Проект просувають і на рівні торгово-промислових палат регіонів, і в сфері виконавчої влади. Зокрема, провінція Зонгулдак та Херсонська облдержадміністрація нещодавно уклали угоду про співробітництво регіонів, яка передбачає зміцнення економічних зв’язків також і в портовій сфері. Але що маємо на сьогодні?

Регулярне поромне сполучення між Зонгулдаком і Скадовськом тривало до лютого 2014 року. Тоді у Скадовський морський порт приходило по два-три потужні пороми на тиждень із автопоїздами, завантаженими усілякими товарами: транзитними вантажами і тими, що були призначені для українського ринку. «Кількість фур сягала вісімнадцяти тисяч на рік. Вони забезпечували доходами не тільки порт, а й місто. АЗС постачали для них пальне, й, відповідно, сплачували акциз, власники припортових закладів громадського харчування годували водіїв, працюючи цілий рік, а не тільки в курортний сезон. Ми дуже хотіли б, щоб ті часи повернулися — нині порт, на жаль, грошей до муніципальної скарбнички практично не приносить», — скрушно зітхає виконувач обов’язків міського голови Скадовська Олег Сокольчук.

Факт

Обсяг перевалювання вантажів у Скадовському МТП впродовж останньої п’ятирічки постійно падав. Приміром, минулого року, порівняно з 2017-м, він скоротився у 2,5 разу — до 8,4 тисячі тонн.

Поромне сполучення між Скадовськом та Зонгулдаком перервалося не в останню чергу внаслідок замулювання підхідного каналу на фарватері у Джарилгацькій затоці Чорного моря. Та його розчистили коштом держбюджету. «Останні проміри показують, що глибини на підході до терміналів сягають п’яти метрів. Цього цілком достатньо, ще й із надлишком — адже осадка навіть завантажених поромів не перевищує 4,5—4,6 метра. Цього року порт уже прийняв вісім суховантажів із лопатями для вітроелектростанцій, і жодних проблем з проходженням у них не було», — зазначив начальник адміністрації Скадовського морського торгового порту Олександр Кугут.

В Україні є кілька великих компаній та агрофірм, які зацікавлені у «перевалці» своїх товарів через Скадовський МТП. Обсяги таких операцій (і з експорту, і з імпорту) можуть сягати півмільйона тонн на рік. Цього недостатньо, щоб повністю завантажити підприємство, через п’ять причалів якого можна відправляти у суднові трюми чи виймати з них понад 1,3 мільйона тонн вантажів. Але прийом бодай двох поромів на тиждень уже дасть змогу порту вийти на самоокупність. Натомість поки що ж він у боргах, як у реп’яхах.

Чиновники Херсонської ОДА оптимістично заявляють, що перший після тривалої перерви пором до Скадовська прийде не пізніше кінця 2019 року. Портовики теж дуже на це сподіваються. Проте жодних контрактів станом на першу декаду листопада немає. А без контрактів слова залишаються тільки словами.