2 жовтня, Суми, зупинка «59-й кілометр». Пасажири заблокували залізничну колію.

Фото надано автором.

У Сумах сталася надзвичайна подія: пасажири, котрі на залізничній платформі «59-й кілометр» чекали на прибуття приміського потяга Ворожба — Смородине, заблокували колію, аби змусити машиніста зробити зупинку. Її разом із кількома іншими скасувало залізничне начальство.

«Розрулювати» довелося поліцейським

Про скасування на Сумщині шести зупинок для 24 приміських поїздів «Голос України» 24 вересня розповідав у публікації «На Сумщині залізниця тисне на владу пасажирами». Керівництво Регіональної філії «Південна залізниця» поінформувало жителів області, що кілька зупинок скасовуються через збитковість пільгових пасажироперевезень і через те, що бюджети територіальних громад не відшкодовують відомству тих збитків. Чому перевізнику заборгувала місцева влада, а постраждали від того пасажири приміських поїздів, котрих змусили витрачати додаткові час, гроші, фізичні зусилля і нерви, — для людей залишилося незрозумілим. Через що, власне, вони й вдалися до радикальної протестної акції.

Потяги перестали зупинятися 30 вересня, а залізничну колію біля платформи «59-й кілометр» сумчани заблокували 2 жовтня. На місце події хтось викликав поліцію. Правоохоронці досить оперативно врегулювали ситуацію: машиніст відчинив двері вагонів дизель-поїзда, пасажири зайшли всередину, і потяг рушив далі. Усе закінчилося хепі-ендом, але могло бути і значно сумніше: із розміщених на вокзалах гучномовців часто лунають відомчі нагадування про те, що залізниця — це зона підвищеної небезпеки. Пасажирів про це попереджають, а самі забувають.

Того самого дня відбулася телефонна розмова міського голови Сум Олександра Лисенка з керівництвом Регіональної філії «Південна залізниця». Сторони домовилися про підписання додаткової угоди щодо усунення фінансових непорозумінь. Залізниця вважає, що бюджет обласного центру винен за перевезення пільговиків майже 5 млн грн, а в міському кошторисі закладено на це лише мільйон. Питання винесуть на позачергову сесію Сумської міськради, яка має відбутися 16 жовтня.

Ще невідомо, яке рішення приймуть депутати, але вже зараз можна стверджувати, що задум залізничників спрацював. Їм не довелося самим «воювати» із міськрадою, обґрунтовуючи величину фінансових претензій, або «вибивати» гроші з місцевого бюджету у якомусь господарському суді. Цю «чорнову» роботу залізничники переклали на пасажирів. Колись приблизно так «працювали» комунальні служби: якщо у під’їзді багатоповерхівки хтось заборгував багато грошей за тепло, теплоносій не йшов до жодної з квартир, аж поки сусіди (а не кредитори!) не змушували боржника ліквідувати недоїмку.

І не хочуть, і не можуть

Окрім Сумської міськради, залізниця має фінансові претензії до Тростянецької ОТГ. На території цієї громади із 30 вересня скасували три зупинки для 11 приміських поїздів. 1 жовтня голова Тростянецької ОТГ Юрій Бова провів прес-конференцію, де повідомив: залізничники за підсумком 9 місяців 2019 року виставили громаді за перевезення пільговиків рахунок аж на 1,7 млн грн. «Громада з такими надвисокими цифрами не згодна!» — заявив Ю. Бова. Він поінформував, що минулого року за перевезення пільговиків Тростянецька ОТГ перерахувала залізниці 280 тис. грн. Таку саму суму заклали і до цьогорічного бюджету.

Чотири дні, із 26 вересня по 29 вересня включно, працівники Тростянецької ОТГ на виконання розпорядження голови громади ретельно вивчали пасажиропотік на приміському залізничному транспорті. По станції Тростянець-Смородине за чотири дні було перевезено 394 пільговики на загальну суму 6 тис. 516 грн. З них жителів Тростянецької ОТГ нарахували 265 осіб, обслуговування котрих стало залізниці у 4 тис. 688 грн. Решта пасажирів виявилася мешканцями інших населених пунктів або громад. Але на залізниці чомусь вважають: де пільговик скористався поїздом, там за нього й має заплатити бюджет.

Пропустивши подробиці та скоротивши етапи арифметичних підрахунків, повідомимо кінцевий результат: у Тростянецькій ОТГ вважають, що місцевий бюджет винен залізниці максимум 413,5 тис. грн — це вчетверо менше, аніж нарахували у відомстві. За «чужих» пільговиків із бюджету громади не лише не хочуть, а й не мають права платити.

За словами Юрія Бови, проблему пільгових пасажироперевезень громада намагається врегулювати ще з вересня 2018 року. З цією метою на станції Тростянець-Смородине встановили термінали-валідатори, де пасажири обліковуються за «Картками мешканця Тростянецької ОТГ». Отримані через цю систему дані також суттєво відрізняються від тих, на які опирається залізниця, виставляючи громаді величезні рахунки за обслуговування пільговиків.

Ю. Бова поінформував, що вже найближчим часом відбудеться його зустріч із залізничним начальством, під час якої ще раз спробують досягти взаєморозуміння. А поки що можна замість приміських поїздів користуватися комунальними автобусами Тростянецької громади, які вирушать у додаткові рейси та безплатно возитимуть пільговиків.