Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, що сьогодні базується в Сєвєродонецьку, бере участь у пілотному проекті Міністерства освіти і науки з розвитку дуальної освіти.

Дуальна освіта для університету — явище не нове. Свого часу така методологія підготовки фахівців, коли освітній процес в університеті тісно пов’язаний з роботою студентів на виробництві, була впроваджена і використовувалася доволі успішно. Але сьогодні дуальна освіта представлена в дещо оновленій формі, і вуз уже має кілька завершених циклів такої підготовки студентів. Він працює з низкою підприємств області, але найперший і найкращий досвід отримав у співпраці з науково-виробничим підприємством «Зоря», розташованим у Рубіжному. Експеримент було розпочато саме з інженерних спеціальностей, безпосередньо пов’язаних з виробництвом — з хіміків-технологів, інженерів-електриків, машинобудівників. Тобто з фахівців, які обслуговують обладнання.

— Згідно з принципом дуальної освіти, студенти в університеті проходять теоретичну підготовку, а на виробництві — практичну, — розповідає ректор СНУ професор, доктор технічних наук Ольга Паркуян (на знімку). — Але це не просто практика, як було раніше. Власне кажучи, студент уже працює на виробництві, отримуючи зарплату. Його професійні обов’язки узгоджені з навчальним планом і спрямовані саме на те, щоб на виробництві він одразу ж міг виконувати довірену йому роботу, закріплюючи теорію на практиці. Щодо винагороди за працю студентів, то її розмір відрізняється — десь зарплата повноцінна, десь ні.

На думку ректора, практику слід розпочинати з другого курсу. Перший рік навчання досить важкий для студента у плані адаптації. А ось з другого можна повноцінно працювати за згаданою схемою. Причому підприємства сьогодні дуже зацікавлені в підготовці фахівця, тому сприяють вузу, коли, скажімо, йдеться про підготовку курсового проекту студента-практиканта чи його диплома. Бо це вже не якесь абстрактне питання, а реальна практична робота, яка може бути впроваджена у виробництво.

З огляду на досвід співпраці університету з підприємством «Зоря», бізнес регіону став частіше звертатись до вузу зі своєю проблемою — браком кваліфікованих спеціалістів, які б відповідали його вимогам. І саме дуальна освіта допомагає долати такі труднощі.

— У цьому разі ми узгоджуємо з підприємством якісь важливі елементи програми, — розповідає Ольга Паркуян. — Є дисципліни, які ми залишаємо обов’язковими, вони незмінні, але навіть у рамках цих дисциплін є практичні заняття, які ми можемо проводити на підприємствах. Тобто дуальна освіта — досить гнучкий інструмент, і він дає змогу оптимізувати нашу співпрацю.

Хочу окремо сказати про те, що сьогодні практично в усіх програмах ми прописуємо специфічну підготовку фахівців, їхній надпрофесійний рівень. Це вміння працювати в команді, певна гнучкість, здатність адаптуватися до ситуації. Це вміння говорити, ясно висловлювати свою думку і багато інших навичок, важливих сьогодні. Такі речі ми прописуємо у своїх освітніх програмах, тож наші студенти їх отримують. І керівники підприємств, де працюють наші студенти, це відзначають.

Словом, у виші шукають оптимальну освітню траєкторію, яка була б зручною і для підприємства, і для студента.

— Поки що не відчуваємо проблем стосовно практичної підготовки за такими спеціальностями, як електрик, енергетик, еколог, комп’ютерний фахівець тощо, — додає Ольга Паркуян. — Вона проходить успішно, і ми напрацьовуємо відповідний досвід. Однак, якщо взяти таку спеціальність, як право, то тут організувати фахову практику важко, бо на рівні установ, де працюють правники, вимагають диплом. Тож для деяких спеціальностей ми поки що не бачимо рішення, як це зробити. Маємо надію, що здобутий досвід нам допоможе.

Домовленість про співпрацю щодо підготовки фахівців університет має з багатьма підприємствами регіону. За словами Ольги Паркуян, найближчим часом планується провести робочу нараду зі Спілкою підприємців області для поширення досвіду, який напрацював виш саме в розвитку дуальної освіти. Завершений цикл співпраці він має з «Зорею» — тут уже пройшов захист дипломних робіт, працює з «Орхімом», «Хімпроектом», розпочинає мо роботу з підприємством фармацевтичного спрямування «Мікрохім».

— Крім того, така співпраця, по суті, є з «Імпульсом», але ми хочемо ще більше формалізувати цю роботу і узгодити деякі нюанси нашої освітньої програми. Нині такі великі підприємства області, як «Азот» чи Лисичанський нафтопереробний завод, практично не працюють, але існують невеликі виробництва, які теж потребують спеціалістів, — розповідає ректор. — З деякими із них ми вже співпрацюємо і розширюватимемо це коло. Ми постійно думаємо про те, за допомогою яких чинників чи заходів можна підвищити якість освіти. Одним із таких підходів і є впровадження дуальної освіти.

Луганська область.

Фото із соціальних мереж.