Крізь щільний шар політичних скандалів та економічних негараздів в українське інформаційне поле дуже складно пробитися повідомленням з інших сфер. Водночас світ живе не лише імпічментом Трампа. Новини науки бувають не менш захоплюючими! Тож під Новий рік непогано буде заповнити прогалини й дізнатися, що нового в світі знань. Один з найавторитетніших у цій царині міжнародних журналів Science («Наука») запропонував своїм читачам визначити кращі відкриття 2019 року. Днями результати опитування було оприлюднено. Згадаймо декілька з них.

«Портрет» денисовської людини

Ізраїльські генетики змогли відновити вигляд денисовців — одного з древніх предків сучасної людини, рештки якої знайшли в Денисовій печері на території Росії (на знімку). Генетичний матеріал вченим вдалося отримати з кістки пальця жінки. Вважається, що денисовці й неандертальці походять від спільного предка, який відокремився від лінії, що веде до сучасних людей. Проте наш вид схрещувався з обома і зберігає генетичні маркери, які досі виявляються у деяких людей.

Вакцина від Еболи

Науковці вже давно намагалися створити вакцину від смертоносної лихоманки, проте зіштовхнулися з труднощами через те, що отримати ослаблений вірус цього захворювання дуже складно. Але їм це все ж вдалося. Вакцину розроблено на основі безпечного для людини везикулярного стоматиту зі зміною одного гена. Потім виникли проблеми з перевіркою ефективності вакцини на людях. Але під час спалаху Еболи в Конго з’явилися добровольці, які виявили бажання перевірити дієвість винаходу на собі. Й вакцина добре себе зарекомендувала.

Супертехнології

Компанія Google повідомила, що вдосконалений комп’ютер уперше досяг «квантової переваги», суттєво перевершивши продуктивність звичайних пристроїв. Квантовий процесор пристрою Sycamore зміг виконати специфічну задачу за 200 секунд. За оцінками вчених, для розв’язання цієї задачі найкращим суперкомп’ютерам світу знадобиться 10 тисяч років, інформує Бі-Бі-Сі. Дослідники працюють над квантовими комп’ютерами десятиліттями, оскільки вважають, що ті матимуть набагато більшу швидкість.

Найвіддаленіший від Землі астероїд-сніговик

Ultima Thule (2014 MU69) — астероїд, що був виявлений 2014 року, коли його досягла космічна станція NASA New Horizons («Нові горизонти»). Астероїд виявився найвіддаленішим від Землі тілом Сонячної системи, який вдалося сфотографувати апарату. Неофіційна назва астероїда Ultima Thule — з латинської означає «крайня межа». Вчених бентежила форма небесного тіла — астероїд нагадував сніговика (на знімку). Вивчивши його зблизька, дослідники дійшли висновку, що це дві частини — астероїди Ultima і Thule, які колись зіткнулися. Нинішнього року вчені NASA не лише поглибили свої знання про цей об’єкт, а й подарували космічному тілу офіційну назву — Аррокот, що на мові індіанців поухатан означає «небо».

Подолати наслідки тривалого недоїдання

Не секрет, що після тривалого вимушеного голодування багатьох дітей не вдається врятувати через фатальні пошкодження флори кишківника. 2019-го вчені наблизилися до вирішення цієї проблеми. Міжнародна команда мікробіологів розробила добавку, яка стимулюватиме відновлення корисних бактерій кишківника. До того ж буде доступною і недорогою.

Штучний інтелект — чемпіон

Команда з Університету Карнеґі-Меллон та Facebook розробили комбінацію з різноманітних технік штучного інтелекту, що дала змогу алгоритму пере-грати та навіть «переблефувати» досвідчених гравців у покер. «Сидячи за столом» ще з п’ятьма учасниками, кожен із яких свого часу вигравав понад мільйон доларів, штучний інтелект Pluribus перемагав частіше, ніж його опоненти. Алгоритм вдавався до багатьох цікавих стратегій і блефував як досвідчений професіонал. Pluribus став таким успішним у покері, що дослідники вирішили не викладати код у відкритий доступ, оскільки застосування цього алгоритму може фактично знищити індустрію онлайн-покеру.