Перед аграріями життя ставить дедалі складніші завдання

Тепличне господарство, що в селі Копистин на Хмельниччині, завжди працювало з непоганими прибутками. Не дивно, адже розташоване воно поблизу обласного центру, тож транспортні затрати, пов’язані з доставкою товару, зведені до мінімуму, та й проблем з реалізацією городини ніколи не було. Оптовики на ринках з готовністю брали товар, котрий і по ціні доступний, і за якістю відмінний, адже на прилавки він потрапляв буквально за лічені години після того, як його збирали в теплиці.

Нинішній весняний сезон кардинально відрізнявся від попередніх. І урожай, начебто, непоганий, та через карантин проблема зі збутом ледь не вибила господарство з колії. Втриматися на плаву допомогло вміння його керівника Василя Міракіна швидко орієнтуватися в сучасних тенденціях на ринку овочів та фруктів. І якщо раніше більше уваги та матеріальних ресурсів зосереджувалось на технологіях вирощування, то тепер ситуація змусила робити акценти на маркетингові рішення. Старе гасло «з поля — до прилавку» перестало працювати. Довелося шукати інші шляхи реалізації вирощеного і думати над тим, як втілити в життя формулу «з поля — до конкретного споживача». І робити це потрібно навіть після того, як знову відкрилися ринки.

У теплицях не перший рік працюють за сучасними технологіями, вирощуючи огірки (на знімку). На п’яти тисячах квадратних метрів тут збирають до 300 тонн овочів. Причому роблять це двічі на рік. Про традиційний ґрунт та мінеральні добрива давно забули.

Натомість використовують метод гідропоніки, коли горщики заповнюють не землею, а спеціальною мінеральною ватою. Туди разом із водою вносяться поживні елементи, які й дають силу рослинам. У результаті нітратами та іншими шкідливими хімічними речовинами хрумкі огірочки не насичуються. Завдяки цьому в теплицях свою продукцію називають екологічно чистою.

На врожай цього сезону не нарікають — щодня збирають до п’яти тонн зеленців. Та тепер найголовніше — не так виростити, як продати. Збір врожаю припав на розпал карантину, тож проблема зачинених ринків добряче вдарила по бізнесу. Щоправда, серед гуртових споживачів залишились деякі магазини. Але й там свої проблеми — число покупців помітно скоротилось, обсяги продажу впали...

Закопувати в землю чи викидати на смітник вирощене, як це робили деякі фермери, що не змогли реалізувати ранню городину, в Копистині не стали. Пішли іншим шляхом і для початку — знизили ціни. Якщо торік перші огірки продавали по 40—45 гривень, то тепер вони помітно дешевші. Ціну намагаються втримати на межі собівартості, і цьому вже раді, бо так хоч не зазнають збитків.

До всього розробили й власну систему продажу. Під час карантину свій товар, а крім огірків реалізують ще й імпортовані фрукти, спробували доставляти просто у двори багатоповерхівок. В ідеалі замовлення, які надходили від мешканців, мали би збирати голови ОСББ, а потім покупці отримали б розфасовану городину буквально на порозі квартири.

У такої практики є свої переваги — і в цьому переконалися ті, хто скористався доставкою в період жорсткої ізоляції. Але стати масовою їй поки що не вдалося. І тут є чимало різних причин: від організаційних, логістичних та фінансових до відсутності звички у покупців працювати за таким принципом.

Та говорити про те, що подібні методи взагалі нежиттєспроможні, не варто. Всім давно зрозуміло, що життя після пандемії стане дещо іншим. Тож хочеться того чи ні, але й аграріям доведеться по-іншому організовувати свою роботу. Удача посміхнеться тим, хто зробить це якнайшвидше.

Тим часом

Останній місяць продемонстрував нові тенденції на ринку продуктів. Чимало з них подешевшало. Серед чинників, які вплинули на зниження ціни, можна назвати карантинні заходи в торгівлі. Адже бізнес прагнув швидше продати продукти з обмеженим терміном використання. За останніми даними Хмельницького обласного управління статистики, загалом ціни на харчі впали за місяць на 0,3 відсотка. Суттєво знизилася вартість яєць та молока — відповідно на 14,3 та 6,4 відсотка. Дешевшими стали також сметана, овочі, олія, борошняні кондитерські вироби, м’ясо птиці, сало тощо.

А от ті продукти, що можна купувати про запас, навпаки подорожчали. Найпомітніше зросла вартість гречки — на 8,8 відсотка. З-поміж іншого більше стали коштувати рис, вівсяні пластівці, макаронні вироби, пшоно та борошно.

Хмельницька область.

Скріншот відео suspilne.media