Про результати торішніх перевірок розповів голова Державної служби якості освіти України Руслан Гурак під час презентації публічного звіту про роботу служби у 2019 році на розширеному засіданні громадської ради та колегії ДСЯО.

У листопаді 2019-го профільним департаментом ДСЯО було проведено пілотні інституційні аудити у двох середніх навчальних закладах Броварського району на Київщині — Літківській ЗОШ І—ІІІ ступенів імені М. П. Стельмаха та Княжицькій ЗОШ І—ІІІ ступенів. Їх здійснили на добровільних засадах — за ініціативою керівників згаданих шкіл.

Роботу закладів аналізували за чотирма напрямами: освітнє середовище, оцінювання учнів, педагогічна діяльність та управлінські процеси. У рамках аудиту відпрацьовували методику та інструментарій оцінювання, які застосовуватимуть у подальшому.

«Інституційний аудит не є каральним заходом — наголосив Руслан Гурак, — він є процедурою, яка збалансувала у собі підтримку і контроль». Аудит докорінно відрізняється від колишньої атестації шкіл. Він має стати головним інструментом зовнішнього оцінювання роботи навчальних закладів, що допоможе їм вдосконалитися, підвищити якість освіти, а крім того, забезпечуватиме дотримання єдиної державної освітньої політики в умовах децентралізації.

За словами директора департаменту інституційного аудиту ДСЯО Юрія Вергуна, в обох школах, де проводили пілотний аудит, організація освітнього середовища відповідала другому (достатньому) рівню. Такого висновку дійшли за результатами спостереження за навчальним процесом, вивчення відповідної документації та анкетування педагогів, учнів та їхніх батьків. Водночас експерти відзначили потребу в удосконаленні окремих складових освітнього середовища шкіл — зокрема, в організації харчування дітей. Крім того, потребує приведення у відповідність до вимог законодавства структура освітніх програм, при створенні розкладу занять не завжди враховувалися вікові особливості дітей тощо.

Плановий інституційний аудит у школах проводитимуть раз на десять років. Разом із зовнішньою системою оцінювання якості освітньої діяльності мають створити внутрішню. Як повідомив Руслан Гурак, на допомогу педагогічним колективам фахівці ДСЯО розробили «Абетку для директора: рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти». Її видали за фінансової підтримки Фонду Чарльза Стюарта Мотта в рамках проекту «Школа як осередок розвитку громади».

Державна служба якості освіти також бере участь у сертифікації вчителів початкових класів, яку другий рік поспіль проводять в Україні. У 2020-му в межах пілотного проекту у ній можуть взяти участь до 2000 педагогів. ДСЯО відповідатиме за вивчення практичного досвіду роботи вчителів, нагадав Руслан Гурак. До його оцінювання залучать більш як півтори тисячі освітніх експертів, які пройшли спеціальну підготовку.

Підбиваючи підсумки роботи служби за минулий рік, Руслан Гурак розповів про планові та позапланові перевірки закладів освіти, проведені службою в межах здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням чинного законодавства. Зокрема, торік ДСЯО перевірила тридцять закладів вищої освіти, де виявила майже тисячу порушень.