Щоб запобігти виникненню надзвичайної ситуації державного рівня, Закарпаття попросило уряд виділити на ремонт доріг державного значення кошти з резервного фонду. Іншого виходу немає!

Критичний стан доріг державного значення на Закарпатті, які перебувають на балансі Служби автомобільних доріг України, спонукав керівництво облдержадміністрації провести позачергове засідання регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (ТЕБ і НС).

Щоб усвідомити всю складність ситуації, варто навести лише кілька промовистих цифр. Загальна довжина доріг державного значення в області становить 921,2 км. Вони мають свою специфіку, відмінну від інших регіонів України. Так, 62% від загальної довжини цих доріг розташовані в гірській місцевості з 12 перевалами. Практично всі вони проходять уздовж річок і перетинають їх, тому на дорогах розташована велика кількість штучних споруд: мостів, трубопроводів, підпірних стінок тощо.

Для утримання доріг державного значення в нормальному стані щорічно слід здійснювати капітальний ремонт не менше 80 км і поточний середній — не менше 180 км дорожнього покриття, констатують у прес-службі ОДА. На це необхідно кожного року виділяти до чотирьох мільярдів гривень! А фактичне фінансування всієї дорожньої галузі Закарпаття за попередні роки становило ледве 200 мільйонів гривень на рік. Ось який парадокс!

Унаслідок хронічного недофінансування обсяги руйнування автодоріг (особливо в зимовий період) постійно зростають. А паралельне збільшення інтенсивності дорожнього руху і навантаження на шляхи призводять практично до повного їх зношення і створення загрози безпеці автомобільного руху. За останні десятки років на основних дорогах державного значення Закарпаття склалася катастрофічна ситуація, яка загрожує безпеці дорожнього руху, життю і здоров’ю десятків тисяч людей.

На засіданні наголошувалося: особливо поганий стан покриття на дорогах державного значення Мукачево — Рогатин (друга за важливістю транспортна артерія Закарпаття), Ужгород — Самбір, Хуст — Долина, Нижні Ворота — Воловець — Міжгір’я, Синевир — Синевирська Поляна, Хуст — Шаян — Вишкове — Буштино.

— За два попередні роки за моєї ініціативи значна частина коштів із «митного експерименту» спрямовувалася на капітальний та поточний середній ремонт доріг державного значення Мукачево — Рогатин і Нижні Ворота — Воловець — Міжгір’я, — наголошує голова ОДА Геннадій Москаль. — Однак у другій половині 2018-го митниці встановили такі високі планові показники, що перевиконати їх було неможливо, а з 2019 року «митний експеримент» взагалі не передбачений. 280 мільйонів гривень, які закладені для Закарпаття на 2019-й через Дорожній фонд, можна використати на ремонт тільки обласних і районних доріг. Ремонтувати на них дороги державного значення — це нецільове використання грошей, за що передбачена кримінальна відповідальність. Фактично виходить так, що більша частина доріг державного значення, на які облдержадміністрація не має жодного впливу, залишилася без усілякого фінансування.

Через це керівник області хоче звернути увагу на розподіл видатків державного бюджету України на 2019 рік щодо ремонту доріг державного значення. «У цьому переліку об’єктів не згадана жодна дорога із Закарпаття, однак народні депутати України, в тому числі від Закарпаття, проголосували за нього! — обурюється Г. Москаль. — Так далі тривати не може, подальше відтермінування ремонтів призведе до повного припинення руху дорогами державного значення, порушення нормальних умов життєдіяльності населення та переросте у надзвичайну ситуацію державного рівня».

Щоб запобігти цьому, регіональна комісія ТЕБ і НС вирішила визнати стан доріг державного значення на Закарпатті таким, що може призвести до виникнення надзвичайної ситуації державного рівня. Нині готується звернення до Кабінету Міністрів України щодо виділення коштів резервного фонду державного бюджету для виконання першочергових заходів із запобігання виникненню на автомобільних дорогах загального користування державного значення надзвичайної ситуації державного рівня.

Коли верстався номер, стало відомо, що уряд виділив додаткове фінансування на ремонт доріг державного значення в межах Закарпаття у сумі 577 514,6 тис. грн.

Отже, 6 лютого на засіданні Кабміну розглянуто звернення Закарпатської ОДА про невідкладну потребу виділення коштів на ремонт доріг державного значення, які перебувають у катастрофічному стані й місцями нагадують танкодром.

— Уряд хоч і не повністю задовольнив потребу в коштах, але виділив додаткове фінансування для Закарпаття, — цитує очільника області Геннадія Москаля прес-служба ОДА. — Ремонт доріг почнеться після проведення тендерних процедур, щойно дозволять погодні умови. Додаткові кошти виділені в тому числі й на міст через р. Теребля в селищі Буштино Тячівського району, що на автодорозі Мукачево — Рогатин. Старий міст уже понад десять років перебуває в аварійному стані, на добудову нового мосту, який почали зводити ще в 2008-му, нині виділено 26,5 мільйона гривень.