Перший заступник Голови Верховної Ради України Руслан Стефанчук.

Відбулося онлайн-обговорення законопроекту про Всеукраїнський референдум — першого законопроекту у сфері народовладдя та прямої демократії, підготовленого парламентською робочою групою.

Перший заступник Голови Верховної Ради України, Представник Президента України у парламенті Руслан Стефанчук відзначив, що тривають активні дискусії щодо законодавчих механізмів проведення Всеукраїнського референдуму. «Ми свідомі того, що перед нами стоїть абсолютно новий виклик — запропонувати нову і якісну модель, яка дала б можливість повністю втілити ті повноваження, які передбачені Конституцією», — наголосив Руслан Стефанчук. Він нагадав, що у новообраному парламенті за розпорядженням Голови Верховної Ради було створено робочу групу з опрацювання питань, пов’язаних із розвитком законодавства про народовладдя. Метою такої робочої групи також є налагодження співпраці парламенту з громадянським суспільством. Прикладом такої співпраці стало напрацювання законопроекту про Всеукраїнський референдум. «Має бути великий і широкий діалог народних депутатів із громадянським суспільством, з фахівцями, представниками ЦВК, міжнародних інституцій», — відзначив Руслан Стефанчук.

18 березня мав відбутися круглий стіл і презентація законопроекту в парламенті, однак його відкладено через карантин. Проте обговорення триває, учасники робочої групи аналізують всі зауваження і пропозиції, які надходять на робочу скриньку. Завдяки зарубіжним партнерам здійснено офіційний переклад законопроекту англійською мовою, його розміщено на публічній сторінці Руслана Стефанчука у Фейсбуці та на офіційному сайті Верховної Ради. Переклад законопроекту також передано Послу Швейцарії з проханням залучити кращі європейські інституції, які вивчають питання прямої демократії, до рецензування законопроекту. Свою оцінку законопроекту нададуть також інші міжнародні організації.

Після завершення карантину буде проведено презентацію законопроекту в парламенті, а наразі відбуваються регіональні круглі столи для його обговорення. Насамкінець відбудеться ще одне зібрання робочої групи, щоб підвести підсумки і зареєструвати у Верховній Раді законопроект про Всеукраїнський референдум, розповів перший заступник глави парламенту.

Законопроект про Всеукраїнський референдум, за словами Руслана Стефанчука, вирішує такі основні завдання: предмет, процедура і захист результатів референдуму. У законопроекті виписано всю юридичну процедуру проведення референдуму. Щодо предмета референдуму була велика і тривала дискусія, зрештою, зійшлися на тому, що його предметом може бути низка питань, які мають загальнодержавне значення, плюс скасування законів, прийнятих Верховною Радою, які суперечать Загальній декларації прав людини, двом пактам про соціальні та економічні права, а також Європейській конвенції з прав людини та двом протоколам до неї. «Не можуть обмежуватися права людини, які гарантовані європейським законодавством», — наголосив Руслан Стефанчук. Він подякував колегам із міжнародних та громадських організацій за допомогу в опрацюванні законопроекту.

Пакет законопроектів про народовладдя складається не лише із законопроекту про Всеукраїнський референдум, а також з низки інших законів, зокрема, про місцеві референдуми, електронні петиції тощо, додав Руслан Стефанчук. Опрацювання цих законопроектів робочою групою триває. Члени робочої групи відкриті до співпраці. «Парламент України був, є і залишається відкритим до будь-яких ініціатив, які виходять від громадянського суспільства і спрямовані на покращення відносин людини і громадянина», — підкреслив парламентарій. Руслан Стефанчук також нагадав, що у Верховній Раді сформовано План законопроектних робіт, окрім пакета законопроектів про народовладдя, у парламенті активно працюють над створенням законів про нормативно-правові акти, про закони і законодавчу діяльність, удосконаленням національних кодексів — зокрема, Цивільного і Кримінального.

У різних країнах референдуми і апологетика народовладдя використовуються з різною метою, зауважив голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко. В одних країнах це є інструментом демократії та залучення людей до управління країни, а в інших — інструментом утвердження диктаторських режимів. «Тому тема законодавства про референдум є надзвичайно важливою для суспільства, і багато залежить від того, наскільки коректно у законодавстві визначено предмет референдуму, наскільки закон не допускає маніпулятивних референдумів і визначає процедуру їх проведення, гарантує агітацію як за, так і проти референдуму, і коректний підрахунок голосів та встановлення результату, — вважає Ігор Коліушко. — Проект загалом задовольняє всі ці вимоги і вселяє надію, що він може стати гарантією подальшого розвитку демократії у нашій країні. Але потрібно ретельно вивірити кожну його норму».

Дуже важливо, що в період карантину парламент не лише «рятує від пожеж», а працює і над стратегічними напрямками законотворення, додала керівниця проектів з конституційного права Центру політико-правових реформ, членкиня робочої групи з розробки проектів законів з питань народовладдя Юлія Кириченко.

Учасники дискусії також наголошували, що ухвалення нового закону про Всеукраїнський референдум було однією з передвиборних обіцянок Президента Володимира Зеленського. Директор програм Міжнародної фундації виборчих систем IFES Україна Роман Любченко нагадав, що 26 квітня 2018 року Конституційний Суд України визнав неконституційним закон про всеукраїнський референдум, і таким чином створив певний правовий вакуум у врегулюванні референдумів в Україні. Тому наразі є актуальною ініціатива Руслана Стефанчука щодо опрацювання проекту закону про Всеукраїнський референдум. «Це є дуже помітним кроком уперед у напрямі врегулювання проведення референдумів в Україні у відповідність до міжнародних стандартів та кращих світових практик», — резюмував Роман Любченко.

Експерти представили аналіз законопроекту та його окремих норм, висловивши свої зауваження та пропозиції.

Захід, у якому взяли участь народні депутати України, фахівці з конституційного права, представники громадськості та низки неурядових організацій, організували Центр політико-правових реформ за підтримки Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та британської допомоги від уряду Великої Британії.

Законопроект ще не внесено на розгляд Верховної Ради України, відтак громадяни мають реальну можливість висловити свою думку з приводу його положень, яка може бути врахована під час доопрацювання законопроекту, і у такий спосіб вплинути на майбутні правила проведення національного референдуму в Україні.

Скріншот відео Центру політико-правових реформ.