На знімку: графічна робота Олександра Дишка «Церква Св. Преснодіви Марії в Холмі». Наймовірніше, що саме в ній було написано «Холмське Євангеліє ХІІІ століття».

Епоха короля Данила. Холмське Євангеліє». Присвячена вона 20-річчю передачі Холмської Чудотворної ікони Божої Матері під опіку держави і повернення реліквії до духовного життя.

Місце проведення творчої імпрези вибрано невипадково, адже впродовж усього згадуваного часу одна з найбільших святинь православного світу зберігається в цьому музеї, його реставратори повернули Чудотворний образ в експозицію, давши нам усім змогу бачити і спілкуватися з ним.

Художник Олександр Дишко — особливий. Він вміє подорожувати часом. Подекуди це здається навіть містикою. Так, відтворивши в історичній реконструкції церкву Святої Пріснодіви Марії у Холмі, збудованої королем Данилом у 1260 році і де був згодом захоронений його прах, Олександр Дишко дивовижно точно передав її конструкцію, не маючи результатів археологічних розкопок, які велися дещо пізніше. Познайомившись з роботою волинського художника, польські вчені були шоковані: хто з них «злив» передчасно інформацію про храм? Хоча, насправді, можна було підозрювати навпаки. Робота Олександра Дишка з’явилася значно раніше, аніж вони вперше взялися за заступи.

Багато робіт майстра присвячені художньо-науково-історичній реконструкції Луцька. Його картини прикрашають кабінет міського голови. Однак цього разу Олександр Дишко присвятив їх двом давнім столицям Волинсько-Галицького князівства — Володимиру (Волинському. — М. С.) та Холму. Бо, як каже художник, столиця там, де живе король. Він, до речі, у назві князівства на перше місце ставить саме Волинське, а потім вже Галицьке. Оскільки, як переконаний митець, саме Волинь у той час відігравала провідну роль у житті цього давньоруського державного утворення. Його столицями були волинські міста Володимир, Холм, а завершувалася славна історія князівства у Луцьку, який був столицею цієї руської держави в останні десятиліття її фактичного існування. Щоправда, вже за литовських князів Любарта і Вітовта.

Щодо столичного Галича, то його, на переконання Олександра Дишка, король Данило не любив, і головним містом князівства він був недовго.

Про життя Волині ХІІІ століття розповідають графічні роботи — «Посвячення короля Данила в рицарі», «Дві столиці — Володимир, Холм», «Вівтар слави Людомирії (Володимирівщини. — М. С.)», «Скрипторій Волині» тощо. Відвідувачі виставки також зможуть побачити факсимільне видання «Холмського Євангелія ХІІІ століття», проілюстроване Олександром Дишком, а також його живописні роботи з серії «Час» — «Листопад», «До моря», «Аркуші в просторі».

Символічно, що виставку відкрито в залі Холмської Чудотворної ікони Божої Матері.

— Тепер наші відвідувачі мають нагоду зануритися в атмосферу ХІІІ століття, тоді, коли Холмська Чудотворна ікона перебувала в Холмі, коли почала прославлятися своїми чудесами. Ця атмосфера допоможе нам розповідати про Холмську ікону: її історію і сучасне пошанування, — зауважила завідувач Музею волинської ікони Тетяна Єлісєєва.

Відкриття виставки стало неординарною подією в культурному житті регіону, а може, й усієї України. Діятиме вона впродовж двох місяців.

Фото автора.