Артисти Хмельницької обласної філармонії запросили глядачів на святкування 334-ї річниці з дня народження відомого композитора. Як годиться на гостинах, просто в глядацькій залі всім пропонували каву із солодощами, а ще — «посмакувати» незвичною програмою «Кавова кантата Й. С. Баха».

Для багатьох було справжнім відкриттям, що композитор, якого впізнаємо переважно по білій перуці, твердому погляду і грубуватих рисах обличчя, був веселим жартівником. А ще — писав рекламні ролики. Зокрема, і про каву. Три століття тому такий твір замовив йому власник кавового будинку Циммермана в Лейпцигу. Вимоги були прості: головним героєм має бути кава. А ще твір повинен бути легким, розважальним, таким, щоб одразу захоплював глядачів. На оперу замовник не зазіхав, просив щось невелике за обсягом, що можна було б виконати просто в кав’ярні. Ну чим не рекламне замовлення?

І кого було просити про його створення, як не Йоганна Себастьяна — композитора, капельмейстера, віртуозного органіста? Тоді Бах тільки отримав посаду керівника лейпцігської Музичної колегії, що виконувала світські твори. За твором діло не стало — швидко народилася «Кавова кантата».

У лейпцігській кав’ярні Бах разом із музикантами працював не один рік поспіль, виконуючи час від часу замовлення господаря на написання творів. Раз на тиждень відвідувачі збиралися, щоб послухати Баха і його музикантів. А от до напою багато хто ставився з обережністю. До того ж у той час країною ширилася заборона на каву, її продаж обкладався величезним податком. Протистояти йому і мала реклама.

Із завданням композитор упорався блискуче. Чого тільки варта головна арія Лізхен: «Ах! Яка солодка на смак кава! Ніжніша, ніж тисяча поцілунків, солодша, ніж мускатне вино!» Її для хмельничан виконала заслужена артистка України Фатіма Чергіндзія.

Разом із оповідачем, роль якого виконав тенор Андрій Юрченко, та паном Шлендріаном, якого зіграв баритон Степан Дробіт, розповіли історію про те, як Шлендріан намагається відмовити доньку від вживання напою, але та залишається вірною йому попри всілякі заборони. Те, як вона описує її смак, можна вважати справжнім гімном каві. І через три століття реклама, створена геніальним композитором, діє стовідсотково.

До того ж постановники зробили виконання кантати інтерактивним, залучивши до дійства і глядачів. Головні герої постійно перебувають серед них, ведуть умовні діалоги, а наприкінці залучають до пустотливої гри.

Загалом концертну програму побудували так, щоб продемонструвати яскраву багатогранність композитора. У першій частині заслужена артистка України Наталія Молдован (орган), лауреат міжнародних конкурсів Ольга Абакумова (сопрано), камерний оркестр під керуванням заслуженого артиста України Сергія Рабійчука виконали низку відомих класичних творів Баха. А на завершення «Кавова кантата» продемонструвала ще й гумористичний талант митця. Тож кавування з Йоганном Себастьяном стало для багатьох глядачів цікавим, пізнавальним та веселим.

Хмельницький.