Біля робіт угорських карикатуристів зупинявся сам... Гоголь.

Фото автора.

У Полтаві відкрили традиційні щорічні, вже дев’ятнадцяті(!) за ліком, міжнародні оглядини карикатур. Кілька років поспіль їх називають фестивалем. Із коротких штанців звичайної виставки дійство виросло тоді, коли йому стало тісно на одній локації. Тож і цього року, крім Галереї мистецтв, перед ним відчинив двері музей авіації та космонавтики.

Там, як і завжди, представили роботи художників-карикатуристів із різних країн, які «в’їжджали» (чи таки влітали?) в тему «Карлюка в космосі». Однак то була тільки своєрідна прелюдія до яскравої феєрії усмішок та емоцій у Галереї мистецтв, де відбувалися головні урочистості з нагоди відкриття міжнародного фестивалю «Карлюка-2019». Зазвичай їх влаштовують 1 квітня, тобто у День сміху та на чергові іменини видатного земляка Миколи Гоголя. Та цього року іменини були не черговими — ювілейними. Тож у геніального ювіляра того дня було стільки зустрічей та імпрез, причому не тільки у Полтаві, що скрізь він просто не встигав...

Але на те, що першоквітневу усмішку довелося розтягнути на... п’ять днів і, як то кажуть, від вуха до вуха, ніхто, здається, не нарікав. Тим паче що таке очікування компенсувалося можливістю зробити селфі з самим Миколою Васильовичем і його незмінною супутницею — маленькою Карлюкою... Та ще й на тлі справжнього різнобарв’я-розмаїття карикатур. Цього разу було над чим посміятися та подумати і старому і малому, бо були представлені твори майстрів гумористично-сатиричного пензля й олівця фактично з різних епох.

Одну половину виставкової площі зайняли 86 планшетів із малюнками майже легендарного вітчизняного художника-карикатуриста, багаторічного ілюстратора журналу «Перець» та інших всеукраїнських видань, уродженця Полтавщини Анатолія Василенка. Поціновувачі його таланту старшого віку знають, що ті видання з малюнками «АВаса» в радянські часи виходили мільйонними тиражами. Причому багато співвітчизників передплачували їх переважно заради того, щоб побачити чергову карикатуру Анатолія Василенка, які друкували майже в кожному номері!

До речі, його «приперчені» малюнки на виставці неабияк зацікавлювали й тих юних полтавців, які про існування, так би мовити, класичного «Перцю» дізнаються хіба що з розповідей бабусь і дідусів. Зрештою, на «Карлюці-2019» усі охочі можуть переконатися у тому, що творчий доробок патріарха української карикатури достатньо актуальний, наповнений колючими темами з нашого сьогодення. Власне, твори справжнього Майстра ніколи не старіють. Через поважний вік і стан здоров’я він не зміг прибути до Полтави, та, певно, й у столиці відчув сяйво усмішок земляків...

А от роботи вісьмох угорських художників, які вгніздилися на іншій половині виставки, представник Асоціації карикатуристів цієї країни Іштван Келемен представив особисто. На відкритті експозиції він висловив захоплення гостинністю полтавців і високим рівнем майстерності українських колег. Майстри пензля й олівця з Угорщини на цьогорічній «Карлюці» презентували 92 роботи. Вони дуже різні за тематичною спрямованістю й технікою виконання. Відвідувачів, певно, найбільше зацікавило відображене на карикатурах ставлення наших сусідів до Євросоюзу.

«Євросоюзівські» мотиви Пола Лефхафта.

Однак усе те, як то кажуть, краще один раз побачити... Ця виставка у Галереї мистецтв діятиме до 21 квітня.

Полтава.