Кілька років поспіль таку можливість розглядали лише як ідею, але нині справа зрушила з мертвої точки, бо окремі моменти такого проекту вже відпрацьовано.

Насамперед Луганська облдержадміністрація спільно з Регіональною філією «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця» розглянули можливі варіанти напрямків будівництва гілки. Для визначення найбільш придатних пунктів стикування з новою гілкою проведено аналіз розвитку колійного господарства залізничних станцій, розташованих на коліях Кіндрашівська-Нова — Лантратівка та Попасна — Сватове — Куп’янськ, а також характеристики профілю місцевості. Напрямки Тополі — Лантратівка та Дворічна — Лантратівка визнано неприйнятними через складний профіль місцевості, недостатній розвиток колійного господарства станції Лантратівка та близькість до кордону з РФ. Напрямок Сватове — Білокуракине також не має перспектив через складний профіль місцевості та слабкий розвиток колійного господарства станції Білокуракине.

Тож запропоновано такі варіанти проходження гілки: Сватове — Старобільськ, Рубіжне — Старобільськ, Рубіжне — Новий Айдар. Довжина колії може становити майже 62, 59 та 43 кілометри відповідно. За оцінкою фахівців, найбільш сприятливий профіль місцевості має напрямок Рубіжне — Старобільськ, де немає потреби в будівництві штучних споруд, крім переїздів. Обидві станції мають достатній колійний розвиток і можливість будівництва примикань. Крім того, станція Старобільськ має стратегічне значення, оскільки розташована посередні колії Кіндрашівська-Нова — Лантратівка, а місто Старобільськ рівновіддалене від північних і східних районів області і є логістичним центром з розгалуженою мережею автомобільних доріг. Щодо напрямку Рубіжне — Новий Айдар, то він найкоротший, проте має ускладнений профіль місцевості, а це потребує будівництва мостового переходу через заплаву річки Айдар. До уваги взято і той факт, що колія проходитиме у стратегічній близькості до лінії розмежування.

В облдержадміністрації не називають точної суми коштів для такого проекту, пояснюючи це тим, що оцінка вартості реалізації кожного варіанта будівництва залізничної лінії, що з’єднає колії Кіндрашівська-Нова — Лантратівка і Попасна — Сватове — Куп’янськ, та остаточний вибір можуть бути здійснені після розроблення техніко-економічного обґрунтування і складання проектно-кошторисної документації. Однак, за попередніми оцінками, вартість цього комплексу заходів за одним із варіантів становить 10 мільйонів гривень, у тому числі ТЕО — 3,5 мільйона гривень. В обласному бюджеті таких коштів, звісно, немає. То за чий рахунок колію будуватимуть?

За ініціативи Луганської обласної державної адміністрації в Національному інституті стратегічних досліджень у грудні відбулося засідання круглого столу на тему «Розбудова залізничної інфраструктури як рушія соціально-економічного розвитку Луганської області», в якому взяли участь і представники Світового банку в Україні, Європейського інвестиційного банку в Україні, USAID, РНБОУ. За результатами цього форуму досягнуто домовленості щодо залучення до реалізації проекту будівництва гілки коштів міжнародних партнерів. Зокрема, USAID готове фінансувати розроблення ТЕО та ПКД за умови створення міжвідомчої робочої групи з питання реалізації інфраструктурного проекту щодо будівництва з’єднувальної залізничної гілки в Луганській області. Така робота наразі проводиться.

А тим часом Сєвєродонецька міська рада пропонує свій альтернативний варіант будівництва залізниці, яка має з’єднати ізольовану нині гілку Кіндрашівська-Нова — Лантратівка з іншими напрямками залізниці України. Тут вважають, що гілка має бути прокладена від міста Сєвєродонецька до пункту Бахмутівка Донецької залізниці, і впевнені, що це взагалі єдиний реалістичний варіант будівництва такої залізниці. На користь такої пропозиції наводять кілька аргументів, один з яких зачіпає питання землі.

Зокрема, йдеться про те, що практично вся дорога пролягатиме землями державної власності, наданими в постійне користування Сєвєродонецькому та Новоайдарському лісництвам, тоді як інші варіанти передбачають прокладення залізниці землями сільськогосподарського призначення, які переважно перебувають у приватній власності. У Сєвєродонецькій міській раді переконують: за їхнім варіантом, для надання землі під будівництво залізниці достатньо буде одного рішення Кабінету Міністрів, а для реалізації інших варіантів — розв’язання проблем із земельними ділянками сотень приватних власників. Зі своїми пропозиціями Сєвєродонецька міськрада звернулася до Президента України В. Зеленського.

Ще одним важливим проектом року стане ремонт дороги Станиця Луганська — Сєвєродонецьк. Радник Прем’єр-міністра України Юрій Голік на своїй сторінці у Фейсбуці повідомив, що на ремонт цієї дороги вже оголошено тендер в ProZorro, зібрано всі необхідні документи і пройдено експертизу.

Тож для Луганщини 2020 рік обіцяє пройти під знаком будівництва доріг.

Луганська область.

Фото із соціальних мереж.