У комітетах Верховної Ради

Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендує Верховній Раді прийняти за основу проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства.

Члени комітету розглянули законопроект № 8270 та альтернативні до нього проекти за №№ 8270-1, 8270-2, 8270-3. Під час розгляду зазначалося, що законопроектом № 8270 передбачено внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу, законів України «Про вибори Президента України», «Про вибори народних депутатів України», «Про всеукраїнський референдум», «Про місцеві вибори».

Зокрема, з метою розширення переліку правопорушень та отримання правових підстав для затримання правопорушника пропонується запровадити санкції у вигляді позбавлення волі строком до двох років за такими статтями Кримінального кодексу: частина перша статті 158-1 щодо незаконного використання, вкидання виборчих бюлетенів; частина перша статті 159 щодо порушення таємниці голосування членом виборчої комісії, кандидатом, спостерігачем; частина 1 статті 160 щодо отримання виборцем неправомірної вигоди, пов’язаною з реалізацією активного або пасивного виборчого права.

Таким чином, законопроектом уперше пропонується запровадити санкцію у вигляді позбавлення волі за цими злочинами.

З метою підвищення ефективності розслідування злочинів, пов’язаних з наданням виборцям пропозиції неправомірної вигоди, непрямого підкупу виборців, фальсифікації виборчої документації (частина 1 статті 158-3 КК, частини 2, 3 статті 160 КК) проектом пропонується посилення відповідальності шляхом збільшення санкцій у вигляді позбавлення волі до шести років (чинний Кримінальний кодекс передбачає максимальну санкцію за пропозицію виборцю неправомірної вигоди у вигляді позбавлення волі строком до трьох років).

Передбачається звільнення від кримінальної відповідальності осіб, які добровільно повідомили правоохоронні органи про вчинення злочинів щодо підкупу виборців або фальсифікації виборчої документації та сприяли розслідуванню. При цьому звільнення від кримінальної відповідальності не застосовуватиметься до організаторів підкупу виборців чи злочинної діяльності із фальсифікації виборчої документації.

Також пропонується ввести відповідальність за підкуп кандидата. Це запобігатиме використанню негативних виборчих технологій щодо висування «технічних кандидатів» чи кандидатів-двійників, які заздалегідь не мають жодних шансів на перемогу.

Водночас передбачається, що відповідальність за заповнення протоколу із порушенням процедури буде меншою, ніж у разі внесення до нього неправдивих відомостей.

Автори законопроекту вважають за необхідне ввести кримінальну відповідальність за здійснення передвиборної агітації, яка супроводжується наданням виборцям неправомірної вигоди. Чинний Кримінальний кодекс має прогалини у цьому питанні, встановлюючи відповідальність лише за надання неправомірної вигоди юридичним особам.

Крім того, у проекті закону значно розширено розуміння неправомірної вигоди, яка може незаконно надаватися виборцям.

Зокрема, до такої неправомірної вигоди включено спиртні напої та продукти харчування, які масово роздаються на виборах в Україні з метою підкупу виборців.

Змінами до Кодексу про адміністративні правопорушення пропонується значно підвищити розмір штрафів за порушення обмежень ведення передвиборної агітації. Такі порушення виборчого законодавства є найбільш масовими в Україні, тому необхідно створити умови, коли кандидатам буде вигідніше дотримуватися закону, ніж його порушувати. Зокрема, нині штраф за порушення встановлених обмежень громадян від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Проект передбачає підвищення штрафу до 100—200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Разом з тим пропонується скасувати кримінальну відповідальність за приховування або знищення виборцями власних виборчих бюлетенів. Здебільшого виборці вчиняють такі дії з хуліганських чи протестних мотивів, тож вони не становлять суспільної небезпеки. Подібні інциденти є непоодинокими і правоохоронці витрачають значні зусилля на документування порушень, які не є пріоритетними для забезпечення якості виборчого процесу. У цьому випадку достатньо обмежитися штрафом і звільнити ресурси для розслідування виборчих злочинів, які дійсно можуть впливати на результати голосування.

Документом також пропонується передбачити адміністративну відповідальність за умисне розголошення виборцем свого волевиявлення у приміщенні для голосування, що має попередити різноманітні форми контролю за волевиявленням виборця з боку третіх осіб.

Ключовим завданням законопроекту є формування належних умов для забезпечення невідворотності покарання для порушників законодавства на виборах.

Проаналізувавши законопроекти, члени комітету ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства № 8270 прийняти за основу, скоротивши строк надання поправок та пропозицій до другого читання, а проекти законів за №№ 8270-1, 8270-2, 8270-3 відхилити.

За повідомленням інформаційного управління апарату Верховної Ради.