Володимир Приходько.

Не тільки в Україні, а й у світі знайдеться небагато підприємств, які пройшли такий шлях, зберігши при цьому традиційне виробництво та освоївши нові напрями діяльності у сфері рейкового транспорту.

Ми створюємо нове, зберігаючи традиції! Цей девіз, що став гаслом ювілею, найбільш повно і ємко відображає суть діяльності та ідеологію бізнесу Публічного акціонерного товариства «Крюківський вагонобудівний завод». У ньому відображено прагнення до передового, бажання освоювати нові й нові сфери діяльності, готовність йти назустріч побажанням замовників. У ньому — зобов’язання компанії перед своєю країною, спільнотою партнерів у світі, покупцями продукції, колективом за кінцевий підсумок роботи. Саме так протягом ось уже 150 років діє наша компанія.

А тепер коротко про 150-річний шлях. Крюківські залізничні майстерні своїм народженням у 1868-1869 роках зобов’язані передовим тенденціям того часу, коли тривало активне будівництво залізниць, розвиток залізничного транспорту. У 1874 році майстерні увійшли до складу Харківсько-Миколаївської залізниці і були перейменовані на вагонні та перепрофільовані на ремонт лише вагонів — вантажних (товарних) і пасажирських.

Улітку 1896 року на околиці Крюкова почалося велике будівництво. Зводилися нові вагонні майстерні. Вже 15 червня 1898 року у ще недобудованих корпусах почали ремонтувати вантажні вагони. А з 1 серпня 1900 року — й пасажирські. Головні крюківські вагонні майстерні стали найкрупнішими та найбільш оснащеними майстернями Харківсько-Миколаївської залізниці. З того часу спливло понад 120 років, але й досі збереглися кілька корпусів, побудованих у ХIХ столітті, які використовуються у виробництві.

Революції 1905-го та 1917 років, Перша світова війна, інтервенція та інші соціальні потрясіння початку ХХ століття не обійшли стороною ні колектив, ні корпуси вагонних майстерень. І тільки у 1920 році почалося їхнє поступове відновлення та відродження.

Новим етапом у житті підприємства став 1930 рік. На базі майстерень було створено вагонобудівний завод, почалася велика реконструкція, перехід від ремонту до випуску нового рухомого складу. І вже у листопаді цього ж року було випущено першу 20-тонну двовісну платформу з дерев’яними бортами (на знімку).

У жовтні 1932 року на Крюківському вагонобудівному виготовили перший у країні чотиривісний піввагон з дерев’яною обшивкою вантажопідйомністю 60 тонн. Це був успіх усього вітчизняного вагонобудування.

У роки Другої світової війни Крюківський вагонобудівний евакуювали до Пермі, де він випускав продукцію для фронту. У повоєнні роки на підприємстві були освоєні вагони-хопери: для перевезення вугілля, марганцевої руди, пізніше — для перевезення зерна, цементу. Як підтвердили час і життя, вагони Крюківського вагонобудівного — це надійна довговічна техніка. Вантажне вагонобудування, як один із основних напрямів діяльності КВБЗ, розвивається й надалі, модельний ряд вагонів поповнюється виробами нового покоління, ще більш досконалими, затребуваними на ринку, які користуються заслуженою славою.

У 1951 році стартувала нова епоха в житті колективу — на підприємстві розпочали розробку та випуск інженерної переправно-десантної техніки. Плаваючі транспортери, самохідні пороми, поромно-мостові машини, машини для підводної розвідки — створення і випуск такої техніки потребували розвитку як виробничої, так і проектно-конструкторської бази.

У непростий період створення незалежної української держави (1990-2000 роки), економічної кризи, зменшення попиту на вантажні вагони і згортання випуску інженерної техніки, завод зумів зберегти виробничі потужності та кадри. Саме тоді було розроблено стратегію розвитку, яка діє й донині: розширення номенклатури продукції, що випускається, збільшення кількості покупців і географії продажів, розвиток нових напрямів діяльності.

За короткий проміжок часу завод освоїв виробництво піввагонів із покращеними технічними характеристиками, бункерних вагонів нового покоління, цистерн для перевезення світлих і темних нафтопродуктів, спеціалізованих вагонів. Було створено вагон для комбінованого перевезення вантажів, нові зразки візків, налагоджено серійне виробництво автогрейдерів середнього класу.

ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» протягом багатьох років продовжує зберігати свою основну спеціалізацію — розробка конструкторської документації, виробництво, реалізація та сервісне обслуговування вантажних вагонів. Понад 515 тисяч крюківських вагонів працювали і працюють на сталевих магістралях.

Поряд з цим підприємство дедалі впевненіше йде шляхом розвитку низки нових галузей машинобудування в Україні. Ми освоюємо напрям транспорту соціального призначення. Від першого українського пасажирського вагона у 2001 році до випуску 600-го вагона в 2018-му. Наші пасажирські вагони успішно трудяться на сталевих магістралях України, Білорусі, Казахстану, Таджикистану та інших країн.

За останні роки розроблено та запущено в серійне виробництво кілька десятків моделей та модифікацій пасажирських вагонів, сучасних візків для них. Створено пасажирський вагон нового покоління «Україна-2», вагон міжнародного сполучення габариту RIC для експлуатації на залізницях Європи.

У 2010-ті роки КВБЗ стрімко зробив крок від виробництва вагонів локомотивної тяги до створення моторвагонного рухомого складу. Міжрегіональні швидкісні поїзди локомотивної тяги стали перехідним моментом. Слідом за ними створили швидкісні міжрегіональні двосистемні електропоїзди «Тарпан» (на знімку), дизель-поїзди.

Крюківський вагонобудівний успішно освоює підземний транспорт. Від виробництва запасних частин для ремонтних потреб до серійного випуску тунельних і поверхових ескалаторів для метрополітенів, офісів і торгових центрів. Сьогодні 48 ескалаторів від Крюківського вагонобудівного заводу працюють у Києві, Харкові, Львові, Мінську, Санкт-Петербурзі та інших містах. Виготовлені і здані замовнику шість п’ятивагонних поїздів метро постійного струму, які працюють у Київському метрополітені. У Харківському метрополітені — поїзд метро з асинхронним тяговим двигуном.

Успішно здійснено міжнародний українсько-японський екологічний проект глибокої модернізації поїздів метро Київського метрополітену. Як наслідок, столична підземка отримала від КВБЗ 27 оновлених потягів метро (135 вагонів) з японським асинхронним тяговим двигуном.

У 2018-2019 роках КВБЗ здійснив ще один міжнародний проект із компанією «Дженерал електрик». На підприємстві були дооснащені за програмою локалізації 30 тепловозів, які сьогодні працюють на залізниці.

Згідно з програмою диверсифікації на КВБЗ налагоджено випуск комунальної прибиральної техніки, інженерної техніки широкого призначення, запасних частин для залізничного транспорту і метрополітенів та інших видів продукції.

Ідеї, мрії та надії крюківських вагонобудівників ґрунтуються на застосуванні нових технологій — склеюванні каркасних конструкцій, використанні нержавіючої сталі та алюмінію. Українські пасажирські вагони оснащують візками для широкої колії, аналогів яким немає. Вони дають змогу зменшити шум, вібрацію, покращують умови для перевезення пасажирів. Освоєно нові технології розкрою металу, антикорозійного захисту, фарбування готових виробів.

Усі ці кроки на шляху до розвитку і руху вперед стали можливими завдяки колективу, який в усі часи очолювали кваліфіковані інженери, віддані справі люди і талановиті організатори.

У компанії успішно функціонує система якості на основі міжнародного стандарту ISO 9001, ми першими в Україні отримали сертифікат відповідності Міжнародному залізничному стандарту IRIS. Сьогодні вся продукція Крюківського вагонобудівного заводу сертифікована за стандартами України, Росії, Білорусі, Казахстану, а також європейськими ISO, IRIS і американськими AAR.

Ми пишаємося тим, що практично всі нові напрями в розвитку техніки, які народилися на нашому підприємстві, відзначено державними преміями. Ними удостоєні в 1981 році за створення вагонів-хоперів, в 1982-му — за плаваючі інженерні машини, в 2005-му — за створення сімейства пасажирських вагонів для швидкісного руху.

Шлях наш ніколи не був простим і легким, це знають всі, хто працює в галузі важкого машинобудування. Але результат незмінно буде, якщо йти до нього цілеспрямовано і наполегливо. Саме так працює ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод».

Про життя і роботу колективу в різні роки розповідає серія книг про підприємство: «Крюківський вагонобудівний завод — гордість і слава України» (2005), «Крюківський вагонобудівний завод — 140 років розвитку і вдосконалення» (2009), «Директор Іван Приходько» (2010), «Народження амфібій» (2011). До 150-річного ювілею заводу приурочено випуск книги «Нехай летять по країні поїзди. Крюківський вагонобудівний завод на новому етапі 
150-річної історії».

Цей історичний екскурс дав змогу відновити події і дати, розповісти про вдосконалення техніки. Дуже чітко простежується червона лінія Крюківського вагонобудівного заводу в усі часи: бути попереду, брати на себе відповідальність, розвивати виробництво, шукати, творити, дерзати. Важко переоцінити, наскільки це важливо для розвитку колективу і країни в цілому, для виховання фахівців і робітників. Із покоління в покоління переходить добра слава підприємства, справу батьків продовжують діти і онуки, на сталеві магістралі приходять нові, сучасні, «розумні» вагони та поїзди. У цьому сенс роботи і всього нашого життя. Особливо чітко це розумієш у рік 150-річчя КВБЗ.

Володимир ПРИХОДЬКО, голова наглядової ради ПАТ «КВБЗ».
Фото надані прес-службою ПАТ «КВБЗ».