На знімку: в жовтні минулого року група «тітушок» понівечила мікроавтобуси сумських перевізників. 

Фото: sts.sumy.ua

Останнім часом протистояння зайшло так далеко, що йому присвятили розширену нараду в облдержадміністрації. 

Конкуренція має бути цивілізованою

За словами начальника Головного управління Національної поліції в області Миколи Лушпієнка, конфронтація на автотрасі від Сум до столиці триває вже три з половиною роки. На переконання інших осіб, значно довше. Обізнані люди розповідають: коли почався другий Майдан, який переріс у Революцію Гідності, перевізники безплатно доставляли активістів до Києва та з Києва, і хтось комусь щось за це пообіцяв. Про Майдан чи антимайдан ідеться, не конкретизується. Опісля влада на Сумщині неодноразово змінювалась, тому обіцянок не виконали, але переділ ринку запрограмували.

Наразі маємо чотирьох учасників конфлікту, котрі «воюють» за пасажиропотік між обласним центром та столицею. У трьох із них сумська «прописка», четвертий зареєстрований у селищі Макарів Київської області. Сумські оператори «Санавто», «Сервіс Люкс» і «Еліт Експрес» на цьому маршруті вже 15—20 років, київське ТОВ «АТП «Стріла» змагається за нього з 2014-го. Місце серед перевізників вважається хлібним, бо охочих домчати із Сум до Києва з вітерцем, вибравши для цього найзручніший час, вистачає. Точніше, вистачало раніше — тепер перевізники змагаються за кожного пасажира. За останні два роки ціну проїзду вже кілька разів опускали — із 300 грн до 100 грн, і хоч така благодійність тривала недовго і була рекламною, вона свідчить: якби до конкурсу на обслуговування маршруту Суми — Київ допустили всіх бажаючих, пасажири б лише виграли. Але за умови, що конкуренція буде цивілізованою, а не такою, як зараз. Сумські підприємства працюють у форматі нерегулярних пасажироперевезень. Їхні швидкісні мікроавтобуси вирушають не зі стаціонарних автостанцій, а з тимчасових стоянок. «Стріла» претендує на регулярні перевезення. Вона одержала відповідний дозвіл Сумської обласної філії Укртрансбезпеки та уклала договір на обслуговування із ТОВ «Сумиоблавтотранс». Останнє має у регіоні мережу автостанцій, частина яких розташована на маршруті Суми — Київ.

Час кидати каміння

Останнім часом конфлікт між сумськими перевізниками, з одного боку, та київським — із протилежного, загострився до загрозливих масштабів. До нього залучили армію «тітушок». Мікроавтобуси зустрічають у певних місцях та закидають камінням, а водіям погрожують фізичною розправою. Частіше страждають сумчани, але одного разу розтрощили бокове дзеркало і на автобусі «Стріли». Безкарно для «автора», ким виявився один із сумських водіїв, це не минулось: його добряче побили.

Директор «Стріли» Олександр Москаленко стверджує, що його підприємство також неодноразово зазнавало атак. Починаючи із 2014 року, підпалили сім автобусів «Стріли», із них два — на території Сумщини. О. Москаленко наголошує, що сумчани здійснюють пасажироперевезення до столиці без необхідних дозвільних документів, і в цьому можна вбачати «співпрацю із Міністерством транспорту».

У жовтні минулого року зграя молодиків у балаклавах порізала шини та розбила скло у 17 сумських мікроавтобусах, що мали вирушати до Києва. Сталося це на автостоянці в Сумах о 3-й годині ночі. Поліцейські оперативно затримали осіб, котрі могли бути причетними до правопорушення. Різні джерела називають різну кількість затриманих — від 19 до 32. У багатьох виявилась київська або дніпровська реєстрація. «Тітушки» прибули до Сум на автобусі у супроводі позашляховиків. Однак більшість затриманих у поліції відпустили, а кримінальне провадження порушили лише проти чотирьох з них.

Наприкінці березня нинішнього року справу розслідували та з обвинувальним висновком передали до суду, але суд ухвалив рішення кримінальне провадження закрити. Підстави — постраждалі нібито відмовились від претензій до осіб, котрі пошкодили їхні мікроавтобуси. Відмовились самі чи їх «попросили», у суді не докопувались. Залишається також незрозумілим, чому в поліції кримінальне провадження зареєстрували лише за фактами вчинення хуліганських дій, адже мало місце і явне перешкоджання господарській діяльності підприємств.

Безкарність, як відомо, призводить до ескалації правопорушень, і це правило знову спрацювало. Нинішнього літа на автостоянці в Києві, де знаходились перед відправкою у зворотний рейс сумські мікроавтобуси, чотири з них знову пошкодили «тітушки».

Після цього пасажири київського автобуса жорстоко побили водія сумського автобуса, а зовсім нещодавно тому водію сумської маршрутки погрожували «створити проблеми». Сталося це, коли мікроавтобус дорогою на Київ зупинився у Лохвиці.

На чийому полі грають контролери?

Чи не найбільше претензій і в сумської поліції, і в сумських перевізників до управління «Укртрансбезпеки» в області. Микола Лушпієнко поінформував: незважаючи на величезні проблеми на маршруті Суми — Київ, від цього контролюючого органу до поліції не надійшло жодного матеріалу. Щоправда, був запізнілий лист від 18 липня нинішнього року, в якому обласне управління «Укртрансбезпеки» просить «здійснити перевірку». Начальник поліції нагадав, що відомство не здійснює перевірок, а реагує на сигнали про вчинені правопорушення.

Президент громадської організації «Союз перевізників України» Валентин Демчук, котрий також брав участь у нараді, що відбулася в Сумській облдержадміністрації, відкритим текстом звинуватив керівництво обласної філії «Укртрансбезпеки» в змові зі «Стрілою». Контролюючий орган, вважає він, своїми діями сприяє рейдерському захопленню ринку. «Не сумські перевізники поїхали до Києва різати шини конкурентам, а, навпаки, до Сум приїхала організована злочинна група, аби чинити тиск на місцевих підприємців», — нагадав він. Представниця сумської компанії-перевізника «Еліт Експрес» повідомила, що за період із 1 січня по 21 липня 2019 року «Укртрансбезпека» наклала на це підприємство 50 тис. грн штрафів, тоді як «Стрілу» нібито зовсім не перевіряють і не штрафують.

Правильне те, що підходить людям

Начальник управління інфраструктури Сумської облдержадміністрації Володимир Дудченко вважає, що чинне на сьогодні транспортне законодавство порушують обидві сторони — і сумчани, і кияни. І винні в цьому не так перевізники, як саме законодавство.

Поїздки до Києва швидкісними та комфортними мікроавтобусами «Мерседес-Спринтер» дуже популярні серед сумчан, позаяк коштують порівняно недорого, а на дорогу витрачається небагато часу. Автобуси відправляються цілодобово практично щогодини, тому завжди можна обрати для поїздки найзручніший час. У дорозі пасажири мають можливість дивитися телевізор, завдяки чому час минає ще швидше. Але за всіх цих переваг послуги не вписуються у правове поле, тому підприємці змушені маскувати свій бізнес під «нерегулярні пасажироперевезення».

«Спринтери» — це вантажні мікроавтобуси, переобладнані на пасажирські, а використання таких транспортних одиниць забороняється чинними нормативно-правовими актами. Відстань від Сум до Києва становить приблизно 370 км, а до конкурсів на обслуговування маршрутів завдовжки понад 150 км допускаються лише автобуси великої місткості — в рази просторіші за «Спринтери». Через такі перепони сумські підприємці не можуть взяти участі в конкурсах і працюють поза правовим полем. При цьому дисципліновано платять податки та забезпечують роботою багатьох людей.

Що стосується переобладнаних «Мерседесів-Спринтерів», то їх використовують для пасажироперевезень і в інших областях. За словами сумського перевізника Ірини Однов’юненко, робить це і київська «Стріла». Сумчани зверталися до Міністерства інфраструктури, аби там внесли зміни до чинних нормативно-правових актів та легалізували бізнес, який вже давно підтвердив свою ефективність. Реакції не дочекались, тому спробу вирішили повторити. Створено робочу групу, котра напрацює пропозиції для урядовців. Серед іншого, сумчани пропонуватимуть внести зміни в порядок проведення конкурсів на здійснення пасажироперевезень на міжобласних маршрутах. Навіть на ті з них, що мають протяжність понад 150 км, треба допускати автобуси невеликої місткості. Що більше учасників конкуруватиме — то корисніше для пасажирів. Нехай виграє найкращий, а не той, у кого найбільше «тітушок».

Сумські транспортники вважають, що обмеження для учасників автобусних пасажироперевезень «протягли» лобісти. Комусь хочеться, аби купували його автобуси, а не чиїсь інші. Тим часом, «Мерседеси-Спринтери» виявились значно комфортнішими і надійнішими в експлуатації, ніж марки, які нав’язують українським перевізникам, а коштують значно дешевше.