Готується законопроект

Нещодавно у Верховній Раді зареєстровано проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури розгляду судових справ, пов’язаних із захистом прав дітей (реєстр. № 3206), внесений народними депутатами України від різних фракцій. Йдеться про судові справи з усиновлення дітей-сиріт та позбавлених батьківської опіки.

Відповідно до Сімейного кодексу України усиновлення дитини здійснюється винятково на підставі рішення суду. Усиновлення вважається здійсненим у день набрання чинності рішенням суду. Однак зверненню до суду передує досить складний і тривалий процес: подання заяв, збір документів, довідок — медичних (з результатами аналізів, зокрема на ВІЛ, сифіліс, вірусний гепатит та інші небезпечні інфекційні хвороби, відсутність онкології, висновки психіатра та нарколога), соціальних (про рівень доходів, наявність житла, служба у справах дітей має оглянути помешкання кандидата в усиновлювачі) тощо. Не кажучи вже про час, потрібний майбутнім прийомним батькам на встановлення контакту й налагодження відносин з дитиною. Відтак, з часу ухвалення рішення про усиновлення дитини до моменту набрання рішенням суду законної сили минає багато часу, подеколи на практиці — понад рік. При цьому значну частину часу забирає сам судовий процес розгляду справи — законом передбачено до трьох місяців і, додатково, тридцять днів для апеляційного оскарження.

Такий стан речей викликає невдоволення з боку родин, які мають намір усиновити дитину, це також негативно впливає на дітей, яких мають усиновити, адже до рішення суду діти перебувають у державних закладах для неповнолітніх, і породжує корупційні ризики. Хоча, як свідчить судова практика, позитивні рішення суду про усиновлення становлять 96—99 відсотків, що, на думку авторів законопроекту, свідчить про ґрунтовну і всебічну підготовку матеріалів з питання усиновлення до моменту звернення до суду.

Факт

На сьогодні в Україні майже 17 тисяч дітей, які можуть бути усиновлені. Майже 15 тисяч кандидатів виявили бажання усиновити дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування.
В Указі Президента України «Про деякі питання забезпечення прав та законних інтересів дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, розвитку та підтримки сімейних форм виховання» від 30 вересня 2019 року йдеться про необхідність скорочення процесуальних строків судового розгляду справ щодо усиновлення дитини.

Законопроект № 3206 має на меті спростити процедуру розгляду судових справ про усиновлення дитини, щоб судовий процес тривав не більш як місяць, що, на думку авторів законопроектів, сприятиме розвитку сімейних форм виховання дітей. Так, пропонується внести зміни до Сімейного та Цивільного процесуального кодексів України, якими, зокрема, передбачити, що судова справа про усиновлення може вирішуватися у складі одного судді без залучення присяжних. Під час підготовки справи про усиновлення дитини до розгляду суд може вирішити питання про участь у ній особи, в сім’ї якої виховується дитина (прийомні батьки, батьки-вихователі, опікуни, піклувальники, законні представники). Підготовка судової справи про усиновлення до розгляду повинна бути проведена не пізніш як через п’ять днів з дня відкриття провадження у справі. Згідно із законопроектом, справи про усиновлення дитини мають розглядатися судом «протягом розумного строку», але не більш як тридцять днів з дня відкриття провадження у справі. За результатами розгляду заяви про усиновлення, суд ухвалює рішення протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Апеляційна скарга на рішення суду про усиновлення дитини подається протягом десяти днів з дня його проголошення.

Коментар

Народний депутат України Юрій ПАВЛЕНКО, співавтор законопроекту, фракція «Опозиційна платформа — За життя», член Комітету Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики:

— Останніми роками триває скорочення кількості національного усиновлення — українськими родинами, скорочення охоплення дітей-сиріт та позбавлених батьківського піклування сімейними формами виховання. Цьому є три ключові причини. Перша — на жаль, починаючи з 2014 року руйнується система органів державної влади, які відповідальні за захист та забезпечення прав дитини. Це у підсумку призвело до того, що сьогодні в інтернатах перебуває значна кількість дітей. По-друге, з 2014 року жодним чином не індексувалася допомога, передбачена родинам, які беруть на виховання дитину-сироту, на рівні двох прожиткових мінімумів, з 2014 року ці мінімуми майже не змінювалися. При цьому ціни на товари, продукти, ліки, житлово-комунальні послуги значно зросли. Відтак скоротилася кількість людей, які виявляли бажання взяти на виховання дітей-сиріт. Також бездіяльність органів місцевої влади фактично призвела до того, що нові прийомні родини, дитячі будинки сімейного типу не готувалися. І третя проблема: вже коли зустрілися дитина і нові батьки, проведено перевірку, пройдено навчання, підготовку, фінальним етапом в усиновленні є рішення суду. Лише після цього дитина набуває статусу рідної для прийомних батьків. Практика розгляду таких справ у судах свідчить, що попри вимоги закону щодо першочергового розгляду таких справ, їх розгляд затягується. І маємо випадки, коли по півроку, дев’ять місяців і по року справи так і не розглядаються у судах, що завдає шкоди передусім дітям. Тому законопроектом ми не спрощуємо систему, адже система усиновлення побудована з огляду на інтереси дитини і, до речі, була оцінена досить схвально міжнародними експертами. Цим законопроектом ми зобов’язуємо суди не відкладати, не затягувати розгляд справ про усиновлення, а визначаємо, що розгляд таких справ є першочерговим і термін — не більш як місяць.