодні потрібно вирішувати питання про перегляд принципів і підходів до формування цієї концепції», — сказав він.
С. Каплін нагадав, що два роки тому дослідження парламентської робочої групи встановили: переплата простих українців за газ, який становить основу комунальних платежів,  – майже 80 відсотків. Тобто ціна на газ втричі завищена. Причина — прихований податок для простих людей у вигляді ПДВ, надприбутки «Нафтогазу» і невпорядкована політика державних газонафтовидобувних компаній.
«Прибравши ці прокладки, аномальні явища та інститути, — наголосив він, — ми зможемо добитися істотного зменшення ціни на газ. Ресурс для цього є. Потрібні лише потужні інфраструктурні проекти, нова політика в галузі видобутку та розвідки родовищ і абсолютно нова енергетична політика».
Водночас С. Каплін відзначив, що комітету все-таки вдалося досягти взаєморозуміння з Міністерством соцполітики: «Ми вибудували системний діалог. Наші відносини перестали бути конфліктними, вони набули паритетного, партнерського характеру, і я щиро вірю, що на наступному засіданні Кабміну наші пропозиції до порядку, який регулює питання надання субсидій, будуть враховані».
Комітет пропонує, щоб усі, хто має заборгованість у зарплаті, хто не по своїй волі не сплачує єдиний соцвнесок у Пенсійний фонд, повинні автоматично отримувати субсидію. Так само, як і родини онкохворих. «Це питання гідного ставлення до співвітчизників. Коли людина хвора на онко — тут немає багатих і бідних. Треба йти назустріч таким людям», — сказав С. Каплін. Крім того, додав він, потрібно звернути увагу на інвалідів І та ІІ груп та людей, які мають інші серйозні захворювання: «Нехай у комісійний спосіб, розглядаючи кожен окремий випадок, надавати їм можливість отримувати субсидії».
Нині Міністерство соцполітики підготувало зміни до програми надання субсидій, які вміщують більшість пропозицій, висловлених комітетом, повідомив заступник міністра Микола Шамбір. «Постанова готова, потрібно додаткове узгодження з Мінфіном, і сподіваюся, що на наступному засіданні Кабміну це питання буде розглянуто», — сказав він.
Урядовець озвучив основні зміни, які передбачає відповідний проект постанови. Зо-
крема, буде зменшено навантаження на органи соцзахисту, субсидія призначатиметься раз на рік, буде переглянуто сам підхід до надання субсидій. Зачеплять новації і заробітчан. Якщо громадяни, які працюють за кордоном, беруть участь у пенсійному страхуванні у цих країнах і матимуть документальне того підтвердження, вони набуватимуть право на отримання субсидій.
Змінюється також підхід до обмеження метражу житла. Якщо раніше виходили із загальної площі, то тепер — з опалювальної. Якщо ж на відповідній площі проживає декілька сімей, можна буде розділити особисті рахунки. Також при розрахунку субсидії пропонується не враховувати до сукупного доходу сплачені аліменти та бюджетну дотацію на вирощування молодняку великої рогатої худоби.
Окремо урядовець зачепив питання монетизації пільг. Закон про житлово-комунальні послуги передбачає, що вона повинна бути запроваджена з січня 2019 року. Але уряд обережно ставиться до цього питання. Нині створено міжвідомчу робочу групу, яка напрацює механізм монетизації субсидій. Але робота розпочнеться з невеликої категорії населення, для того, щоб справді гарно відпрацювати систему і не допустити будь-яких зривів у соціальному захисті малозабезпечених громадян.