Про це заявили учасники обговорення основних новацій Закону України

«Про повну загальну середню освіту» і перспектив розвитку освітніх установ Запорізької області. В дискусії взяли участь представники депутатського корпусу й виконавчого апарату обласної ради, керівництво ОДА, департаментів освіти і науки облдержадміністрації та міської ради.

На думку виконувачки обов’язків директора департаменту освіти і науки ОДА Олени Сороченко, серед головних нововведень закону можна виділити перехід до нових типів навчальних закладів: початкова школа — 1—4 класи, гімназія — 5—9 класи, ліцей — 10—11 класи (в перспективі — 10—12), а також урегулювання кількості учнів у класах залежно від типу освітньої установи. До традиційних форм навчання додалися нові. Повну загальну середню освіту, згідно із законом, можна отримати в очній (денній або вечірній), дистанційній, мережевій, екстернатній, сімейній (домашній) формах або у формі педагогічного патронажу, а також заочно (на рівнях базової і профільної середньої освіти). Профільну середню освіту професійної спрямованості можна отримувати в дуальній формі, тобто, зокрема, на виробництві.

У законі також визначається поняття «індивідуальна освітня траєкторія учня», що буде особливо корисним для дітей, які навчаються вдома. Змінилися вимоги до педагогів і їхнього освітнього рівня.

Не всі громади мають право відкривати ліцеї

— Цікавим є нововведення, що стосується створення нових освітніх установ (зокрема, ліцеїв). Право засновувати такий заклад на території, де проживає менш як 50 тисяч жителів, має тільки обласна рада, — зазначає Олена Сороченко. — І утримання установи (крім виплати заробітної плати), реорганізація, ліквідація чи перепрофілювання (зміна типу) ліцею теж входить в обов’язки ради. Території, де мешкає понад 50 тисяч жителів, мають право створювати заклади загальної середньої освіти самостійно.

Депутати обласної ради висловили своє бачення подальшого розвитку освітнього простору області.

— Необхідно виходити з наших реалій, щоб не отримати подібну ситуацію, яку ми маємо сьогодні, коли Вільнянська громада хоче створити освітню установу й має для цього кошти, але не має законного права, оскільки на її території проживає менш як 50 тисяч осіб. Такі «нестиковки» необхідно ліквідувати, — вважає депутат Василь Хвостак.

На думку депутата облради Сергія Знаменського, сьогодні в регіоні переважають ліцеї гуманітарного профілю.

— Зважаючи на специфіку нашого регіону, в якому розвинені металургія, гірничодобувна промисловість, авіабудування тощо, не вистачає підготовки з технічних професій, — зазначає він.

Зміни до системи освіти планують реалізовувати поетапно з 1 вересня 2024 року. Тому зауваження і пропозиції депутатів ще можуть врахувати.

«Троянський кінь» системи

Голова Запорізького відділення всеукраїнської громадської організації «Асоціація працівників дошкільної освіти» Юлія Погребняк заявляє, що система освіти України вже не буде такою, як раніше. А запроваджена через пандемію коронавірусу дистанційна освіта — це «троянський кінь».

«Хочу звернути увагу народних депутатів України, депутатів обласної і міської рад на те, що замовчується питання, яке стосується проблем дистанційної освіти, — заявила вона. — Забезпечте увагу профільних відомств до побажань працівників освіти й батьків стосовно дистанційної освіти й ступеня готовності Запоріжжя до цього напряму».

Справді, дистанційна освіта сьогодні викликає чимало запитань як з боку педагогів, так і від батьків учнів. Вони зазначають, що відповідне положення в Україні ще не затвердили, однак новий навчальний рік може розпочатися в умовах карантинних обмежень. Залишається чимало невирішених питань — насамперед фінансових. Непокоять педагогів неврегульовані навантаження, відсутність електронних журналів, а також дистанційних платформ навчання.

«Як оплачувати роботу вчителя, котрий, по суті, цілодобово «на службі» — приймає роботи, перевіряє, консультує, а формально в нього лише кілька годин на той чи інший урок? У дистанційному форматі на викладачів покладається оплата й домашнього інтернету, й особистого мобільного телефона», — наголошує проректор з навчально-методичної роботи Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Людмила Чернікова.

А батьків хвилюють питання діджиталізації і відсутність гаджетів.

«Я знаю про проблеми від своїх знайомих. Коли на всю родину є один комп’ютер. Наприклад, у старшого сина о 9-й ранку урок географії, середній вимагає комп’ютер, бо в нього зараз урок історії. А в молодшого починається урок праці.

Бідолашна мати не може розв'язати цю проблему», — каже мешканка Запоріжжя Ганна Житницька.

Більшість учасників дискусії були солідарні в головному: питання дистанційної освіти потрібно вирішувати негайно.

Запорізька область.